שנתיים לצוק איתן, ונראה כי בצל השקט התיירות בעוטף עזה פורחת, ואף מהווה אתגר עבור בני נוער יהודים מרחבי העולם, אשר באים לשחזר את דרכם של חלוצי המתיישבים בדרום.



רגע לפני שיוסף, אביו, אמו ושני אחיו עושים עליה, הגיע בן הנוער יחד עם עוד 80 חבריו מבית הספר "עתיד" שבמקסיקו סיטי, על מנת לשחזר באופן מדויק את דרכם של החלוצים בהתיישבות הראשונה בדרום - מצפה גבולות בצפון הנגב.



באביב 1943 הגיעה פלוגת המתיישבים הראשונה לנגב, 12 עובדי אדמה וחקלאים מנוסים. כשפרקו ציודם להתחיל המלאכה בדיונות הזהובות, הגיעו חבריהם הבדווים והחלו לסייע להם בהקמות.



כשבעים שנה לאחר מכן, בקיץ הזה, יגיעו לקיבוץ גבולות שבעוטף עזה יותר מ-1,000 בני נוער יהודים מרחבי העולם: מקסיקו, ארגנטינה, צרפת, ארה"ב וקנדה, כדי להתחקות אחר דרכם של חלוצי הנגב במצפה במקורי שבגבולות.



בני הנוער יחוו בין היתר את חווית הקיבוץ הישראלי דרך מגדל השן - חדר האוכל, הסיורים ברפת ובלול והשחייה היומיומית בבריכת הקיבוץ. בני הנוער אף ישהו במתחם האירוח המחודש - "בית מקסיקו", שבנייתו נעשתה בעזרת תרומה אדירה של הקהילה היהודית ממקסיקו לקיבוץ גבולות לפני מספר שנים.



יוסף מספר: "כששמענו אני וחבריי את סיפור העליה לנגב ב'ערב החלוצים' שמצפה גבולות, נדהמנו לגלות עם כמה קשיים הם התמודדו. לשחזר את אותו הסיפור בדיוק, במצפה המקורי, זה מאוד מרגש".



הוא הוסיף כי "בקהילה היהודית במקסיקו סיטי נהוג שכל הילדים בכיתה י' נוסעים לטיול שורשים בישראל. אצלנו זאת מסורת משפחתית. גם אבא ואמא שלי, הדודים שלי ואפילו שישה מבני דודיי, כשהיו בגילי, עשו את המסע הזה. אולי זאת הסיבה שאנחנו עוזבים את החיים שבנינו במקסיקו ומגיעים לישראל לתמיד. כי התאהבנו".



כשנשאל האם ירצה להתגייס לצבא, ענה בביטחון: "בוודאי. לשייטת".