על רקע חיסול המחבל האחראי על רצח הרב מיכאל מרק ז"ל ותפיסת חברי חוליית הטרור שפעלו איתו, הסביר ירון בלום, לשעבר בכיר בשב"כ, לבן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" מה הסוד של השב"כ לתפיסת מחבלים: "הסוד זה סנכרון ושילוב בין כל גופי המודיעין והאכיפה, משטרת ישראל, ימ"מ וצה"ל, עם מודיעין מאוד מאוד מדויק. השב"כ הצליח לפתח ולפצח את השיטה שבה המחומש המודיעיני הכולל דסק, חוקרים, רכזים, טכנולוגיה ומבצעים עובד יחד עם הצבא, בלי אגו. כשעובדים יחד מביאים תוצאות: זה מתחיל 'ידיעת הזהב' שבדרך כלל מגיעה מהשטח, מהרכזים, יחד עם טכנולוגיה, הרבה מאוד טכנולוגיה, הרבה מאוד סיגינט, מודיעין שמופק מהאזנות ודברים אחרים. אחרי זה ממשיכים לחוקרים, שעושים מלאכת קודש ומפצחים את אותם נחקרים. כשזה נחקר חמאס אז בדרך כלל הם לא מדברים, או לא אוהבים לדבר, לכן גם לוקח זמן עד שהם נשברים בחקירה ונותנים את מה שהם נותנים".





"בהמשך צריך ליירט את אותם מבוקשים", המשיך בלום, "כי מבוקש, למשל הנהג בפיגוע, שהיה פעיל במנגנוני הביטחון הפלסטיניים, אז הוא 'שועל'. הוא בשטח, הוא יודע לאן ללכת, איך לנוע ואיפה לנוע, ואיפה להסתתר. הם מקבלים מחסה מהמשפחה. כשערבי מגיע למשפחתו ומבקש הלנה, אז לא מסגירים אותו ומלינים אותו. עד שהוא עושה את הטעות, והטעות הזאת מתרחשת בטווח זמן של בין שעתיים לשבועיים-שלושה ואז מצליחים. מהר מאוד ידעו מי החוליה ומי השותפים לסיפור. כשזו חוליה יותר מאורגנת, או חבר'ה שכבר עשו פיגועים, כמו ההרוג, שהיה כבר פעיל טרור וישב בכלא ועבר לחמאס, זה בסך הכל לא משנה הרבה. אבל כש'ידיעת הזהב' מגיעה, וזה לא רק ביהודה ושומרון, בישראל זה יותר פשוט".



אלדד שאל כמה מודיעים בשטח צריך כדי להביא את אותה "ידיעת זהב" מרשת המודיעים. בלום השיב: "הרשת מאוד מאוד סגורה ומרושתת, בהתאם ליחידת השטח. ככל שיחידת השטח מייצרת יותר פיגועים או יותר מאיימת, כמו אזור חברון ודרום הר חברון, הרשת צריכה להיות צפופה יותר. באותם המקומות עושים כיסוי בסיסי של מקורות מודיעיניים ומקורות אחרים, ורכזי השב"כ ממפים את השטח ואת הבעיות. אחרי זה מפתחים מבצעי מודיעין, כי לא מספיק רק לדעת מה קורה בשטח, אלא צריכים גם לדעת לחדור לאותם ארגונים. השב"כ מצליח לחדור יחד עם אמ"ן ויחד עם גופים אחרים, לאותם צוותי מודיעין ולאותם ארגונים".



 
הרחוב הפלסטיני נרגש לקראת חזרתם של מחבלים. צילום: רויטרס


"'ידיעת הזהב תגיע ממי שמכיר את השטח"

כספית שאל האם ביהודה ושומרון השב"כ מתבסס יותר על מלשינים ומשתפי פעולה, או יותר על טכנולוגיה והאזנות. "תמיד צריך את המקומות החיים", ענה בלום, "'ידיעת הזהב' בדרך כלל תגיע מאותו מקור שהולך על שניים ומכיר את השטח. לצד זה הידיעות מגובות באמצעים אחרים, כמו סיגינט ודברים נוספים. יש הרבה מאוד פעילות של יחידות אחרות, כמו יחידות המבצעים, שלא מדברים עליהן הרבה, והרבה מאוד פעילות גם של צה"ל וגם של שב"כ. צריכים גם לזכור שיש יחידת אמ"ן כמו 8200 ואחרות, שגם עושות את שלהן. הביחד הזה עושה משהו שלא היה פעם, כי אנחנו קצת מתגברים על האגו. האגו היהודי הוא בעייתי ואני חושב שבשנים האחרונות התגברנו קצת על המחלה הזאת, והתוצאות יותר טובות. כולם נהיו קצת יותר צנועים בנוגע לקרדיט".

כספית ציין שכמעט ואין פלסטיני שביצע פיגוע ולא נתפס או חוסל, ושאל כיצד העובדה הזו לא גורמת למפגעים לחדול מלנסות לפגע. "מאות פיגועים פוענחו עד היום", ענה בלום, "חלקם מפוענחים מראש, כשהם עוד נמצאים בשלב התכנון. אבל מדובר בפונדמנטליסטים, דתיים קיצוניים, שלא מעניין אותם שום דבר. חלקם, הלא דתיים, שהם המפגעים המובילים, מרגישים שאין להם מה להפסיד, בגלל כל מה שקורה בהסתה. אבל ערבים, היצר שלהם לנקמה והשנאה, יחד עם זה שאין להם מה להפסיד, ובהיעדר שיח מדיני ואופק לתחושתם, הולכים לכיוון של פיגועים. הם מתפרסמים לרגע והולכים ללמוד תואר ראשון ותואר שני ולפעמים גם תואר שלישי בכלא, עד שמישהו משחרר אותם בעסקת שבויים. לכן העסק הזה הוא כמו מחזור חיים וגלגל. בסך הכל זו הפרנסה שלהם. יש פרנסה לחופרי מנהרות, יש כאלה שהם במנגנוני ביטחון, שעושים גם פיגועים בשעות הפנאי, יש כאלה שהם פעילי חמאס או פעילי ג'יהאד. כשהם נכנסים לכלא המשפחה מקבלת קצבה נדיבה מהרשות".

אלדד שאל אם לא עדיף להעביר לעזה את כל מי שמשתחרר, לאחר שנעצר על מעורבות בטרור. "זה עונש נהדר", ענה בלום, "אבל קשה לבצע אותו מבחינה משפטית, בג"צ לא מאשר את הדברים האלה, אלא במקרים חריגים כמו עסקת שליט, שזה נעשה גם בהסכמת חמאס. עבור תושב יהודה ושומרון, להיות מגורש לעזה זה עונש יותר קשה מאשר לשבת בכלא, והם מבינים את זה היטב".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו