אני מאשים: שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) יצא היום (חמישי) בהאשמה חריפה נגד שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן (יש עתיד), כמי שאחראית לדבריו להתדרדרות פיננסית של בית חולים הדסה ובתי חולים אחרים. כמו כן תקף ליצמן בחריפות את קופות החולים כמעכבות תשלומים חיוניים לדבריו לבתי החולים - מה שתורם משמעותית למצוקה הכלכלית אליהם נקלעים בתי החולים. הדברים נאמרו הבוקר (חמישי) בפני מנהלי בתי החולים, הנהלות קופות החולים ובכירי משרד הבריאות בסדנת "תקצוב בתי החולים" שמקיים המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות בטבריה.



דברי ליצמן התולים את האחריות לקריסת הדסה על כתפי גרמן עומדים בסתירה לדו"ח גבאי, עליו חתום השר לשעבר אבי גבאי, שניהל תחקיר מעמיק לגבי הסיבות לקריסת בית חולים הדסה. על פי דו"ח זה, הדסה התדרדרה בשל קונספציה ארוכת שנים שקרסה ולא בגלל התנהלותו של שר זה או אחר. עוד קבע דו"ח גבאי כי הכשל של הדסה נבע משרשרת של שרי בריאות ופקידים באוצר, שראו בהדסה גוף פרטי המנוהל בין היתר על ידי נשות הדסה ולא מצאו עניין במעורבות ובפיקוח ממשלתי על בית החולים ("דו"ח גבאי לבדיקת הסיבות להתפרקות הדסה", יוני 2013).



יעל גרמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יעל גרמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בדבריו בסדנה ליצמן אף הדגיש שהוא עדיין בעד שמירה על שר"פ (שירות רפואי פרטי) בבתי החולים וביקר בחריפות את התקצוב הנמוך של סל תרופות שמונע הנגשה לחלק מהתרופות מצילות החיים לציבור. "אני מאשים את השרה הקודמת שנתנה למצב להתדרדר לממדים שהגיע. משרד האוצר צריך לדעת שאם רוצים תכנית הבראה אין סיבה למשוך את זה חודשים. בבתי החולים הממשלתיים המנכ"לים כבר עשו שינויים ותקצוב ישיר, אנחנו נקפיד שאף אחד לא יחרוג מהתקציב שאושר לו. לאחרונה כתבתי מספר מכתבים למנהלי בתי חולים בעניין זה וגם לא אהסס להוריד להם תקציבי פיתוח. מי שלא יודע לנהל תקציב, אני אעכב לו כספים. כולם צריכים לשמור על איזון תקציבי, הממשלה היא לא בור תקציבי", לדברי ליצמן.



עוד הוא הוסיף והתייחס למצבו הכלכלי העגום של בית חולים לניאדו: "לניאדו זאת רק דוגמה. כמעט כל בתי החולים עוברים את המשבר הזה ברוטציה, גם לניאדו קיבל כבר תכנית הצלה בעבר, ובמשבר של הדסה - משרד הבריאות נמצא בתווך בין הקופות לבתי החולים. המו"מ בין הקופות לבתי החולים לא הוגן: יש רצפה לתשלומים ולא יכול להיות שנהיה במצב של מתחת לרצפה, לא יכול להיות שהקופות יעכבו חודשים תשלומים לבתי החולים, כי מהכסף הזה בתי החולים אמורים לעמוד בתשלומים שלהם. בית החולים הוא כמו כל ספק אחר שהקופה מחויבת לשלם לו תוך פרק זמן מסוים".



ליצמן לא חסך ביקורת גם מקופות החולים: "יש קופות חולים שלא מעבירים ניתוחים לבתי חולים מסוימים. זה לא בסדר. לא אהסס לשנות הסדרי בחירה. יש פונקציות חיוניות כמו ניתוחי לב שלא יכול להיות שהקופה תסרב להפנות לבתי חולים מסוימים. כמו ההסדר באונקולוגיה כך צריך להיות גם בניתוחי לב ובעוד תחומים. אני בעד שר"פ. לא רציתי את החוק שהעברנו בתקציב הקודם אך הסכמתי בסוף ואני הולך לבצע אותו. בחוק הזה יש גם את הסעיף של רשימת 50 הרופאים, ואם הקופות לא יעבירו את הרשימות אני לא אעביר להם תקציב. יש חוק והקופות חייבות למלא אותו במלואו".


