מכה קשה למאבק הסביבתי בתעשייה הפטרוכימית: היום בצהריים (חמישי) התקבלה בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה הכרעה סופית שדחתה על הסף את שני העררים הנוגעים לשתי תכניות להרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה - "קרקעות הצפון" (חוות מיכלי הנפט של תש"ן - תשתיות נפט ואנרגיה) והתכנית להרחבת בז"ן (בתי הזיקוק לנפט).



ההחלטה מאפשרת להקים באתר קרקעות הצפון חוות מכלים חדשות בנפח אחסון כולל של 1,280,000 קוב בתואנה שהן מיועדות להעתקות החוות הישנות מרחבי האזור, וכמו כן להקים שם מתקני זיקוק ותעשייה חדשים, ואחסון גז פחמימני נפיץ ביותר (גפ"ם)- על שטח כולל של כ-1200 דונם, זאת בלי להתנות את התכנית במועד להעתקת החוות הישנות מקריית חיים, טבעון וחוף שמן בחיפה.



בנוסף אישור תכנית "הרחבת בז"ן" מאפשר הגדלה של מתקני זיקוק חדשים בנפח של יותר משמונה מיליון מ"ק, זאת ללא הגבלה של כמות מתקני הזיקוק ומבלי לתת הסבר מפורט לגביהם.



זאת ועוד, ועדת הערר הארצית קיבלה את עמדת חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) ופטרה אותה מאחריות להגדלת הזיהום בגדר המתחם הפטרוכימי החדש במתחם קרקעות הצפון, ובכך ביטלה את התנאי שהציבה ועדה מחוזית חיפה לאישור התכנית בניסיון לשמור על בריאות תושבי האזור.



אלה נווה, אפידמיולוגית סביבתית ומרכזת ארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות" אומרת: ״לא רק שוועדת הערר דחתה את הטענות שהגשתי בשם הציבור, אלא אף שהתעלמה מהטענות של משרד הגנת הסביבה - שיש צורך להקטין את נפח הדלקים ביותר מחצי. בקרקעות הצפון נקבע היקף מתקני תעשייה עצום שיגדיל בוודאות את הסיכונים לאוכלוסייה ואת זיהום האוויר והתחלואה. הוועדה התעלמה ממידע קריטי שהונח על שולחנה בעניין כמויות הנפט האדירות שיגיעו לאחסון ולזיקוק בתכנית בז"ן".



חנה קופרמן, ראש הפורום הישראלי לשמירה על החופים, מסבירה בתגובה להחלטה: "ההרחבה הדרמטית של תעשיית הזיקוק במפרץ חיפה נועדה לקלוט באופן מיידי את הנפט מסוג קונדנסט שהתגלה במאגרי הגז הטבעי המופק כבר היום במאגר תמר בכמויות של מאות מיליוני חביות בשנה - רובן מיועדות לייצוא, ולהביאן לבתי הזיקוק המתרחבים במפרץ חיפה כדי לפתור את בעיות יצוא הגז הטבעי במשק הישראלי. זאת, תוך התעלמות מוחלטת מהפגיעה הצפויה בבני האדם. ההחלטה מאשרת שכבר היום ניתן להזרים את נפט הקונדנסט למפרץ חיפה וזאת מבלי לערוך שום בדיקה לגבי תכונות החומר הידוע כחומר מזהם ונפיץ במיוחד הצפוי להגדיל את הזיהום במפרץ חיפה במאות אחוזים ולגרום לאסון בריאותי וסביבתי."



בפורום לשמירה על החופים טוענים: "תכנית קרקעות הצפון היא בפועל הקמת בית זיקוק שני במפרץ חיפה ובנוסף מגדילים גם את בית הזיקוק הקיים בז״ן - הרחבה דרמטית של התעשייה הפטרוכימית המזהמת, תוך התעלמות מוחלטת מהתחלואה החריגה ומקיומם של בני האדם".



ארגון 'מגמה ירוקה' שהיה צד לערר נגד הרחבת מתקני בתי הזיקוק בחיפה הגיב לאישור ההרחבה: "המועצה הארצית קיבלה הערב החלטה אומללה המאשרת את תוכנית ההרחבה של המפעל הכי מזהם בישראל המשפיע על חייהם ובריאותם של קרוב למיליון תושבי מטרופולין חיפה. הקביעה של המועצה הארצית לפיה רמת זיהום האוויר לא תעלה על זו הקיימת, רחוקה מלהניח את הדעת משום שכבר כיום מדובר ברמות זיהום אוויר גבוהות שאחראיות על התחלואה הקשה בקרב תושבי המטרופולין. מצב התחלואה, זיהום האוויר והסכנה הביטחונית הנשקפת לחייהם של מאות האלפים שחיים במטרופולין הם בלתי נסבלים. כדי לפתור את המשבר, אחת ולתמיד, ממשלת ישראל חייבת להכריז, לפי חוק אוויר נקי, על מטרופולין חיפה כאיזור מוכה זיהום אוויר ותחלואה".



מבז"ן נמסר בתגובה: "תוכנית המתאר למתחם בז"ן, שאושרה על ידי כל גורמי התכנון המוסמכים, מסדירה את הפעילות התכנונית במתחם, הקיים עוד מתקופת המנדט הבריטי. התוכנית תאפשר המשך השקיפות מול הציבור בהליכים התכנוניים במתחם. לאור אישור התכנית, תוכל הקבוצה להחליף מתקנים ישנים בחדשים ולהמשיך להשקיע בשיפור ביצועיה הסביבתיים".