ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא תחת בדיקה של אגף החקירות והמודיעין של המשטרה – כך אישרו רשמית הערב (ראשון) בלשכת היועץ המשפטי לממשלה. בצעד חריג, פרסם היועץ, אביחי מנדלבליט, הודעה, אשר מאשרת את הפרסומים במעריב ובכלי תקשורת נוספים. "היועץ המשפטי לממשלה ער לחשיבות בהבאת הדברים לידיעת הציבור", נכתב בהודעה, אשר אינה מפרטת את טיב החשדות נגד ראש הממשלה.



"בעקבות מידע שהתקבל בעניינים הנוגעים בין היתר לראש הממשלה, ושהוצג בפני היועץ המשפטי לממשלה על ידי אגף החקירות והמודיעין של המשטרה, קיים היועץ מספר דיונים בהשתתפות פרקליט המדינה, גורמים בכירים נוספים במשרד המשפטים ואגף החקירות והמודיעין במשטרה", נכתב בהודעה.


"בסיומם, החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה בנושא. יודגש כי המדובר בבדיקה וכי לא נפתחה חקירה פלילית בעניינו של ראש הממשלה". היועץ התייחס לפרסומים בתקשורת אודות החשדות וציין כי רבות מהן "אינן מדויקות בלשון המעטה ביחס למידע הנוגע לבדיקה ולפעולות שכביכול בוצעו במסגרתה. מטבע הדברים לא נוכל בשלב זה להתייחס לפרסומים אלה או לפרט בנוגע למהלכי הבדיקה".



היועץ הדגיש כי תוכן ההודעה הובא לידיעת ראש הממשלה מוקדם יותר. ככל הידוע, הבדיקה עוסקת במידע שהגיע אודות התנהלות סביב כספי תרומות שקיבל נתניהו ממקורות מעבר לים בתקופת כהונתו הנוכחית. מדובר בחקירה חדשה, שאינה עוסקת בפרשות האחרונות ששמו של נתניהו נקשר בהן – ביביטורס והמיליונר ארנו מימרן. החקירה נשמרת בסוד וידועה רק לנוגעים לה, ומעסיקה את צמרת המשטרה והפרקליטות ואת היועץ המשפטי לממשלה.


זהו מבחן חשוב בתקופת כהונה קצרה, בת כשבעה חודשים, למנדלבליט, שנחשב למקורבו של נתניהו ולמינוי שראש הממשלה תמך בו. פעם נוספת נעשית בקרב גורמי אכיפת החוק האבחנה בין "בדיקה" לחקירה פלילית, במקרים כמו זה, בהם במוקד החשדות עומדת אישיות ציבורית בכירה.



בתגובה לפרסום ההודעה של מנדלבליט נמסר מטעם נתניהו כי ״כפי שקרה בכל המקרים הקודמים, כשייחסו לראש הממשלה נתניהו מעשים שהתבררו כעורבא פרח, גם כאן לא יהיה כלום - כי אין כלום״.



כפי שדווח בערוץ 10, מדובר על חשד להלבנת הון בהיקף גדול, לכאורה, בה מעורב גם גורם בכיר מתחום המשפט. כאמור כרגע המשטרה עדיין מגדירה את שלב החקירה כבדיקה, וההחלטה על המשך דרכה נמצאת בידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליטות מחוז ירושלים שאחראית על החקירה.



ראש הממשלה טען בתגובה לפרסומים הראשונים בתקשורת כי לא עבר שום עבירה פלילית ומדובר בעניינים פוליטיים לטענתו. כשפורסמה הפרשה לראשונה בכלי התקשורת, אמר נתניהו, בעת שהותו באפריקה, כי מדובר ב"שטויות". החקירה אינה עוסקת בפרשות האחרונות ששמו של נתניהו נקשר בהן – ביביטורס והמיליונר ארנו מימרן. במוקד החקירה כספי תרומות מאנשי עסקים זרים ששימשו לכאורה את נתניהו במהלך כהונתו הנוכחית. ככל הנראה יש מקרים נוספים אך יש עליהם התיישנות.