אורן ורשבסקי (46), מהנדס מוכר מירושלים נעצר בחשד לקיזוז ולהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 30 מיליון שקלים. מהחקירה בעניינו של ורשבסקי, הזכור מאירוע קריסת גשר התאורה בהר הרצל, בו נהרגה סגן הילה בצלאלי ז"ל, עולה כי האירועים לכאורה החלו כבר בשנת 2015. על פי החשד, ורשבסקי, מנהל חברת "אופק חדש איתי הנדסה ובנייה בע"מ", שעוסקת מזה תריסר שנים במתן ייעוץ בתחום ההנדסה האזרחית, הפיץ וקיזז חשבוניות מס פיקטיביות שהמס בגינן שנגרע מקופת המדינה כ-5 מיליון שקלים. 



השופטת קרן אזולאי מבית משפט השלום בירושלים, הורתה בשבוע שעבר על הארכת מעצרו עד ליום שישי האחרון, ולאחר מכן הוא שוחרר בתנאים מגבילים. מי שאמונה על החקירה היא מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים, בשיתוף עם מחלקת ביקורת במשרד מע"מ ירושלים.



כאמור, שמו של המהנדס המוכר הוזכר לפני ארבע שנים, כיוון שהיה בין החמישה נגדם הוגש כתב אישום באירוע קריסת גשר התאורה בהר הרצל. ורשבסקי, מהנדס המבנים שייעץ לחברת "עיצוב במה בע"מ" שהפיקה לוגיסטית את האירוע, הואשם כי לא חישב, לא תכנן ולא הכין תכנית קונסטרוקציה למבנה כנדרש ממנו. בנוסף לכך נכתב כי הוא לא בדק את יציבות ובטיחות המבנה לאחר הקמתו. 



הילה בצלאלי ז"ל, שנהרגה באסון בהר הרצל. צילום: דובר צה"ל



הושעה ל-3 חודשים מתחומו: "סכנה קשה לציבור"


כזכור, בחודש אפריל 2012, במהלך החזרות לקראת טקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל בירושלים בשנת 2012, התמוטט המבנה שהוקם לתליית ציוד הגברה, תאורה ומקרנים. חיילים ששהו ברחבה, נסו על נפשם, המבנה קרס לקרקע ומספר חיילים נלכדו תחתיו. סגן בצלאלי ז"ל נלכדה מתחת למבנה וכתוצאה מכך נגרמו לה חבלות קשות בכל חלקי גופה אשר גרמו למותה. כמו כן נפצעו מספר חיילים ששהו ברחבה.



על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד דניאל מור מהפרקליטות, המבנה הוקם ע"י חברת עיצוב במה בע"מ ועובדיה ללא הכישורים המקצועיים הנדרשים, ללא כל תכנון הנדסי או חישובים הנדסיים וללא פיקוח הנדסי. בנוסף לכך, המבנה נבנה באמצעות אביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים לו. מערכת העיגון של המבנה, אשר הוקמה ללא כל תכנון ובאופן שרירותי, הייתה לא יציבה ולא יעילה, מאולתרת ולמעשה חסרת יכולת של ממש לייצב את המבנה.



לאחר הגשת כתב האישום, השופטת תמר בזק-רפפורט קבעה ביוני 2012 כי המהנדס לא יוכל לעסוק בתחום ייעוץ הנדסי וביטחותי במשך שלושה חודשים. "ברור שזה עיסוק רשלני שטומן בחובו סכנה קשה לציבור. קשה להשלים עם זה כי מדובר בחשיפת קהל גדול לסיכון".  



זירת האסון בהר הרצל. צילום ארכיון: פלאש 90