לקראת מחאת הרופאים: שר הבריאות, יעקב ליצמן, התראיין הבוקר (שני) לגלי צה"ל בנושא מחאת הרופאים המתוכננת ליום חמישי בשל כוונת האוצר לאסור על מנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים לעסוק ברפואה פרטית ואמר כי הוא לא מבין על מה המהומה: "הבהרתי שאין כוונה לעשות חקיקה בנושא שמנהלי המחלקות לא יוכלו לעבוד, לכן אני לא מבין מה הם רוצים". 



ליצמן התייחס לחוק ההסדרים ואמר שהוא התחיל עם 200 סעיפים ונגמר עם 20 סעיפים. על תקציב בתי החולים: "אנחנו בתחילת השנה יושבים עם כל בית חולים בנפרד ונותנים תקציב לכל השנה. השנה בניגוד לשנים הקודמות נתנו להם את כל התקציב. בית חולים שלא יעמוד בתקציב שהוא הסכים עליו בתחילת השנה אז אני לא הולך לוותר כאן, חוק זה חוק, ניהול זה ניהול".



ליצמן התייחס לפרשת הזיהום ביוניליוור: "כל ההתנהלות לא הייתה בסדר, יום ככה, יום ככה". ליצמן הדגיש כי "הציבור לא יודע שאנחנו לא ביקרנו במפעל אתמול בפעם הראשונה, היינו שם כבר בשבוע שעבר ביום ראשון. אנחנו אילצנו אותם לפרסם בכלי התקשורת שהייתה תקלה, למרות שהם לא חייבים לפרסם על פי הנוהל". עוד אמר ליצמן: "בדקנו במחשב שלא יצא כלום מהמפעל. אנחנו לא יודעים מאיפה בא הזיהום ומי הוציא את זה אז לקחנו חברת חקירה פרטית".



חייב להשלים הכנסה


פרופסור משה הדני, מנהל המחלקה לנירוכירורגיה בבית החולים "תל השומר", התראיין גם הוא לגל"צ וסיפר כי משכורתו נמוכה ולכן הוא חייב להשלים הכנסה: "המשכורת המקסימלית שלי, אני לא מגיע ל-15 אלף נטו שקלים בחודש. זו המשכורת שלי במשך כל השנים שלי כרופא והיא גם יורדת, אם אני יוצא לחופש או לכנס, יורדות לי הכוננויות". פרופסור הדני הדגיש כי "ההכשרה שלי הייתה 25 שנה, רק בגיל 50 יכולתי להתחיל לעבוד באופן פרטי".



"ניתוח אחד פרטי זה קרוב לברוטו כמו כל המשכורת החודשית", אמר פרופסור הדני שהדגיש: "אני לא עושה יותר משישה ניתוחים בחודש". הדני נשאל האם הניתוחים הפרטיים לא מפריעים לעבודתו הסדירה ואמר: "הניתוחים לא פוגעים, הם נעשים בשעות הערב - אני מנתח פעם אחת בשבוע, באותו יום אני יוצא לקראת שלוש ועובד עד עשר, אחת עשרה בלילה, אני מוכרח להתפרנס. אף מטופל שלי לא נפגע עד היום, אני רגיל לזה".



"עבודה של רופא זה תורנויות, חוסר שינה, אין חופשים, עבודה מסביב לשעון, מתח. אבל לפגוע ברופאים לא יביא למזור של המערכת", אמר פרופסור הדני והוסיף: "הסיבות האחרות להשבתה זה שיש עליהום על הרופאים, הובטחו כספים וגם חוק ההסדרים פוגע בזכות הציבור לבחור ברופא שלהם. רק פוליטיקאים, מי שמקורב לצלחת יכול לבחור. הציבור הרחב לא יכול לבחור את הרופא, האם אדם שיש לו גידול במוח לא יכול לבחור את הרופא שינתח אותו? הוא תלוי בהחלטה שרירותית, במזל, בהגרלה?".



כזכור, ההסתדרות הרפואית מאיימת להשבית ביום חמישי הקרוב את בתי החולים הממשלתיים, בין השאר במחאה על כוונת משרדי האוצר והבריאות לאסור על מנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים לעסוק ברפואה פרטית במקביל לתפקידיהם ברפואה הציבורית. זאת לאחר שההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה על רקע כוונת משרדי האוצר והבריאות לפגוע בתנאיהם של מנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים. השביתה היא גם במחאה על כך שלא הועברו תוספות תקציב לתוספת תקנים במערכת הבריאות הציבורית, למרות הבטחות מצד המדינה. על פי התכנון, צוותי בתי החולים יעבדו במסגרת השביתה במתכונת שבת.