הצעת חוק המלונאות של שר התיירות יריב לוין (הליכוד), שצפויה להקל משמעותית את הבנייה בחופים, לא תעלה כמתוכנן להצבעה בקריאה שלישית היום (שני). זאת לאחר פניה חריפה של עמותת המשפט הסביבתי "אדם טבע ודין" ליועץ המשפטי של הכנסת ולשר הזמני להגנת הסביבה, משה כחלון, שהחליט לפעול בעקבות בקשתם והביא להורדת ההצעה מסדר היום. 



השר כחלון התייחס לעניין ואמר כי: "כל עוולה סביבתית היא עוולה חברתית . לכן אני מתנגד להחלטה שהתקבלה במהלך החקיקה בועדת הפנים לפיה תתאפשר הוספת בניה למגורים של עד 20% בבתי מלון קיימים על חוף הים. בעקבות הפניה שלי ההחלטה תחזור לדיון בועדת הפנים באופן שיביא לביטול הסעיף. הים שייך לציבור וכך הוא יישאר".
 
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל העמותה, בירך את השר כחלון על ההתערבות בנושא ואמר: "אין ספק שהלחץ הציבורי גרם לח"כ להבין את מסוכנות הצעת החוק לחופים ששייכים לציבור, והצעת החוק ההרסנית לא תצורף לספר החוקים של הכנסת. אנו נמשיך להיאבק על חיזוק ההגנות לחופים גם במסגרת תמ"א 1".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) מהשדולה הסביבתית הוסיפה כי "השגנו ניצחון משמעותי במאבק שלנו להצלת החופים של מדינת ישראל. הוחלט שלא לעלות את הצעת החוק של השר לוין שהייתה עלולה לגרום להרחבה ובנייה של מלונות בחופים, תוך כדי הרס וצמצום רצועת החוף של מדינת ישראל. מדובר כאן במאבק ממושך שלא נגמר, ואנחנו לא נפסיק עד שלא יבטלו את הצעת החוק להרס החופים לחלוטין, וירחיבו את חוק הגנת החופים כך שכל התוכניות הישנות לבנייה על החופים יבוטלו". 

החוף בגן לאומי השרון. צילום: מיטל שרעבי
ארגון מגמה ירוקה שתכנן הפגנה מול הכנסת עם פתיחת דיוני המליאה אחר הצהריים, יקיים אותה בכל זאת. מור גלבוע מנכ"ל מגמה ירוקה, מסביר: "הצעת החוק להחרבת חופי ארצנו ירדה מסדר יומה של הכנסת אבל הסכנה ממש לא נעלמה. זה רק עניין של זמן עד שתעלה שוב להצבעה במליאה. רק זעקה ציבורית אדירה תוכל לעצור את רוע הגזרה של יריב לוין שנועדה אך ורק לקדם מגורי יוקרה במסווה של מלונאות על חשבון החופים הפתוחים והטבעיים שכולנו כל כך אוהבים."
הצעת החוק הממשלתית מבקשת להכריז על מלונות כתשתית לאומית ולאפשר קיצור משמעותי בהליך אישורי התכנון והבנייה שלהם, בכלל זה בחופי הים, תוך מתן תמריץ ליזמים בדמות היתר בניית מגורי יוקרה של עד 20% מכל מלון. ההצעה אושרה לקריאה שלישית בוועדת הפנים בשבוע שעבר בתום סדרת דיונים סוערת והתנגדות עזה של ארגוני הסביבה והאופוזיציה, בטענה שהחוק סותר חוקים אחרים שנועדו לשמר את חופי הים כמשאב ציבורי.