ההסתדרות הרפואית בישראל הסכימה היום (שלישי), לראשונה מאז הודעתה על הכוונה להשבית את מערכת הבריאות למשך 24 שעות, לפתוח במשא ומתן עם האוצר, שיחל הערב. לטענת הרופאים שדורשים הוצאה של פרק הבריאות מחוק ההסדרים, האוצר חונק את מערכת הבריאות. כמו כן, דורשים הרופאים העברה מידית של מיליארד שקלים למערכת הבריאות הציבורית במטרה לבצע טיפול חירום בתורים ובהיעדר תקנים.



במסיבת עיתונאים שקיימו הרופאים, נציגיהם טענו שנואשו מפניות לכנסת ופנו לעיתונות: "אתם העיתונאים כותבים על הבעיות במערכת הבריאות כל יום. עזרו לנו לעזור לחולים בישראל". יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן אמר כי "מערכת הבריאות נמצאת בדיאטת רעב מתמשכת". אידלמן הדגיש כי פרק הבריאות בחוק ההסדרים המתוכנן לשנים 2017-2018 מהדק עוד יותר את החנק על מערכת הבריאות, וציין שהצעת חוק ההסדרים החדשה, מעכבת מתן תקנים הנדרשים להורדת עומס העבודה, על מנת לאפשר לרופאים מנוחה במהלך התורנויות הארוכות. אידלמן איים שמדובר מאבק שעלול להימשך לאורך זמן. "אנחנו במאבק, ונמשיך במאבק. לא נסתפק ביום חמישי ולא בשבוע הבא" אמר "אנחנו מוכנים למאבק ארוך עד שנגיע ליעדים שהצבנו. ביום חמישי נעבוד במתכונת שבת, בתשעה באב נעבוד כרגיל ולאחר מכן נודיע על המשך צעדנו".



ד"ר ליאוניד אידלמן, צילום: פלאש 90
ד"ר ליאוניד אידלמן, צילום: פלאש 90



בתוך כך יצאו הרופאים נגד הכוונה להטיל ענישה משמעתית על מנהלי בתי חולים שלא יעמדו ביעדי התקציב הקבועים להם כשהנימוק הוא שהתקציבים של בתי החולים כמו גם קופות החולים, אינם מספיקים על מנת לספק רפואה של המאה ה- 21. בנוסף, מתנגדים הרופאים לפגיעה המתוכננת בתנאי ההעסקה והשכר של רופאים המועסקים בתאגידי הבריאות, ולעיכוב בקליטתם של רופאים אלה כעובדי מדינה.


 


כזכור, יקיימו הרופאים שביתה כללית בת 24 שעות ביום חמישי הקרוב, החל מ-08:00 בבוקר ועד 08:00 בבוקר למחרת. השביתה תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת וחג, לרבות שירותים וטיפולי חירום הניתנים בימי שבת וחג, דוגמת טיפולי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. מתן טיפול IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת חריגים, שתדון בכל מקרה לגופו.



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות הבהיר מהרגע הראשון שהוא מתנגד למהלכים חד צדדיים בכלל זה מהלכי חקיקה והפתרונות צריכים להיות במסגרת דיון ומשא ומתן. בעקבות התנגדות זו של המשרד, וללא קשר לאיומי השביתה - הפרק העוסק באיסור עבודה פרטית של מנהלי מחלקות הוסר מחוק ההסדרים. לאור זאת העילה להכרזת סכסוך העבודה התבטלה והשביתה המתוכננת מיותרת וחסרת הצדקה".