ליום הזה מחכים לא רק 700 אלף תלמידים בכיתות ז' עד י"ב אלא גם 150 אלף מורים: כולם ייצאו מחר רשמית לחופשת הקיץ. רשמית, משום שבפועל בחטיבות הביניים ובתיכונים כבר כשבועיים מתנהלים הלימודים בעצלתיים ובנוכחות נמוכה יחסית של תלמידים.  ב־1 ביולי יצטרפו לחופשה עוד כ־1.5 מיליון תלמידי בתי הספר היסודיים והגנים וכ־300 אלף מורים וגננות, ואז החגיגה תהיה שלמה. מי שיתרוששו ויחפשו מעט מנוחה מהמהומה יהיו ההורים המותשים.

למי שירצו לגוון את חופשה ולא להסתפק בקימה בשעת צהריים ובטיפוס על הקירות (ועל ההורים) מציעים משרד החינוך והשלטון המקומי תוכנית המכונה "קיץ אחר", הכוללת שורה של תוכניות חווייתיות לילדים ולבני נוער. מידע על מועדי הפעילויות אפשר למצוא באתר המשרד ובאתרי הרשויות.
משרד החינוך כבר מפעיל סדנאות לתלמידים בנושא גלישה בטוחה ברשת, שמטרתן להעלות את המודעות לסכנות ברשת, למנוע פגיעות ולחדד את המסר כי חשוב להפעיל שיקול דעת לפני פרסום תכנים ולפנות למבוגרים במצבים של מצוקה.
 

ברשויות המקומיות יפעלו מתחמי פעילויות פנאי ותרבות החל ממחר ועד סוף אוגוסט, לאורך היום והלילה, לילדים ולנוער וגם לבעלי צרכים מיוחדים. מדובר בפעילות חווייתית ואטרקטיבית, בסדנאות, במופעים ובאירועים בנושאי חברה, אמנות, ספורט, מוזיקה, קולנוע, מולטימדיה ועוד. 

בילוי דיגיטלי חינם

מחיר הקייטנות גבוה גם השנה (אלפי שקלים) ולאלה שיישארו בבית והוריהם עדיין מחכים שמחאת הקייטנות תצליח והמחיר יירד, מפעיל אגף טכנולוגיות מידע, זו השנה הרביעית, את תוכנית "קייטנות קיץ דיגיטלי" - מגוון פעילויות ארציות ומחוזיות ללא עלות לבוגרי כיתות ד' ומעלה. הלמידה מתקיימת בבית באמצעות טכנולוגיות למידה מרחוק עם מחשב המחובר לאינטרנט, אוזניות ומיקרופון.
 
בתוכנית ישימו דגש על למידת כלים דיגיטליים, טכנולוגיות חדשניות ואוריינות דיגיטלית: שפת קוד ותכנות, צילום ועריכת תמונות ווידיאו, יצירת ספרים דיגיטליים, פיתוח אפליקציות, קומיקס ואנימציה, למידה עם יישומי אייפד וטאבלט, דיבור בציבור בכלים דיגיטליים ועוד.
 
נוסף לכך מוצעים קורסי "מעברים - עולים כיתה בחשבון ובאנגלית" לתלמידים בכיתות ה' עד ח', לתרגול חווייתי של חומר הלימוד וסיוע בהכנה לשנת הלימודים הבאה.
 

סיורים במוקדי החגיגות

החל מיום חמישי הקרוב יופעל באילת מתחם נוער באמצעות אנשי מקצוע, סטודנטים ומתנדבים, שיסייעו באיתור בני נוער במצוקה, יעניקו תמיכה רגשית ויפנו לגורמים מקצועיים את הנזקקים לכך. צוותים נוספים יסיירו במוקדי בילוי המוניים בעיר.
 
כחלק מהתוכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון יפעילו משרדי החינוך והרווחה פרויקט "מתחברים לנוער בחופים" ברחבי הארץ, בחופי הים ובמוקדי בילוי המוניים בטבריה, בתל אביב, בירושלים, באילת ובחוף גולן בצפון. במוקדים אלו יוקמו מאהלי הידברות שיאוישו באנשי צוות מקצועיים ובסטודנטים ומתנדבים שעברו הכשרה לקראת הקיץ. הצוותים יסייעו למלא את שעות הפנאי בתכנים חיוביים ובפעילויות איכותיות לצד מתן אוזן קשבת, הסברה, הכוונה וסיוע לבני נוער הנקלעים למצבי סיכון.
"

מלון באילת ומתמטיקה"

כאמור, רשמית החופש יתחיל רק מחר אבל יש לא מעט תלמידים שכבר חוגגים. אחד מהם הוא דור דהן, בן 15 מתל אביב. "אני מתכוון לנסוע למלון באילת וגם לעבור קורס קיץ במתמטיקה כדי לשפר את הציון", הוא אומר בזמן בילוי על שפת הבריכה בבית בארבור בעיר. חברו שי אוטצ'י מוסיף: "אנחנו גם נוסעים לקורס מד"צים של מרכז נוער שכונתי בצפון, ובסופו נהיה מדריכים בקייטנות".
 
לידור רפאל, בן 16, אף הוא מתל אביב, מחכה גם הוא לחופש גדוש ומהנה. "ים, בריכה, מועדונים, בילויים עם החברה והמון שינה", הוא מפרט, "וכדי שיהיה כסף לבילויים אני גם עובד במקדונלדס".
 
שנת הלימודים הבאה תתחיל רק בעוד 70 יום, ומי שכבר מחכים לה בקוצר רוח הם ההורים, שמתפללים שהחופש הגדול הזה יהיה כמה שפחות מעייף וכמה שיותר בטוח.