הקריאה להסרת המוצרים של חברת סלטי שמיר מהמדפים בעקבות הימצאות של חיידק הסלמונלה, ופרשת דגני הבוקר של חברת יוניליוור אינן המקרים הראשונים של שערוריות בריאותיות במוצרי מזון. במהלך השנים התרחשו מספר בעיות בייצור מוצרים מוכרים ואהובים אצל החברות הגדולות במשק, בהן תנובה, אסם, זוגלובק, רמדיה ועוף טוב.



1. פרשת הסיליקון בחלב תנובה. בספטמבר 1995 חשף עיתונאי מעריב דאז, רונאל פישר, כי תשלובת המזון הוסיפה לחלב העמיד כימיקל בשם polydintethysiloxane ללא ידיעת הציבור. החומר שימש כמונע קיצוף אשר עזר לאטום בקלות את המוצר.



שער מוסף סופשבוע של מעריב על פרשת הסיליקון בחלב
שער מוסף סופשבוע של מעריב על פרשת הסיליקון בחלב



בעקבות בעיה בתהליך הייצור נאלצה תנובה להשמיד כמויות גדולות של חלב ובכך נגרמו הפסדי הכנסות ניכרים. השימוש בסיליקון מנע את התופעה. מדובר בפולימר על בסיס צורן, נטול צבע ולא רעיל. החומר נחשד כחומר מסרטן, ולכן נאסר לשימוש במזון ברוב ארצות העולם ובהן ישראל, מתוקף סעיף בתקנות לרישוי עסקים. הכנסתו למוצר מזון הייתה כרוכה באישור מיוחד של מנכ"ל משרד הבריאות.



תנובה נמצאה אשמה במקרה ובעקבות הפרשה נאלצה לשלם קנס כספי על סך 28 אלף שקל ובתביעה ייצוגית נגד החברה בשנת 2008 נדרשה בתשלום 55 מיליון שקל לקבוצת התובעים. החברה ערערה לבית המשפט העליון, וזה הפחית את הפיצוי ל-38.5 מיליון ש"ח.



בדיקת המעבדה בחלב תנובה. צילום: אלי דסה
בדיקת המעבדה בחלב תנובה. צילום: אלי דסה



2. פרשת "רמדיה". בחודש נובמבר 2003 התרחשו מספר מקרי מוות אצל תינוקות ונזק בריאותי ארוך טווח פגע באורח חייהם גם כיום בעקבות חוסר בוויטמין B1 במזון לתינוקות. המזון היה מתוצרת החברה הגרמנית "הומנה" אשר שווקה בישראל ע"י חברת "רמדיה" בארץ. ב"הומנה" הוחלט להפסיק להכניס לתערובת הצמחית ויטמין B1 בניגוד לתקן המחייב. רמדיה עודכנה בנושא אך לא ייחסה לו כל חשיבות.



הפרשה נחשפה כאשר תינוקות רבים אושפזו על רקע נוירולוגי ולאחר בדיקה עם הוריהם נמצא החוט המקשר: כולם אכלו "סופר פורמולה צמחית" של החברה. מבדיקות רפואיות שבוצעו אצל "תינוקות רמדיה" שגדלו, נמצא כי לכולם אותו דפוס של לקות בתחום התחביר והבנת הנקרא, גם אצל מי שלא גילו סימנים לפגיעה נוירולוגית בתחילה. לאחר חקירת ההורים על ידי משרד הבריאות, פרסם המשרד הודעה בכלי התקשורת במדינה שקראה להורים שלא לתת לילדיהם מהאבקה הפגומה.



שער מעריב המדווח על פרשת רמדיה
שער מעריב המדווח על פרשת רמדיה



מממצאי החקירה עלה כי הפורמולה ששווקה לא הכילה כלל את הוויטמין החיוני, שהיעדרו גורם למחלת בריברי, והוא הכרחי להתפתחות מערכת העצבים בתינוקות. כיוון שתינוקות ניזונים בדרך-כלל רק מתרכובת מזון אחת, לא קיבלו התינוקות שניזונו מתרכובת הסויה של רמדיה, ויטמין B1 בכמות מספקת, ועקב כך חלו. ארבעה תינוקות נפטרו מן המחלה (אחת מהם בשנת 2010) ואחרים נפגעו בצורה חמורה.



