אסתי וינשטיין, היוצאת בשאלה ששמה קץ לחייה, לאחר שמשפחתה החרדית החרימה אותה, תובא היום (שלישי) לקבורה בבית העלמין ירקון בהלוויה חילונית, זאת אחרי שאתמול התנהל דיון משפטי בנוגע לקבורתה. גבי גזית עימת ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" את רכז המחלקה המשפטית בזק"א, מיכאל גוטווין, עם מנכ"ל ארגון "עלי שלכת" לקבורה אזרחית, אלון נתיב. גוטווין טען ש"בסיפור של אסתי וינשטיין מכפישים משפחה שלמה, וזה כל כך חורה, מרגיז ומעצבן. היא לא נקברת היום בבית עלמין אלטרנטיבי, אלא בבית העלמין ירקון לפי בקשת בתה".



גזית ציין שוינשטיין עונתה בחייה על ידי משפחתה החרדית, שהפנתה לה עורף, ולאחר ששמה קץ לחייה, אותה משפחה רצתה להכתיב כיצד תיקבר. "אלה דברים מעוותים", ענה גוטווין, "זה לא נכון. אני ישבתי עם אבא של אסתי עוד בבוקר, עוד לפני שהגיעו לבית המשפט. לכן לא האבא ולא נציג מטעמו הגיעו לבית המשפט, כי הם לא רצו להתערב בהלוויה. הם אמרו לבת 'תעשי מה שאת רוצה'. המשפחה שלחה מסר לבית המשפט שאין לה התנגדות להלוויה על פי צוואתה. הלכו לבית משפט כי זה מה שהם החליטו, אגודת 'הלל', לעשות עוד שיימינג ועוד כותרת משפטית. בפסק הדין השופט כותב שהמשפחה לא הגיעה ואין מניעה".



"לוקחים פה ציבור חרדי ומשמיצים אותו ואף אחד לא יודע מה קורה", הדגיש גוטווין. "בשבוע שעבר בהלוויה של מוטי זיסר שרו שיר בלוויה, שיר שהוא אהב, למי זה מפריע? וזה בחברה קדישא אורתודוקסית בתל אביב, שלא תחשוב שהם משהו אחר. לוקחים ציבור ומכפישים אותו". גזית ציין שנגעל לראות גופה מושלכת לקבר בלוויה יהודית, וגוטווין השיב: "כשלוקחים נבלה של בן אדם, שורפים וזורקים את האפר שלו, זה מגעיל וזה דוחה, וזה לא אמור להיות ככה. אני מוזמן להלוויות בבתי עלמין אזרחיים כי המשפחה רוצה לשלב אזרחי ודתי".




"כל אחד ייקבר איך שהוא רוצה"


בנושא הקבורה האזרחית אמר אלון נתיב, מנכ"ל ארגון "עלי שלכת": "החוק ברור בנושא, וקבע שאדם יכול להיקבר על פי אמונתו, להשאיר צוואה ולהורות מה הוא רוצה, ורצונו גובר על הרצון של כל מי שנשאר אחריו. מאות רבות בשנה מבקשים שגופם יישרף ואפרם יפוזר, אבל יש מספר בודד של בתי עלמין אזרחיים. המשרד לשירותי דת מנהל מאבקים לא פשוטים כדי שהם יהיו רק מקומיים או רק ללא יהודים, או עם כל מיני מגבלות כאלה ואחרות. המדינה לא פותחת מספיק בתי עלמין אזרחיים ונלחמת במי שפותח, ובתי העלמין האזרחיים הולכים ומתמלאים".



 



גוטווין השיב: "אצלנו במחלקה המשפטית בזק"א מגיעים הסיפורים האלה לבית המשפט, כאשר יש בן משפחה שמתנגד לרצונו של המנוח, שאמר ככה, שהוא לא היה בסיטואציה או שהוא לא התכוון, או שלקחו ניצול שואה ושכנעו אותו בבית אבו שזה יפה וכדאי וממליצים לו. עושים את זה בצורה של שיווק, מנסים לשווק את הקבורה האלטרנטיבית, שזה הרבה יותר יפה להישרף, ויש ניצולי שואה שמשתכנעים. ואז בבוא ה-120 (כשהוא מת) הבן או הבת...". גזית התרעם על השימוש בניצולי שואה, וגוטווין הבהיר: "אנחנו לא מתערבים, אף אחד בציבור החרדי, אם אף אחד לא יפנה אלינו ולא יבקש אחרת, אתה תיקבר איך שאתה רוצה".

"אבל בשביל מה אנחנו יהודים? יש לנו הלכה יהודית, ממשה מסיני. מי שמוציא את עצמו מכלל ישראל ולא רוצה להיות יהודי, שיעשה מה שהוא רוצה. אם בן אדם פועל נגד ההלכה, ההלכה אומרת לחברה קדישא אל תתעסקו עם גופתו, כי הוא הוציא את עצמו מכלל ישראל. זו הלכה מפורשת. כאשר אתה מצווה לשרוף את גופתך, וההלכה כותבת את זה, הבן אדם הוציא עצמו מכלל ישראל ולחברה קדישא אין עניין להתעסק בגופתו. אף אחד לא ינסה לשכנע את המשפחה לקבור קבורה יהודית, אין פה כפייה".

"בוודאי שיש כפייה", טען אלון נתיב, "כי החוק מאפשר לכל אחד את הבחירה, אבל המדינה לא מאפשרת והעניין נמצא בידי המשרד לשירותי דת. אין מספיק בתי עלמין אזרחיים בישראל. יש חוסר במקומות קבורה בכל מקום בארץ. יש ביקוש עצום לקבורה אלטרנטיבית, אבל המדינה לא מספקת את מה שכתוב בחוק, שמחייב לפתוח אותם. אחרי שהמדינה תפתח בתי עלמין אלטרנטיביים והציבור יבחר לא להגיע, אז תוכל לדבר על ביקוש. אם מלכתחילה לא פתחת בית עלמין אלטרנטיבי אי אפשר לדבר על ביקוש. זו בדיוק ההונאה שהמשרד לשירותי דת עושה". וגוטווין טען: "זה הולך לפי ביקוש. אין מספיק קבורה אלטרנטיבית, כי אין מספיק ביקוש לזה, תודו בזה פעם אחת ולתמיד".