ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד בנושא תכניות הבנייה בסמיכות לחוף אכזיב הפופולארי המקודמות על פי תכניות שאושרו עוד בשנת 1994 לפני כניסתן לתוקף של חלק מהמגבלות הקבועות בחוק כיום לבנייה קרובה לקו הים. בתכנית המקורית אושרו לבנייה יחידות דיור פרטיות צמודות קרקע ויחידות נופש במרחק של 100 מטרים בלבד מקו המים סמוך מאד לגן הלאומי חוף אכזיב. התכנית התעכבה מאז בין היתר בזכות קבלת בית המשפט המחוזי בשנת 2014 את עמדתה של עמותת 'אדם טבע ודין' כשקבע כי על הוועדה המחוזית לדון מחדש בתכנית. יחד עם זאת, כאשר הוכנית חזרה לוועדות התכנון, הוחלט לאשרה מחדש ללא שינויים.



נציג החברה להגנת הטבע בדיון, לירון שפירא, רכז שמירת הטבע של הארגון בצפון, התריע: "יש לעצור את קידום התכניות, עד לבחינה מחודשת שלהן. מדובר בתכניות ישנות מאוד, בנות למעלה מ-20 שנה, שאינן מתאימות יותר למציאות של היום. יש לשמור על כל פיסת חוף שעוד נותרה טבעית ונטולת פיתוח, למען האינטרס הציבורי. נעשים מאמצים גדולים להסדרת רצועת החוף בגליל המערבי כולו, ולכן המשך קידום התכנית כפי שהיא, יפגע ביכולת לשמר את משאב הטבע הייחודי כל כך".



הדיון התקיים ביוזמת ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת, וחברי כנסת נוספים: יעל גרמן, יעל כהן-פארן, שרן השכל ותמר זנדברג. ח"כ חנין אמר בדיון: " מתוך הקבר צומחת תכנית בנייה ישנה - שאושרה ב-1994, אז לא הייתה חקיקה מודרנית להגנה על החופים - והיא גוברת על הנורמות המודרניות שנקבעו בידי הכנסת ובידי מוסדות התכנון? מדובר בתכנית בנייה של מאות יחידות דיור למגורים ולמלונאות, במרחק של 100 עד 150 מטרים מקו המים בחוף אכזיב. מדובר באחד החופים היקרים, המשמעותיים והיפים בישראל. אזור יפהפה של נופש ופנאי, בו מתכננים להקים וילות צמודות קרקע. איך דבר כזה יכול היה בכלל לקרות?" והוסיף: "הבנייה הזו סותרת לחלוטין את חוק שמירת הסביבה החופית ואת כל תכניות המתאר הקיימות".



אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית, הסביר בדיון כי כשתוכננה התכנית ב-1994 העדיפו מגורים על פני תעשייה שהייתה בשטח עד אז. הוועדה הייתה צריכה לשקול את הרע בכל העולמות. העברנו את רוב זכויות הבניה לצד המזרחי, אבל לא יכולנו להרחיק את הבנייה מקו המים. זה לא היה בסמכותנו". יו"ר הוועדה, אמסלם, הציע את הפתרון וסיכם: "ועדת הפנים דורשת מהוועדה המחוזית של מחוז צפון לזמן שולחן עגול בהשתתפות היזמים הבונים בחוף אכזיב וארגוני הסביבה, ולנסות לצמצם את הנזק הסביבתי לחוף בלי פגיעה בזכויות הבינוי. יו"ר הוועדה המחוזית יעדכן אותי תוך שבועיים על התקדמות. אם לא יושגו הסכמות, אפנה לשר האוצר והגנת הסביבה, משה כחלון, על מנת לראות כיצד אפשר להרחיק את הבניה מהחוף ובתמורה להציע ליזמים יותר אחוזי בניה במזרח השטח".



לנסות לצמצם את הנזק הסביבתי. ח"כ אמסלם. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לנסות לצמצם את הנזק הסביבתי. ח"כ אמסלם. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



יעל דורי, ראש תחום תכנון ב'אדם טבע ודין' שהשתתפה היום בדיון מסרה: "אנו מברכים את הועדה ויו"ר הועדה, ח"כ אמסלם, על ההחלטה, שיש לקוות כי תוביל לשינוי התכנוני המתחייב במקום רגיש וערכי זה. תופעת הבנייה בחופים ובשטחים ערכיים מכוח תכניות ישנות ולא רלוונטיות הפכה למכת מדינה. לא ייתכן שהיום, כאשר קיימת ההכרה בחשיבות השמירה על משאבי הטבע שלנו, מוסדות התכנון יאפשרו לממש תכניות ארכאיות ואנטי סביבתיות מהמאה הקודמת".



מבחינת הוועד להצלת חוף אכזיב, המאבק לא תם ופעיליו קוראים לאמץ את החלופה בה ביקשו להסיט את הבניה מקו החוף תוך פיצוי היזמים בדרך של הוספת זכויות בניה בצד המזרחי, כשם שהציע גם ח"כ אמסלם, או לחילופין לשמור על 81 דונם שהוכרו בשנת 2008 כהרחבה של גן לאומי אכזיב.



אולם הוועדה היה מלא בתושבים שהגיעו מהגליל המערבי ודרשו למנוע את הרס הסביבה החופית ע"י אינטרסים של יזמי נדל"ן. ממטה המאבק נמסר: "אנו ממשיכים לקרוא לשר כחלון ולממשלת ישראל לשמור על פנינת היופי אכזיב מפני תכנית בניה עתיקה מלפני 22 שנים שמאיימת על הגן הלאומי. בידיים של השר כחלון לתקן איוולת שביצעו מוסדות התכנון. אנו מברכים על כך שהכנסת מצטרפת לקולות אלו. על הוועדה המחוזית לקיים דיון מהותי תוך נכונות לנקוט בשינויים שיביאו לצמצום הפגיעה בחוף".