בגלל אולמרט: בלשכת עורכי הדין מתנגדים נחרצות לשינוי שעליו הודיע שירות בתי הסוהר בנהלי ביקורי עורכי דין אצל אסירים, בעקבות התנהלותו של האסיר אהוד אולמרט, שזוכה לביקורים מלא פחות מ-37 עורכי דין. במכתב ששיגר הבוקר (רביעי) ראש הלשכה, עורך הדין אפי נווה, לנציבת שב"ס, עפרה קלינגר, הוא מציין כי מדובר ב"בענישה קולקטיבית ובלתי מידתית" של ציבור האסירים וכי אם לא יבוטל השינוי, יפנו בלשכה לבג"צ נגד המהלך.



הפרסום אודות הביקורים התכופים שמקבל אולמרט, גרם לנציבות שירות בתי הסוהר לבצע עדכון נוהל שירות בתי הסוהר לביקורי עורכי דין. עד היום, על פי חוק, רשאי היה כל אסיר לפגוש את פרקליטיו ללא הגבלה. אלא שהחוק הסמיך את נציבות שב"ס לקבוע גם התניות. בנציבות הבינו את ההשלכות של הביקורים התכופים של עורכי הדין המגיעים לבקר את אולמרט ואסירים אחרים ועדכנו את הנוהל כך שביקורי עורכי דין יוגבלו.



אורך הביקור יעמוד על כ-45 דקות


על פי הנוהל החדש, יוכל אסיר לקיים עד שלושה ביקורים של משרדי עורכי דין בשבוע ולא יותר מביקור של משרד אחד ביום. בשב"ס מציינים עוד כי בכל ביקור יכולים להצטרף מספר עורכי דין מאותו משרד בלבד וכי אורך הביקור יעמוד על כ-45 דקות. "התיקון המבוקש ייפגע אנושות בזכותם הבסיסית והחוקתית של כלל הכלואים והעצורים בישראל למפגש עם עורך דין ואף ייפגע בזכותם של עורכי הדין לחופש העיסוק כקבוע בחוק יסוד", כתב נווה לנציבה.



"תיקון כאמור איננו יכול להיעשות באופן חד צדדי, בשליפה, ללא כל פנייה מוקדמת ומתן הזדמנות להצגת עמדתנו ותוך פגיעה מהותית ובלתי מידתית בזכויות יסוד של ציבור האסירים במדינת ישראל כמו גם ציבור עורכי הדין. הצעד בו נקטתם אף דורש דיון מהותי בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת ישראל". את מכתבו חותם נווה בכך ש"ככל שהחלטתכם החד צדדית לא תבוטל – נשקול פנייה לבג"צ".



דובר שב"ס, אסף ליבראטי, מסר בתגובה: "זכותו של אסיר להיפגש עם עורך דין נועדה לשם מתן שירות מקצועי. ניצול לרעה של זכות זו הביאה את שב״ס להציף את הבעיה על מנת לתקן את העיוות, מבלי לפגוע בזכותם של אסירים לקבלת ייצוג משפטי".



"אנחנו חרדים לשלומם של האסירים ולזכויותיהם, ואף אחד לא יכול להטיף לנו בעניין הזה", הוסיף ליבראטי. "כשמי שמחזיק ברישיון עריכת דין נכנס, פעם אחר פעם, באופן בוטה, תוך ניצול החוק – אין כלום בין זה ובין שמירה על זכות הייצוג. עם זאת, חשוב להדגיש שהשב"ס לא מוכן שהזכות לייצוג אסירים תיפגע".