מאות מפגינים התכנסו הערב (חמישי) מול בניין עיריית באר שבע, חלקם פעילי הבית הגאה בעיר, במחאה על ההחלטה שלא לאשר את נתיב המצעד הגאווה המקורי בשל התרעות מודיעיניות, והעברת התוואי לרחובות צדדיים. המפגינים קראו קריאות בגנות המשטרה וראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', שמוקדם יותר היום הודיע כי הוא תומך במאבק הקהילה. בין הקריאות: "רוביק, רוביק אל תדאג. עוד נראה אותך בדראג". המפגינים לבשו שחור כאות מחאה והניפו בלונים שחורים. כ-700 שוטרים נמצאים במקום כשחלקם סמויים, כדי למנוע כל מגע פוטנציאלי עם הקהילה החרדית. מפקד המחוז הדרומי, ניצב דוד ביטן, נכח במקום וניהל את האירוע. 



יו"ר מרצ זהבה גלאון, וחברי הכנסת אילן גילאון, מיכל רוזין ותמר זנדברג, השתתפו גם הם בהפגנת הקהילה הגאה בבאר שבע. ''הקהילה הגאה ספגה סטירה מצלצלת בגיבוי בית המשפט העליון שנכנע ללחצים פוליטיים נלוזים. בשילוב זרועות של משטרת ישראל עם רב העיר באר שבע, נפגעו בברוטליות חופש הביטוי וזכות המחאה שהם זכויות אזרחיות בסיסיות. שנת 2016 תיזכר לעד כשנה שבה הקהילה הגאה הופקרה למען שיקולים פוליטיים, והבינה שוב עד כמה ארוך וקשה צפוי להיות מאבקה לשיוויון זכויות ולניצחון האור על החושך. כבכל ימות השנה, אנו ניצבים לצד חברי הקהילה הגאה במאבק על זכויותיהם ועל פרצופה של החברה כולה״. כך נמסר מטעם מרצ.



גלאון נאמה בעצרת ואמרה כך: "אני מאוכזבת מהחלטת בית המשפט לבטל את המצעד. נסגר כאן דיל פוליטי בין רב העיר לראש העיר. זוהי הפגנה כנגד תפיסה חשוכה שאין לה מקום במדינת ישראל".



בתוך כך, צעירי מרצ שינו את שמו של אחד הרחובות באזור לרחוב "הארון". הם הסבירו את הפעולה כך: ״הנסיונות של משטרת ישראל להעביר את תוואי הצעדה למקום רחוק מן העיר ושולי היא אמירה ברורה לקהילה הגאה לפיה יש להיעלם מן העין הציבורית ולחזור לארונות. אנחנו חיים בשנת 2016, לא ניתן שיחזירו אותנו עשרות שנים לאחור - נמשיך להיאבק מול כל גילוי של הומופוביה ומכל ניסיון לדחוק את הקהילה הגאה לשוליים״.



ההפגנה עברה ברובה ללא ארועים חריגים, כשבסיומה נעצר אחד המשתתפים לאחר שתקף שוטר. מהמשטרה נמסר: "אנו מכירים בזכות למחות ולהפגין, אך ננקוט ביד קשה כנגד אלה שמסיטים ונוקטים באלימות".






יו"ר מרצ זהבה גלאון, וחברי הכנסת מיכל זנדברג, מיכל רוזין ואילן גילאון בהפגנה. צילום: ללא קרדיט
יו"ר מרצ זהבה גלאון, וחברי הכנסת מיכל זנדברג, מיכל רוזין ואילן גילאון בהפגנה. צילום: ללא קרדיט






"לקהילה יש חופש לנהוג בהתאם להשקפת עולמה"

מוקדם יותר היום התייצב ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', לצד הקהילה הגאה בבירת הנגב והביע צער על ההחלטה לבטל את הצעדה, לאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשת נציגי קהילת הלהט"ב לא לקיים אותה בשדרות רגר – הרחוב הראשי בעיר. דנילוביץ' אמר ל"מעריב": "באר שבע היא עיר פלורליסטית, מחבקת ומכבדת את כל הקהילות שבה, ובכללן את הקהילה הגאה".



בתגובה להודעת המשטרה על ביטול הצעדה בציר מרכזי בעיר, אמר כי "לצערי, יש קיצוניים בכל מקום. אנחנו זוכרים בכאב רב את מה שהתרחש בירושלים. רוב הציבור הבאר שבעי הוא מבין, מקבל ומאחד". דנילוביץ' הוסיף עוד, כי "זכותה של הקהילה הגאה לצעוד גם בצירים המרכזיים של העיר, ועשיתי מאמצים מאוד גדולים מול משטרת ישראל על מנת שהדבר הזה יתאפשר".



על רקע החלטת הקהילה הגאה לקיים הפגנה מול העירייה במקום הצעדה, אמר ראש העירייה: "צר לי על החלטת הבית הגאה לבטל את המצעד. בכוונתי לפעול להרחבת שיתוף הפעולה עם הקהילה הגאה בעיר. העירייה תסייע בצרכים המגוונים שיש לקהילה". לדבריו, "בבאר שבע חיות קהילות מגוונות, שלכל אחת מהן הזכות הבלתי מעורערת לקיים את אורחות חייה, באופן מלא ושוויוני. הקהילה הגאה מהווה חלק בלתי נפרד מהמרקם החברתי שקיים בעיר באר שבע וככזו יש לה את החופש לנהוג בהתאם להשקפת עולמה".