דריכות גבוהה:מצעד הגאווה שייערך היום (חמישי) ברחובות ירושלים הוביל לפעילות מוקדמת של המשטרה לרבות מעצרים, עיכובים לחקירה ואזהרות שקיבלו גורמי ימין קיצוני, שמידע מודיעיני לגביהם העלה חשש להפרעות במהלך המצעד. במהלך הלילה נעצר עבריין מורשע, אסיר מוכר, כחלק מפעולות המנע שמבצעת המשטרה. המעצר אמש מתווסף למעצרו אתמול של מיכאל שליסל, אחיו של ישי שליסל, החרדי שרצח במצעד בשנה שעברה בדקירות סכין את הנערה שירה בנקי ז"ל ופצע חמישה צועדים נוספים.



בתוך כך הבוקר פשטה המשטרה על ביתו של פעיל ארגון להב"ה מאזור ירושלים ועיכבה אותו לחקירה. הפעיל רשום במחשבי המשטרה כמתנגד למצעד הגאווה ולא פעם כתב בפייסבוק שמדובר בתועבה. בשבועות האחרונים על רקע מצעדי גאווה בערים אחרות התבקש החשוד להתחייב כי לא יגיע לאותם מצעדים.



אתמול בשעות הבוקר פשטו כוחות משטרה על בית משפחת שליסל בירושלים ועיכבו לחקירה שישה מבני המשפחה. בנוסף, ביצעה המשטרה פעילות נגד חשודים פוטנציאליים אחרים והוציאה נגד חלקם צווי הרחקה ממסלול המצעד. עם זאת, דחה בית המשפט את בקשת המשטרה להאריך בחמישה ימים את מעצרו של האח מיכאל שליסל וקבע כי הוא ייוותר במעצר ל־24 שעות בלבד, כלומר ישוחרר היום בשעה 13:00, לפני תחילת המצעד. שאר בני המשפחה שעוכבו הבוקר לחקירה שוחררו בתנאי הרחקה מהעיר במהלך כל זמן המצעד.



יממה לפני המצעד נעצר מיכאל שליסל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יממה לפני המצעד נעצר מיכאל שליסל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שופטת בית משפט השלום בירושלים קרן מילר כתבה בהחלטתה על הארכת המעצר המקוצרת של שליסל: "לאור החשש משיבוש החקירה, אני אוסרת בשלב זה פרסומו של כל פרט מפרטי החקירה. לא מצאתי לנכון לחסום את עצם מעצרו של המשיב לאחר שהדבר כבר פורסם".



במהלך הדיון הציגה המשטרה חומר חסוי ובא כוחו של מיכאל שליסל, עו"ד איתמר בן גביר, טען כי מרשו נעצר רק בגלל היותו אחיו של ישי. "המשטרה היסטרית ומבקשת לכסות על הפשלה של השנה שעברה במעצרי שווא של בני משפחת שליסל, אף שבמשטרה יודעים שהם התנגדו למעשה. לא מתקנים עוול בעוול אחר ולא חוקרים חפים מפשע בטענות שווא רק בגלל מעשים שעשה בן משפחה אחר. איש בחטאו ייענש ולהיות אח של ישי שליסל זה לא חטא".




נוכחות משטרתית ובידוק קפדני



מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, מפקד המבצע אשר מלווה באופן צמוד את פעילות והערכות המחוז לקראת מצעד הגאווה, התייחס במסגרת תדרוך מפקדים לסוגיית פעולות המנע וסיכול כוונות של חשודים פוטנציאליים לשבש את מהלכו התקין של המצעד ואמר: "העברתי הנחיה ליחידות המחוז לבצע שורת פעולות, בהן הרחקות, אזהרות וסיכול כוונות לפגוע בבאי המצעד. בתום הערכות מצב מבצעיות שקיימתי, שבמסגרתן הוצגו בפני מכלול הסיכונים לצד האיזונים והפריסה המבצעית, החלטתי בשלב זה שלא לפגוע במהלכו התקין של המצעד ולקיימו במלואו במתווה שסוכם עם מארגני המצעד, כחלק ממימוש חופש הביטוי והמחאה הלגיטימיים”.



במסגרת ההיערכות הודיעה אתמול המשטרה כי המשתתפים במצעד יעברו בדיקה, ורק אלה שיאושרו על ידי נציגי ארגון הלהט"ב הירושלמי הבית הפתוח יוכלו לקבל את אישור המשטרה לצעוד במסלול הצעדה. אחרים שיגיעו למצעד וירצו להשתלב בין הצועדים יצטרכו לעבור בידוק קפדני של המשטרה. עד כה קיבלה המשטרה רשימה המונה בין 4,000 ל־5,000 צועדים שהבטיחו את השתתפותם במצעד.



במסגרת היערכות המשטרה בירושלים, החל מהשעה 14:30 תסגור המשטרה לתנועה את רחובות הצעדה: רחוב קרן היסוד-רחוב קינג ג'ורג'-רחוב מאיר שחם- רחוב רבי עקיבא-רחוב הילל- רחוב מנשה בן ישראל, וכן ייסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם כולל רחוב אגרון, הילל, קינג ג'ורג' מקרן היסוד ועד רחוב בארי. הכבישים ייפתחו בהתאם להתקדמות הצועדים. 



מסלול מצעד הגאווה בירושלים 2016. צילום: ללא
מסלול מצעד הגאווה בירושלים 2016. צילום: ללא