 


בהתייחסות לתרופות מצילות חיים הבטיח שיפעל להגדיל את התקציב: "לא יכול להיות שמדינת ישראל תתעלם מתרופות שהציבור כל כך צריך, אין מצב שאנשים ימכרו דירות כדי להשיג תרופות. אני עולה חדש, לא מבין בין מצילות חיים למאריכות חיים, גם כשעושים החייאה לא יודעים אם מצילים בן אדם לחמש דקות או לחמישים שנה... התקציב הנוכחי של הסל הוא פחות מעשירית מהתקציב הנדרש למימון כל התרופות שהוגשו, אנחנו צריכים להשיג יותר גם אם לא את הכל. אני מקווה שאנחנו עכשיו בישורת האחרונה מול האוצר ונסיים את זה בשבועיים הקרובים".



ינסה להגדיל את התקציב. ליצמן במסיבת עיתונאים של ועדת סל התרופות. צילום: אבשלום ששוני
ינסה להגדיל את התקציב. ליצמן במסיבת עיתונאים של ועדת סל התרופות. צילום: אבשלום ששוני


 

"שיטת התקצוב הקיימת מעוותת"


לדברי השר הצטרף מנכ"ל משרדו, משה בר-סימן טוב: "אנחנו רוצים להוביל את מערכת הבריאות מעידן של כיבוי שריפות לבניית יסודות. כיום המערכת נמצאת בשיווי משקל לכאורה, בתי החולים והקופות רגילים להראות גירעונות, משרד הבריאות רגיל להיות המגבר שלהם, האוצר רגיל להגיד שמערכת הבריאות רק מבזבזת כסף, החשבת הכללית רגילה להזרים את הכסף, זה מצב הרסני שאנחנו לא מוכנים להיות בו יותר וזה דורש שינוי. היכולת לצאת מהתרבות הזו של מחסור היא קריטית למערכת. אנחנו מעדיפים לעבוד עם תקציב ידוע מראש גם אם נגלה בדיעבד שהיינו יכולים לקבל יותר. אנחנו חייבים להתיישר למסגרות התקציביות שהוקצו אחרת נגיע לאבדון. ההקצאה הלא שוויונית בין משקי האשפוז השונים (סובסידיה, גרעון מאושר) יוצר תנאי תחרות לא שווים בתוך המערכת בין הפרטי לציבורי".



עוד הוסיף סימן טוב: "העדר המשילות של משרד הבריאות בהקצאת משאבים בא לידי ביטוי בהקצאת משאבים אקראית, אנחנו לא יודעים להסביר למה בית חולים ממשלתי אחד קיבל ככה ואחר קיבל אחרת, זה אפילו לא תוצר של הפעלת כוח ולחץ, זה פשוט לא יעיל ולא מנוהל. שיטת התקצוב הקיימת פשטנית ומעוותת. אין לה מטרות אלא היא פשוט עובדת וכל הזמן מוסיפים פלסטרים, העסק מנוהל כמו חנות מכולת וזה לא מתאים למציאות המורכבת שאנחנו מתמודדים איתה היום. המערכת כיום עובדת בלעומתיות ובניהול כוחני, אנחנו רוצים לוותר על הכוח שלנו. צריך להפוך את המערכת ליותר מנוהלת ונשלטת גם במחיר שנכבול לעצמנו את הידיים. העיקרון המנחה הבסיסי הוא לצור מערכת עם מטרות. להפסיק לסבסד בתי חולים דרך קופות החולים ולהתחיל לסבסד באופן ישיר. זה ידרוש צעדים גם מ"כללית", עד כדי דיווח חשבונאי, על מנת שנדע באופן אמין את העלויות וההוצאות של בתי החולים שלה".



שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן סירבה להגיב לדברים.