דליפת נפט לים במפרץ חיפה ארעה היום (שלישי), לאחר שספינה שביצעה פינוי צינורות הולכת נפט ישנים של חברת תש"ן, (חברת תשתיות נפט), במי המפרץ פגעה בצינור נפט פעיל שהחל לדלוף לכיוון חופי הקריות – בעיקר קריית ים. חברת תש"ן לקחה אחריות על האירוע שבפיקוח המשרד הגנת הסביבה והצליחה לחסום את כתם הנפט מלהתפשט בים. עם זאת, חלק מכתם הנפט נסחף אל חופי הקריות ומשרדי הפנים והבריאות הוציאו אזהרה לציבור על איסור הרחצה בחופים קריית ים וקריית חיים מחשש לזיהום עקב דליפת הנפט.



התגובות הנזעמות על האירוע לא אחרו להגיע. מעמותת צלול נמסר: "האירוע בחיפה מוכיח שגם כשלא מדובר בתקלה אלא כשהעבודות יזומות - דליפת נפט בים היא אירוע עם פוטנציאל נזק קשה ויש לטפל בו בדחיפות רבה. ישראל עומדת לחדש את ההיתרים לקידוחי גז ונפט אך אינה ערוכה לטיפול בדליפות בים. זהו תמרור אזהרה שמעיד על הצורך להאיץ חקיקת חוק שדורש היערכות לחירום עם אנשי מקצוע מיומנים, ציוד חירום ותקציבים נאותים". מארגון גרינפיס ישראל נמסר: "זהו כתם שחור נוסף בזיהום הפושה במפרץ בחיפה. נדרשת תוכנית גמילה מהנפט, שאינו רק מקור אנרגיה מזהם ומלוכלך, אלא מסוכן ונפיץ. המפרץ הפך לחצר האחורית לייצור מיליוני טונות של תזקיקי נפט רעילים, עשרות מונים מעל ומעבר לצרכי השוק המקומי".



עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין, מתריע: "לאורך חופי חיפה פזורים צינורות נפט ישנים שהוזנחו לאורך שנים ואין גורם הנושא באחריות לטיפול ולמניעת מקרים מסוג זה. לאירוע דליפת נפט בים יש השלכות מרחיקות לכת, החל בסגירת חופים ונזק תיירותי כלכלי, נזק אקולוגי לדגה ובמקרים קיצוניים אף סגירת מתקני התפלה ופגיעה בבריאות הציבור. חצי שנה לפני פתיחת הים למתן רישיונות חדשים לקידוחי נפט, מוטלת על ממשלת ישראל להקים רשות מתוקצבת שתדע להתמודד עם אירועים מסוג זה ולמנוע את הישנותם".



צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה
צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה



ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) מהשדולה הסביבתית בכנסת אמרה: "ישראל לא יודעת להתמודד עם זיהום ים, וזאת לאחר שנים רבות שארגוני הסביבה מתריעים על הסכנות הרבות. תפסו את מדינת ישראל לא מוכנה באירוע עברונה לפני כשנה וחצי, ברגעים אלו אנו עדים לזיהום נפט במפרץ חיפה, ולא רחוק היום שבו התנהלות המדינה תביא לכך שקידוחי הנפט והגז בים יביאו אסון על כולנו". 



צילום: המשרד להגנת הסביבה
צילום: המשרד להגנת הסביבה



מחברת תש"ן נמסר כי פינוי קווי הדלק הישנים מהים נעשה בהנחיית המשרד להגנת הסביבה ובמהלך העבודות נפגע צינור ונפט פרץ לים אבל בחברה מדגישים: "בשל הסבירות הגבוהה לדליפה במהלך העבודה, נערכה מראש תש"ן עם צוותי חירום שמטפלים בבעיה, בוצעה אטימה פיזית של הצינור כך שהדליפה פסקה ורוב הנפט נאסף. תש"ן פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה מלא עם המשרד להגנת הסביבה לטיפול בבעיה והעבודות יימשכו עד לפינוי הכתם."
 
במשרד להגנת הסביבה מגדירים את האירוע כ"אירוע מקומי של דליפת נפט" ומדגישים: "במסגרת הפעולות המתוכננות לפינוי צינורות נפט תת-ימיים ישנים, פגעה הספינה המבצעת את הפעולות באחד הצינורות בשוגג. כתוצאה מכך נפט פרץ לים בהיקף של מטרים מעוקבים בודדים, 1,200 מטר בים, מול חוף קריית חיים בחיפה".
 
בנוסף לכך, ציינו במשרד כי "מדובר באירוע בהיקף קטן יחסית של נפט שהיה כלוא בצינור במשך שנים רבות". עם זאת, אומרים במשרד כי בשל מצב הים, הצפי הוא כי דלק ייסחף לחוף מאזור קריית ים וצפונה, הכתם ינחת על החוף וינוקה. במשרד מתכוננים מראש גם לאפשרות של דליפה נוספת ולא עוצרים את העבודות: "בשבועות הקרובים ימשיכו הפעולות המבוקרות המבוצעות להוצאת הצינורות האחרים, והקבלן יבצע את כל הפעולות הנדרשות כדי להימנע מדליפות נוספות. יחד עם זאת, בשל עצם טיבה של העבודה, קיימת סבירות לכך שאירוע דומה יישנה ויטופל בהתאם". המשרד להגנת הסביבה מדגיש עוד כי על פינוי הצנרת הישנה מהים הוחלט לפני שנתיים דווקא בעקבות גילוי כתמי שמן בחופי הקריות בשל דליפת צינור ישן.