בעקבות משבר הרעלת המזון בקו הייצור של חברת יונילוור יוזמים חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) וקארין אלהרר (יש עתיד) הצעת חוק שתחייב יצרני מזון לדווח לציבור על כל מקרה של חשש להרעלה או לזיהום בייצור, בתיאום עם מינהל שירות המזון במשרד הבריאות.



כיום לפי חוק בריאות הציבור (מזון), מחויב היצרן בדיווח כזה רק אם הוא משוכנע כי המוצרים המזוהמים יצאו משטח המפעל והם כבר על המדפים. במצב הנוכחי חברות המזון בניגוד עניינים מובנה: במקרה של תקלה מצופה מהן לדווח לגורמים האחראיים על הזיהום ועל הסכנה לשלום הציבור, אבל אם יעשו כן, סביר שהמוניטין שבנו בעמל רב ייפגע קשות. כל זמן שהבחירה בידי חברת המזון, אין ודאות שידווחו לציבור.



“מעבר להתנהלות ההסתרה השערורייתית של יוניליוור, שפשוט הימרה על בריאות הציבור, יש חובה לבדוק לאן נעלם משרד הבריאות ואיך קרה שבמשך שבוע הוא היה עסוק בהגנה אוטומטית על החברה ובהדיפת הביקורת, במקום להקשיב לה ולדרוש תשובות”, אומר ח”כ שמולי, “מהרגע הראשון, כשהחלה הפרשה, טענתי שאי אפשר להסתמך על הודעת החברה כי בוודאות לא דלפו מוצרים מזוהמים למדפים, במיוחד לאור מדיניות ההסתרה שהפגינה. במקום לנסות להשתיק את הביקורת, משרד הבריאות היה חייב להקשיב לה. יוניליוור הימרה על חיי ילדים ותינוקות, וזה מעשה בלתי נסלח. חייבים לקדם במהירות את חובת הדיווח הציבורית וכבר לא להותיר זאת לבחירתן. אני קורא לרשויות החוק לחקור מיד את החברה ולבדוק אם לא הייתה כאן רשלנות פושעת.



ח”כ אלהרר טוענת כי מטרת החוק היא גם לנער את הרגולטור – משרד הבריאות במקרה זה – שימלא את תפקידו כנדרש. “ככל שנקדים את מעורבותו של הרגולטור בטיפול בכשלים, נבטיח שפחות מוצרים יגיעו למדפים עם חשש לפגם ונמנע את מסכת הגמגומים וההודעות המשונות מצד חברות, שמטרתן היא רווח כלכלי”, היא אומרת, “הצעת החוק הזאת מבקשת לתקן את המצב הנוכחי ולהכריח את הרגולטור להיות בעתיד ער לבעיות כאלו מוקדם ככל האפשר ואף לפעול לתיקון בהקדם. משרד הבריאות כשל בטיפול בשבוע האחרון במקרה יונילוור ולכן מחובתנו למנוע את זה בעתיד”