קבוצת פעילים חברתיים פתחה בקמפיין "אלשיך מטריד אותי" נגד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שלטענתם מטייח הטרדות מיניות במשטרה. ראשי הקמפיין טוענים שהמפכ"ל מגן על קצינים ושוטרים שמטרידים מינית שוטרות, קצינות וחיילות ואוסר על הגשת תלונות אנונימיות על הטרדות. הם קוראים לציבור לסייע באמצעות מימון-המונים, שיעד הגיוס שלו עומד על 400 אלף שקל. חנה אלבג, שמשתתפת בקמפיין, אמרה היום (שלישי) לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "הכסף מיועד לסיוע בעתירה משפטית לערכאות גבוהות יותר ולקמפיין ציבורי שיקרא למשטרה לערוך 'ניקוי אורוות' משמעותי. יותר ממה שאני מחפשת 'להעיף' את המפכ"ל אני מחפשת את הקול הציבורי הגדול מספיק והרחב מספיק, שיגיע למספיק אנשים, כדי שהם יוכלו להבין גם במשטרה מה בעצם דורש הציבור מגוף שאמון על אכיפת חוק".



"האירוע שהוציא את הזעם שלנו הוא שניצב במשטרה הטריד פקודה שלו, התיק נסגר במח"ש והניצב לא משלם על זה שום מחיר", טענה אלבג. "אנחנו בתוך סאגה שכבר לא מעט זמן שומעים על דברים כאלה במשטרה וגם תחת המפכ"ל הקודם היו דברים. מה שעוד מעורר זעם זה נושא התלונות האנונימיות. איך אישה שהבוס שלה שהוא אדם בכיר מטריד אותה, יכולה לטפל בזה אם לא מאפשרים לה להגיש תלונה אנונימית?".




לדברים הגיבה אושרה אסף, ראשת הארגון לזכויות השוטרים, שאמרה: "אני לא חושבת שהמפכ"ל אטום לנושא ההטרדות המיניות. בעניין של ניצב רוני ריטמן, היועץ המשפטי החליט שאין בסיס משפטי להגשת כתב אישום. המשטרה לא יכולה לחקור את עצמה. הטרדה מינית, אינוס, כל דבר פלילי, תפקיד מח"ש לטפל בו. ואם זה היה תלוי במח"ש, ששייכת למשרד המשפטים, משטרת ישראל הייתה נסגרת מזמן. אורי כרמל, ראש מח"ש, אמר שמבחינתו, מצידו, לסגור את המשטרה ולזרוק את המפתח לים. זו הייתה אמירה שלו. לפני כמה חודשים הוא אמר בוועדה לזכויות האישה בכנסת שלדעתו הפסיקו המכתבים עם התלונות האנונימיות על הטרדות מיניות. הוא שכח שהוא זה שמקבל את כל המכתבים שנכתבים למפכ"ל או לכל קצין או קצינה שטוענים שיש הטרדות מיניות. תפקיד מח"ש לטפל בזה ולא של המשטרה".



"אין כיום אישה שמוטרדת ולא מדווחת"


על נושא התלונות האנונימיות הוסיפה: "כשאישה נפגעת, אישה נאנסת, אנחנו מבינים את העניין של אונס והטרדות מיניות. אני כאישה, בא גבר ומנסה להתחיל איתי, אני אומרת 'כן' או 'לא'. ויש כל כך הרבה נשים כמוני. נשים שבאות ואומרות את דעתן. אני מסתובבת ברחוב ובתוך המשטרה, ואני אומרת שאין כיום אישה שמוטרדת ולא מדווחת, ואין קצין או קצינה שאם הם מודעים ולא מעבירים את זה למח"ש, אבוי להם, הם לא יישארו דקה אחת במשטרה. המפכ"ל כן משדר אפס סובלנות (להטרדות מיניות) בתוך המערכת. הדלתות היום פתוחות. אנשים היום לא מוכנים לקחת ריזיקה שאישה תמציא או שגבר ימציא". חנה אלבג השיבה: "המציאות היא שהטרדות במקום העבודה, ולא רק במשטרה, הן ממש לא מצב שבו כל אישה יכולה להגיד 'לא' מיד במקום. יחסי מרות בעייתיים גם אם נאמר 'כן' הם עדיין לא במקום, נחשבים כניצול, ויש בהם מן הפלילי לפעמים".



גזית תיאר את שורת הקצינים הבכירים שפרשו לאחרונה מהמשטרה בגלל הטרדות מיניות והדגיש: "אין עוד ארגון במדינה שנתפסו, נשפטו והודו והודחו בו כמות כזאת של בכירים, כמו במשטרת ישראל". אסף השיבה: "אתה צודק, אבל אין עוד ארגון במדינה שהיה מוכן לעשות את מה שהוא (המפכ"ל הקודם) עשה. מבחינתי הקצינים הבכירים קיבלו את העונש שלהם, הופרשו או פרשו. אבל היום הדברים מתנהלים אחרת לגמרי וזו מדיניות חדשה של רוני אלשיך. אני מקווה שהשוטרים הפנימו שאין דברים כאלה היום. האווירה הציבורית נגד שוטרי המשטרה ידועה מראש, בלי קשר למפכ"ל, רוני אלשיך או מפכ"ל אחר. את השוטרים לא אוהבים. במשטרה נעשים דברים טובים ולא רק הטרדות מיניות".