גרימת מוות ברשלנות - זה הסעיף שבו הואשמה היום (שני) העיתונאית ספיר ניסני, ששפכה שמן רותח על אמה, מרים ניסני, בחודש אפריל. האם מתה מפצעיה בשבוע שעבר, ולמרות שבתחילה חשדו במשטרה כי מדובר ברצח, בשל סכסוך מתמשך בין האם לבתה, בפרקליטות הגיעו למסקנה כי אין די ראיות להוכחת פגיעה מכוונת מצד הנאשמת באמה, כפי שנחשד תחילה.



על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליטות מחוז מרכז, ניסני בת ה-24 התגוררה עם אמה בכפר סבא. בשנים האחרונות התגלעו בין האם לבתה ויכוחים רבים, במיוחד על רקע ניקיון המטבח, מאחר שהבת נהגה להשאיר אותו מלוכלך, לאחר שבישלה תוך שימוש בתבלינים. על רקע זה, החביאה האם את כל התבלינים בחדר הארונות שבחדר השינה שלה והחזיקה אצלה את המפתח.



במהלך שנתה, נהגה האם למקם המפתח לחדר הארונות בראש מיטתה, מתחת לכרית, אשר הגישה אליה דרך מעבר צר לאורך המיטה. "בכמה הזדמנויות עובר לאירוע המתואר בכתב האישום, בשעות לילה, ניסתה הנאשמת להתגנב לחדר השינה במטרה ליטול המפתח ממקום הימצאו מתחת לכרית, כדי לפתוח את חדר הארונות ולקחת לעצמה תבלין איתו רצתה לבשל, אך מרים התעוררה וסיכלה הדבר", נכתב בכתב האישום.



אחיותיה של ספיר ניסני בבית העלמין. צילום: אבשלום ששוני
אחיותיה של ספיר ניסני בבית העלמין. צילום: אבשלום ששוני



עוד על פי כתב האישום, בליל המקרה, ניגשה הנאשמת למטבח הבית, לצורך רקיחת תבשיל נטורופתי ניסיוני, תחום בו התעניינה לאחרונה, אותו הגתה, אשר מרכיביו הם שמן ומלח. היא חיממה כליטר שמן לטמפרטורה גבוהה מאד וביקשה להביא מלח דק. "לצורך כך, החליטה הנאשמת לנסות להתגנב לחדר השינה החשוך, לצעוד בו במעבר הצר הסמוך למיטה, ליטול את המפתח מתחת לראשה וכריתה של אמה, לפתוח באמצעותו את חדר הארונות, ולקחת ממנו את המלח הנחוץ לה".



כיוון שעל פי הבנתה של הנאשמת ערבוב מתמיד של השמן היה חיוני לשמירה על ערכו התזונתי של התבשיל המיועד, היא נטלה עמה את הסיר לחדר השינה. היא החזיקה את הסיר "באופן רעוע ובלתי יציב" ולא הדליקה את האור בחדר השינה. עם כניסתה לחדר השינה, נתקלה הנאשמת בשואב אבק רובוטי אשר היה מונח אותה עת על הרצפה ואשר בו לא הבחינה, מעדה לפנים לכיוון המיטה, ואיבדה אחיזה בסיר בו השמן הרותח, אשר חלק ניכר מתכולתו נשפך ישירות על איברי גוף שונים בפלג גופה העליון של אמה.



כתוצאה מכך נגרמו לאם כוויות קשות ועמוקות בכ-30 אחוזים משטח גופה. ניסני הדליקה את האור ונבהלה למראה האם הפצועה. היא הבהילה אותה לחדר המקלחת, שם ניסתה להתיז מים קרים על גופה והזעיקה את מד"א. האם אושפזה במצב קשה בבית החולים שיבא. במשך כחודש נאבקה על חייה, עד שנפטרה, כתוצאה מכוויותיה הקשות.




"פעלה באופן מסוכן"


"הנאשמת לקחת עמה את הסיר עם השמן הרותח לעבר המלח, במקום להביא המלח לעברו", נטען בכתב האישום; "הנאשמת לא הדליקה את אור חדר השינה, ונכנסה כך אל חדר השינה החשוך, וזאת אף מבלי להתבונן היטב לעבר מכשולים אפשריים בכלל ועל הרצפה בפרט, או לנקוט בכל פעולת זהירות מתבקשת ומתחייבת אחרת; הנאשמת לא הבחינה בשואב האבק אשר היה מונח אותה עת על הרצפה וכך נתקלה בו; הנאשמת פעלה באופן המסוכן, בהכירה את עצמה כאדם מסורבל ומגושם, הנוטה אף לחוסר ריכוז".



מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) נמסר: "ההחלטה להאשים את הנאשמת בגרימת מוות ברשלנות התקבלה לאחר שבחינה מעמיקה של הראיות בתיק העלתה כי אין תשתית ראייתית מספקת להוכחת פגיעה מכוונת מצד הנאשמת באמה, כפי שנחשד תחילה".



סנגורה של ניסני, עורך הדין גיא עין-צבי מהסנגוריה הציבורית מסר כי "למרות כל הדיווחים על חשדות חמורים כלפי ספיר, לאחר שהפרקליטות בחנה את כל חומרי החקירה, השתכנעה בנכונות גרסתה של ספיר, כי מדובר באירוע טרגי שהוא תולדה של תאונה מצערת וכי לספיר לא הייתה כל כוונה לפגוע באמה".