השתפר משמעותית מצבו של הנער בן ה-14 שנפצע היום (רביעי) מהתפוצצות נפץ בחצר גן ילדים ברחוב עליית הנוער בתל אביב. בבית החולים איכילוב בתל אביב קיבלו את הנער המלווה באמו בחדר הטראומה, נערכה בו בדיקת סי. טי. שממנה ניתן ללמוד שלא נגרמו לנער פגיעות פנימיות ומצבו לאחר הבדיקה הוגדר קל. זאת לאחר שמצבו הוגדר תחילה בינוני-קשה.

פאראמדיק של מד"א שהוחש למקום, ליאור מרמלשטיין, סיפר על שאירע: "ראינו נער כבן 14 שוכב על הרצפה ואישה (ככל הנראה אמו א"ב) עוצרת לו את הדימום. הנער היה בהכרה מלאה וסבל מפציעה בחלק גופו העליון. הענקנו לו טיפול רפואי, שכלל עצירת דימום ומתן טיפול בסיוע נשימתי ופינינו אותו  לבית החולים תוך כדי טיפול" מסר. 

הנער נפצע מחפץ, ככל הנראה נפץ או חזיז, שהתפוצץ בשעות הצהריים סמוך לגן ילדים ברחוב עליית הנוער בתל אביב. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו לזירה העניקו לו במקום טיפול רפואי כשמצבו מוגדר בינוני עד קשה והוא סובל מפגיעה רב מערכתית ולאחר מכן פינו אותו לבית החולים איכילוב.

המשטרה פתחה בחקירה של האירוע, ממנה עלה כי הנער הגיע למתחם הגנים כהרגלו מידי יום, כשהוא מגיע אל אימו אשר עובדת באחד הגנים. בחצר המשחקים אירע הפיצוץ של חזיז או נפץ, שככל הנראה הוא החזיק בידיו. חבלני המשטרה ביצעו סריקות במתחם הגן וסביבתו וחוקרי המעבדה לזיהוי פלילי החלו לפעול במטרה לזהות בוודאות ממה אירע הפיצוץ.

פינוי הנער שנפצע. צילום: מושיקו תיעוד מבצעי מד"א

אמהות מודאגות בשכונה: "איפה האחריות כלפי הילדים?"


בקבוצה סגורה בפייסבוק של אמהות משכונת נחלת יצחק, התחוללה סערה בקרב האמהות המודאגות. האמהות טענו כי מתחיל להיות מפחיד בשכונה, זאת לאחר שרק לפני כשבוע נדקר חייל באזור ולפני מספר חודשים נרצחה נערה ככל הנראה על ידי בן זוגה של תאומתה, הסבירה אחת האמהות. "לאס וגאס כל שבוע מקרה", טען אחד האבות.
 
"איפה האחריות כלפי הילדים? איך דבר כזה קורה שנער משחק בגן ילדים בנפצים?" שאלה אם מודאגת. "המטפלות יכולות להיות נהדרות וגם בעלת הגן, אבל תחשבו מה היה קורה אם אחד הילדים היה נפגע?", "איך יתכן שילד הכניס נפץ לתוך הגן?", כעסה אם אחרת, "במזל רק הילד ששיחק בנפץ נפגע". ואילו אם אחרת הגנה על הגן וטענה כי "הילד שנפצע הוא ילד טוב ומקסים שקיבל חינוך מצוין. בבקשה אל תשפטו ואל תלכלכו על הגן ותפגעו לו בפרנסה".
 

הגן בתל אביב לידו אירע הפיצוץ. צילום: אבשלום ששוני


הגן שליד זירת הפיצוץ, היום. צילום: אבשלום ששוני



175 מקרים דומים בשבע שנים

מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים עולה כי בין 2008-2015 דווח בתקשורת על למעלה מ-175 מקרי פגיעה כתוצאה מנפצים חזיזים וצעצועים מסוכנים, וכמובן שיש לזכור כי ישנם מקרים שלא מדווחים. לפי הנתונים, ב-88% מהמקרים מעורבים נפצים, ו-96% מהנפגעים הם ילדים (לעומת 4% ילדות).

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם לבטיחות ילדים', מסרה בעקבות האירוע כי "הנפצים והחזיזים הנמכרים בשנים האחרונות מסוכנים הרבה יותר מאלו שהיו בעבר וגורמים לפגיעות מאוד קשות. למרות שמשרד הכלכלה מקדם אכיפה בחנויות המוסדרות בכדי למנוע מכירה של נפצים וחזיזים עדיין ישנם מאכרים אשר מצליחים להגיע לילדים ליד בתי הספר ומקומות המשחק ומוכרים להם נפצים וחזיזים האסורים למכירה על פי חוק ואשר מסכנים את בטיחותם. את התופעה הזו אפשר למנוע על ידי מודעות מוגברת ומעורבות של ההורים והאזרחים בקהילה".