שר החינוך נפתלי בנט, יושב ראש מפלגת "הבית היהודי", התייחס בראיון בתוכנית "חמש בערב" עם בן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103fm" להתקפות וההסתה נגד רב-סרן תום נעמן, מפקד הפלוגה של החייל היורה מחברון, אלאור אזריה, שהעיד במשפטו. "זה עומד בבית המשפט, עולה מ"פ להעיד, מה רוצים ממנו? ברור שהוא צריך להעיד את האמת, בלי קשר להשלכות", אמר, "אתה עד בבית המשפט, נעים או לא נעים, צריך להעיד את מה שהיה. ולכן פה כשהתפוצצה הפרשה ביקשתי שלא להתערב, וגם פה ביקשתי שלא להתערב. לא מוסרי היה לחרוץ את דינו של החייל, ולא מוסרי לתקוף מ"פ על שהוא נותן עדות אמת בבית המשפט. העמדה היחידה העקבית בכל הדבר הזה היא שלי".



האם יש עוד סיכוי למשפט שלא יהיה מזוהם באמירות פוליטיות?

"הרעש הציבורי היה במידה רבה ראקציה להתנהגות הפסולה של מנהיגים, גם שר הביטחון דאז, שבאותו ערב מיד הוקיעו את החייל, עוד בטרם חקירה, כי ניסו לתת מעין איזון. יש באמת בעיה במשפט הזה, במובן הזה, אבל אין לנו אלטרנטיבה אחרת, וצריך להוריד את גובה הלהבות, להוריד את הווליום, ולתת למשפט להתנהל".

בנושאים כגון פרשת החייל והגיבוי למ"פ, ראש הממשלה ממתין לתגובתך ורק אחריה מגיב, כדי למנוע מצב שתצטייר כימני ממנו.
"צריך לשאול אותו. אני לא היועץ של ראש הממשלה ולא מתכוון להיות. לי יש עמדות ועקרונות, אני פועל לפי העקרונות ולא בודק את הפופולריות של דברים. אם הייתי בודק פופולריות אז גם לא הייתי יוצא לגיבוי השב"כ בדומא, וגם לא הייתי עושה חמש יחידות מתמטיקה, שלא תמיד אוהבים, אבל זה נכון. אנחנו נבחרנו כדי לעשות את מה שהכי טוב למדינת ישראל. אני אעשה את זה תמיד, ואחרים יעשו מה שהם עושים".

"הרצוג מוכר את ירושלים? היא לא שייכת לו"


מה דעתך על המגעים שקיים הרצוג עם הפלסטינים, ובהם הבטיח לכאורה להחזיר את כל השטחים, לרבות מחצית ירושלים.
"זה מזכיר לי סיפור על אחד שבמשך 30 שנה עמד בגשר ברוקלין וניסה למכור אותו להולכי רגל. בערך פעם-פעמיים בשבוע היה איזה פראייר שהיה קונה ממנו את הגשר, פעם ב-500 דולר, אפילו פעם ב-50 אלף דולר. הבעיה היא שהגשר לא שלו. אני לא יודע מה בוז'י הולך, מוכר את ירושלים, זה לא שייך לו, הוא לא ראש ממשלה, הוא גם לא יהיה, ככל הנראה, ראש ממשלה. אז עכשיו לקחת ברצינות משא ומתן בין שני אנשים, שני הצדדים, שלא מייצגים את עמם? אבו מאזן כבר מזמן לא מייצג את הפלסטינים, ובוזי לא מייצג את ישראל, אז זה אחלה משא ומתן".

