בשנה שעברה עשה ריצ'ארד ברנשטיין היסטוריה בארה"ב כשנבחר כשופט לבית המשפט העליון של מדינת מישיגן, ואמש (חמישי) הוא הגיע לישראל לשהות כאן בסוף השבוע כאורח של עמותת "נגישות ישראל". אמש הוא כבר הספיק להשתתף באירוע של רכיבת אופני טנדם כחלק מקבוצת רכיבה בשם "עיניים לשניים" של רוכבים עיוורים ורואים שמפעיל המרחב לחיים עצמאיים בגליל.



זוהי קבוצה שרוכביה הם מכל המגזרים – יהודים, ערבים, דרוזים, דתיים וחילוניים, וכך גם המתנדבים שמלווים אותם אף הם מכל גווני האוכלוסייה. בזכות הרכיבה המשותפת, יוצאים העיוורים מבתיהם וזוכים לחוויות מיוחדות של גיבוש חברתי כשלרבים מהם הרכיבה פתחה צוהר לעולם שבו הם ממעטים לעסוק בפעילות חברתית.



זהו אינו ביקורו הראשון בישראל. בחודש פברואר האחרון ברנשטיין רץ במרתון תל אביב במקצה של 10 ק"מ יחד עם מלווה ישראלי, ובביקורו הנוכחי השופט הספיק לבקר בכנס של רכזי נגישות ולהרצות בפני אנשי משפט ועורכי דין בבית המשפט השלום בתל אביב. מלבד היותו עורך דין ושופט מכהן בבית המשפט העליון של מישיגן הוא גם מרתוניסט וטריאתלוניסט, שהשתתף ב-18 מרתונים, טריאתלונים ותחרויות 'איש הברזל'. הוא מקדיש את חייו לשילוב אנשים עם מוגבלות בעולם התעסוקה.



את ברנשטיין מארחים המתנדבים והמפעילים של קבוצת 'המרחב לחיים עצמאיים בגליל' – השלוחה הצפונית של נגישות ישראל, אותה מנהלים נגה סיון ועופר מיכאלי. השלוחה נולדה מתוך צורך בעצמאות ובנגישות במקום שבו היישובים לא סמוכים אחד לשני והמרחב העירוני נקטע על ידי נופי הגליל המרהיבים. בשיתוף הסטודנטים של המכללה האקדמית תל-חי, הסטודנטים והצעירים עם המוגבלות מארגנים נקודות מפגש, הסעות, ויוצאים לבלות בבילויים נגישים ביחד.



יובל וגנר, נשיא עמותת 'נגישות ישראל', אמר למעריב: "אנו מתרגשים לראות את ההירתמות של אדם בעל שיעור קומה כשופט ברנשטיין לעשיה שלנו, וגאים להיעזר בו. ברנשטיין מוביל מאבק עצמאי באופן דומה למאבקים של נגישות ישראל והוא ההוכחה לכך ששילוב כוחות עם מטרות זהות וכוונה טובה יכול לנצח הכל". כשופט עליון ברנשטיין דן בכל סוגי התיקים כשעשרות מקרים הוא משנן בעל פה מדי שבוע, עם כל אלפי פסקי הדין הרלוונטיים להם, בסיוע עוזריו שמקריאים לו אותם. המפגש איתו נועד להעניק לצעירים עם מוגבלויות השראה שכל יעד פתוח בפניהם.