שביתת המצילים שנמשכה מאז חג הפסח הגיעה לסיומה היום (חמישי) והחל ממחר, הם יאיישו שוב את סוכות המצילים בחופי הרחצה המוכרזים במתכונת מלאה. זאת לאחר שעד היום, פרט ליום העצמאות, עזבו המצילים מדי יום ב-14:00 את החופים כחלק מצעדי המחאה שלהם על פערי התנאים והפרשי שכר של עד 50% בין המצילים הוותיקים לצעירים יותר המועסקים בעל כורחם גם במשימות נוספות להבדיל מהוותיקים, ומהווים כמחצית מכוח האדם בחופים.
כאמור, המצילים יחזרו לעבודה מלאה החל ממחר בבוקר, וההבנות שסוכמו מול ההסתדרות כוללות בשורה לציבור: שירותי ההצלה בחופי הים יהיו פתוחים שמונה חודשים בשנה ולא שישה כפי שהיה עד היום. 

הרקע לשביתה היה הסכם שנחתם לפני 16 שנים, שהבדיל בין המצילים שהועסקו עד אז למי שגויסו מאז ("דור ב'"), שכיום מהווים כ-200 מתוך 410. פערי השכר בין המצילים לוותיקים מגיעים לעיתים ל-50% ומעלה, וחשוב לציין שמדובר במצילים שעובדים את אותן השעות ובאותם התנאים. ערב השביתה, שהחלה מיד עם פתיחת עונת הרחצה ב-9 במאי, הבהירו בהסתדרות למעריב: "מצילים עובדים בעונה 12 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע ומייצרים לעצמם מאגר שעות עבודה גדול, ובפרט דווקא מצילי דור ב' שגם מועסקים מחוץ לעונת הרחצה ברשויות המקומיות בתפקידים שונים". 


מתרחצים בחופי תל אביב. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


 

תקופת העיצומים: 99 מקרי טביעה

 

תקופת העיצומים התאפיינה במכה של כ-99 מקרי טביעה בחופי הים, שחלקם הסתיימו למרבה הצער גם במותם של המתרחצים. על פי נתוני מד"א, מתחילת עונת הרחצה טבעו למוות 14 בני אדם בחופי הים ועוד 85 טופלו לאחר טביעה. מדובר בעלייה חדה לעומת העונה שעברה בה בטווח הזמן המקביל היו 44 מקרי טביעה בלבד, מהם עשרה מקרי מוות. חשוב לציין כי ברבים מהמקרים לא היה בהכרח קשר בין היעדר שירותי ההצלה, משום שחלק מהטביעות התרחשו בחופים לא מוכרזים ובשעות בהן בלאו הכי אין שירותי הצלה גם בשגרה. במכתב ששלח עוד טרום פרוץ השביתה יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד, לראשי השלטון המקומי והאוצר, הוא הזהיר: "על הרשויות להיערך מבעוד מועד לקראת הצעדים על מנת לשמור על שלום ציבור המתרחצים. נוכח החשש והסכנה שברחצה בחוף ללא מציל". בשיחה עם מעריב הדגיש אז בר דוד כי לא היה מנוס מעיצומים מבחינת מצילי דור ב: "בשנתיים האחרונות ניסינו לנהל מו"מ עם האוצר שעלה על שרטון פעם אחר פעם, כל הצעותינו נדחו ובמהלך החורף לא קרה דבר. לא נותר לנו אלא להכריז על עיצומים". כאמור, היום הגיעו הצדדים להבנות, ואת פרטי ההסכם סגרו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וסגן שר האוצר יצחק כהן, עם המרכז לשלטון מקומי והסתדרות המעו"ף. 


מקרה טביעה בחוף באשדוד. צילום: יעקב אלתר, דוברות מד"א