שנה בדיוק לאחר פשע השנאה שביצע ישי שליסל כלפי הקהילה הלהט"בית במצעד הגאווה בירושלים, ונועם אייל (31), אחד מחמשת פצועי פיגוע הדקירה באותו מצעד מתעקש לחזור ולצעוד גם היום (חמישי) ברחובות הבירה. מבחינתו, הכותרת של הבית הפתוח בירושלים לאירוע היום - "כאן כדי להישאר" - לא נבחרה באקראי."אני לא יכול לדבר בשם הפצועים האחרים, אבל הסיבה שגם השנה אצעד היא מובנת מאליה", הסביר אייל, "אני מרגיש שזאת חובה אישית ואזרחית ללכת ולצעוד, על אחת כמה וכמה בגלל מה שקרה בשנה שעברה".



"הפעם יבואו פי כמה אנשים וזאת תשובה לכל הלהט"בופובים - החל מהרוצח של שירה בנקי ז"ל, דרך כל מי שמצדד בו ועלול לרצוח בעתיד ועד למסיתים שאינם רוצחים, כמו רבנים. אני לא רואה הבדל ביניהם. אנחנו חלק מהעיר הזאת ומהמרחב הזה וכל מי שמבין את מהות הדמוקרטיה, צריך להיות איתנו. קיומם של בני אדם איננו פרובוקציה, וכל אמירה אחרת נובעת מבורות או מהומופוביה".




"זו חובתי האזרחית", נועם אייל. צילום: לואיז גרין
"זו חובתי האזרחית", נועם אייל. צילום: לואיז גרין



"קו אדום ברור להומופוביה"

אייל מדגיש שחלק ניכר ממכריו שישתתפו מחר במצעד הם דתיים, שחלקם לא שייכים לקהילה הגאה, ובכל זאת - רואים מחויבות לתמוך. "הגיוון הזה הוא חלק מהמאפיינים של ירושלים והוא בא לידי ביטוי כל שנה במצעד בעיר. הטרגדיה במצעד בשנה שעברה שיפרה, מצד אחד, את השיח הציבורי ומתחה קו אדום ברור גם להומופוביה. אבל מצד שני, היא הציבה מראה עגומה בפני החברה וניפצה אשליה שמדובר בחברה סובלנית. אנחנו רואים הבדל גדול לעומת שנים קודמות, כשדברי בלע כמו של רב במכינה קדם צבאית נגד הקהילה הלהט"בית קיבלו הפעם גינוי מקיר לקיר, גם אם זה בעקבות לחץ ציבורי".