אבו מאזן והרצוג, צילום:פלאש 90
אבו מאזן והרצוג, צילום:פלאש 90


אם יבשילו המגעים להצטרפות "המחנה הציוני" לממשלה, "הבית היהודי" תסכים לשבת בקואליציה עם מי שהיה מוכן להחזיר את הכל לפלסטינים?
"אני לא מטיל חרם, אבל זה לא רק בוזי'י מוכן להחזיר, גם אנשים בממשלה מדברים על התכנית הערבית ומדינת פלסטין. נאום 'בר-אילן' זה לא מונופול של בוז'י להיות מוכן למסור חלקים מהארץ. אין לי בעיה לשבת עם אנשים בעלי עמדות שונות, יש לי בעיה עם האסירה הזאת, שנקראת ממשלת ישראל, מובלת בפועל לכיוון שנראה לי מסוכן. כמובן שבמצב כזה לא נישאר וגם נפעל למנוע את זה. אני לא רואה את זה כרגע קורה".


"אני לא נשוי לתפקיד"



האם אתה מודאג מפגישת נתניהו ומזכיר המדינה קרי בשבוע הבא?
"אין לי בעיה שילכו לשאת ולתת. אני אומר, אדרבא, שיביאו את השלום, שיביאו ארגז של שלום, יביאו, יש חוק משאל עם שהעברנו בקדנציה הקודמת, אני לא רואה את הדברים האלה קורים. אני לא מוכן לשלם תשלומי ביניים, כמו שחרור מחבלים, תמורת הזכות למשא ומתן. רוצים לשאת ולתת, שיישאו ויתנו, אני לא רואה בדיוק איך הדברים מתכנסים. מזמן אני חושב שצריך להתקדם יותר בכיוון של הסדר אוטונומיה. זה הכיוון הנכון. אני יודע שבשמאל מאוד לא אוהבים את זה, אבל זה הרבה יותר ראלי מרעיון של מדינה פלסטינית".

השר יריב לוין מ"הליכוד" אמר שהחלטת לצאת מהממשלה. 
"לא, אני מאוד מרוצה בממשלה, וכל עוד הממשלה תפעל בצורה ראויה זה בסדר. אם אני אראה שבירה לכיוון שמאל ולכיוון מדינת פלסטין, אז אני לא נשוי לתפקיד".


"לא נשוי לתפקיד" בנט בישיבת ממשלה, צילום: אבשלום ששוני
"לא נשוי לתפקיד" בנט בישיבת ממשלה, צילום: אבשלום ששוני


על קריאת שר האוצר כחלון לראש הממשלה לסיים את המשא ומתן עם האמריקנים על הסיוע הביטחוני לעשור הבא, אמר השר בנט: "יש פה כמה דברים. אני לא רואה שמישהו מתערב בעניינים הפנימיים של ארצות הברית, אנחנו עכשיו מאוד נזהרים, יכול להיות שבעבר היו דברים באווירה הזאת, שהפעם אין בדל של התערבות פנימית, ודאי לא בבחירות הקרבות. לגבי המשא ומתן, הוא מורכב. יש שם נושאים לא פשוטים כמו איפה נוציא את הכספים האלה, ואם ניאלץ להוציא את כולם בארצות הברית, זו פגיעה אנושה בתעשיות (הביטחוניות של ישראל). אלה דברים מאוד משמעותיים. אני לא חושב שסתם מישהו גורר את זה. יש נימוקים כבדי משקל וצריך למצות את המשא ומתן. ניהלתי בעצמי הרבה משאים ומתנים, לפעמים זה לוקח זמן".

האם אתה מודאג מהירידה במספר התארים האקדמיים שחילקו השנה האוניברסיטאות, לראשונה מזה שנים רבות?
"אני עדיין לא סופר-מודאג. יכול להיות שמה שאנחנו רואים זו איזושהי התאזנות. היה גידול מאוד חד בעשרים השנים האחרונות בתארים, הכפלה כמעט פי שלושה. יכול להיות שיש פה גם אפקט מאוחר של ההידרדרות בלימודי המדעים והמתמטיקה, זה מה שמאוד מדאיג אותי, אבל אצטרך ללמוד את זה ולגבש עמדה".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו