מבקר המדינה הקדיש בדוח האחרון שלו פרק מיוחד לטיפול המדינה בשילוב בני מיעוטים בשוק התעסוקה, משום שהשתתפותם המועטה בתעסוקה היא אחת המגמות המכבידות ביותר על הכלכלה הישראלית ועל קצב הצמיחה במשק.



הבדיקה העלתה קשיים רבים ביישום התוכניות הרב־שנתיות הקיימות, והמבקר המליץ: "על הממשלה להכין תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח נוכח עומק הפערים והקשיים ביישום התוכניות ובניצול תקציבן. מתעורר חשש שבהיקף ההשקעה הנתון ובקצב ההתקדמות הנוכחי, אין ביכולתן של התוכניות לצמצם את הפערים".


חלק בלתי נפרד מיישום ההמלצות נוגע ללימודים אקדמיים, ובאוניברסיטה הפתוחה מתקיים בשנים האחרונות פרויקט ייחודי למגזר המיעוטים, שמנסה למשוך ללימודים גם צעירות מסביבה מסורתית מאוד שאינה מעודדת לימודים כאלה.



בתוך שש שנים בלבד עלה מספר הסטודנטים ממגזר המיעוטים באוניברסיטה הפתוחה מ־3,500 בשנת 2010 ל־6,700 כיום. את הפרויקט הייחודי מרכז בשני העשורים האחרונים, הרחק מהעין הציבורית, עומר מסארווה, מנהל השיווק למגזר הערבי של האוניברסיטה הפתוחה. הוא מספר: "אנחנו עובדים מהצפון עד אילת. מתוך 50 מרכזי לימוד, 16 מיועדים למגזר הערבי. שלושה מרכזים הוקמו באופן ייעודי למגזר הבדואי בנגב".



מסארווה רואה בעשייה הזאת את פרויקט חייו. הוא אינו מסתפק בישיבה במשרד ובניהול הפרסום בערבית, דבר נדיר כשלעצמו במערכת ההשכלה הגבוהה, אלא יורד לשטח - לבתי הספר התיכוניים גם ביישובים המרוחקים והמסורתיים ביותר של המגזר. הוא נפגש עם הורים ומשכנע אותם בדבר נחיצות הלימודים הגבוהים לעתיד ילדיהם, ובפרט בנותיהם.



"שיטת הלימודים באוניברסיטה הפתוחה מנגישה את ההשכלה הגבוהה לסטודנטים מסורתיים. כשאני מדבר עם בנות מסורתיות ועם ההורים שלהן על האפשרויות הטמונות בהשכלה גבוהה, אני משכנע גם את האבות שלהן שהם לא מאבדים אותן", מסביר מסארווה.



הפרוייקט רושם בימים אלה הצלחה חסרת תקדים בזכות היאם אבו גליון (29) מתל שבע, הסטודנטית הבדואית הראשונה בישראל שקיבלה תואר במדעי הטבע ואף בהצטיינות, זאת במקביל לעבודתה כחוקרת במשרד החקלאות. על אף היותה בת למשפחה מסורתית ומרובת ילדים, אבו גליון כבר החלה במסלול הלימודים לתואר שני בהנדסה אורגנית בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. "בכוונתי להתמקד בגידולי שדה ולהיות חוקרת בתחום החקלאות כדי לסייע לפתרון בעיות הרעב בעולם השלישי", אומרת אבו גליון.



על היותה חלוצה היא אומרת: "יש לי ארבע אחיות קטנות, חלקן כבר נשואות בניגוד אלי, ושלושה אחים. ההורים שלי מאוד יוצאי דופן.כשאמרתי לאבא המדהים שלי שאני רוצה ללמוד הוא בכלל לא עצר בעדי. ההורים שלי חשבו שאני אתייאש ושאני מפונקת, אבל כשהם ראו שאני מתמידה, אבא אמר לי 'חתונה לא בכל מחיר'. את תמשיכי ללמוד והחתן שלך יחכה. אין סיכוי שניתן לך עכשיו להפסיק, זה החלום שלך'".