גוויותיהם של עשרות אלפי דגים הציפו את גדות נחל הירקון בתל אביב וברמת גן. יונתן רז, האקולוג של רשות נחל הירקון, העריך כי תמותת הדגים התרחשה במהלך סוף השבוע בעקבות עבודות של קבלן מטעם חברת נת"ע להקמת סכר בערוץ נחל איילון בסמוך לגשר ההלכה. במאמץ רב ובמשך שעות ארוכות נאספו אתמול פגרי הדגים, שיצרו ריחות צחנה שהגיעו עד לשכונות הסמוכות בתל אביב וברמת גן. לדברי נועם קיעקיץ, תושב תל אביב המתגורר בסמוך, "נתקלנו במראה עצוב של המוני דגים מתים צפים בנחל ועל גדותיו כשהם מפיצים ריחות מאוד לא נעימים".



בעקבות האירוע נפתחה בדיקה של המשרד להגנת הסביבה. "בערוץ נחל איילון מבוצעות עבודות הנדסיות של הרכבת הקלה בתיאום ובהיתר", סיפר רז, "קבלן העבודות היה אמור לנקוט פעולות מסוימות על מנת למנוע את תמותת הדגים בערוץ הנחל, אבל ככל הנראה זה לא קרה".



לדברי רז, היה צורך להתקין רשתות משני צדי הסכר ואף להביא קבלן לאיסוף הדגים, לפני ירידת מפלס המים. רז העריך שבטווח הקצר הנזק העיקרי הוא בריחות הצחנה ובבריחתם של המוני דגים חיים מסוגים אחרים מהירקון. עם זאת, להערכתו בטווח הארוך לא ייגרם נזק לנחל. "יש להפיק את הלקחים ממה שקרה, כדי שאירועים כאלה לא יתרחשו שוב", הוסיף האקולוג.



מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "מבדיקה ראשונית של החברות שביצעו את העבודות בשיתוף הרשויות השונות עולה כי תמותת הדגים נגרמה משילוב של רידוד המים והחום הקיצוני ששרר באותו יום. עם קבלת ההודעה על המפגע נשלחו צוותים, שניקו את הנחל תוך זמן קצר. העבודות באתר הופסקו עד לאחר סיום הבירור והפקת לקחים, על מנת למנוע הישנות מקרים כאלה".