פרשת רמדיה. צילום: אריק סולטאן
פרשת רמדיה. צילום: אריק סולטאן



טכנולוג המזון של רמדיה, פרדריק בלק, הואשם בגרימת מותו ברשלנות של אבישי זיסר, תינוק שהיה חלק מקורבנות מחדל רמדיה. בנוסף, הורשע בלק בגרימת חבלה ובעבירות של הטעיית צרכנים ומרמה. בעקבות הפרשה, נסגרה חברת "רמדיה".



תביעה הוגשה גם נגד עובדים במשרד הבריאות, שהיו מופקדים על בדיקת מרכיבי המזון, ואף אישרו את הכנסתה ושיווקה של הפורמולה החדשה. בהסדר טיעון שנחתם ביוני 2011 הודו הנאשמים במעשה העשוי להפיץ מחלה ברשלנות, אך לא הורשעו בפלילים, ונגזרו עליהם עונשים של שירות לתועלת הציבור.



3. פרשת הבשר הקפוא באסם: בחודש יולי 2007 נחשף כי מוצרי החברה הכוללים, בין היתר בשר, מוקפאים ומופשרים שנית בניגוד לתקן משרד הבריאות. בנוסף, התגלה כי המוצרים במרכז הלוגיסטי של החברה לא אוחסנו כלל בתנאי קירור כנדרש ואף הושארו שעות ארוכות בשמש.



בעקבות הגילוי פנה משרד הבריאות לחברת "אסם" בדרישה לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להבטיח שאין חשש לבריאות הציבור ברכישת המוצרים הקפואים של החברה אך לא הייתה דרישה לאסוף את המוצרים והאחריות על כך הושארה בידי חברת אסם. כ-2.5 טון של מוצרי מזון מסוגים שונים, הושמדו.



לאחר השמדת המזון המקולקל, הורה מנכ"ל אסם על סגירת אתר האכסון בפתח תקווה והודה כי המקרה הינו רשלנות של החברה ועובדיה. מן החברה נמסר: תביעה ייצוגית נגד אסם, על סך 50 מיליון ש"ח, הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בעקבות הפרשה.



4.פרשת תאריך התפוגה בזוגלובק: בחודש יוני 2011 הודיעה חברת "זוגלובק" כי תאריכי התפוגה על הנקניקים לא נכונים וקיים חשש שהם יתקלקלו מוקדם מכפי שמצוין על גבי האריזה. בהודעת החברה נמסר כי "מתוך נקיטת משנה זהירות ומחשש שחלק ממוצרי הפסטרמה באריזות 330 גרם לא יעמדו בתאריך התפוגה, החליטה החברה לאסוף מהמדפים את המוצרים הבאים: פסטרמה רומנית, פסטרמה פפריקה, פסטרמה עם דבש בכשרות חתם סופר ופסטרמה צלויה על הלבנים בכשרות חתם סופר". מנכ"ל החברה מסר אז כי "אין סכנה לבריאות הציבור".





בכל זאת, ארבע שנים מאוחר יותר, בחודש יוני 2015 נמצא עובש בנקניקים ונעשה ריקול לנקניקי סלמי קוניאק לאחר שנמצא בהם עובש גלוי לעין. הנקניקים הגיעו אל רשתות השיווק, ששמרו את הנקניקים תחת תווית "לא למאכל אדם" עד להחזרתם לחברה. זוגלובק לא דיווחה לציבור על הריקול שנעשה בידיעת משרד הבריאות, שלא עדכן את הציבור אף הוא. ממשרד הבריאות נמסר כי הם כלל אינם יודעים אם המוצר נמצא תקין כיוון והחברות עצמן הן אלו הבודקות את המוצר החשוד.



5. סכנה לסובלים מאלרגיה לבוטנים: בחודש יוני 2016 יצרנים רבים יצאו בהודעה כי באבקת השום, בה השתמשו ליצור ותיבול המזון, נמצאו אלרגניים של בוטנים, שעלולים לסכן חיים בקרב אוכלוסיית האלרגיים לבוטנים, שבודקים בשל כך בקפידה רבה את רכיבי המוצרים אותם קונים. בין המוצרים היו מוצרי בשר שיש כמעט בכל בית: המבורגרים, נקניקיות, שניצל ועוד. בין היצרנים: "בלדי", "שטראוס", "תנובה", "מאיר את בייגל", "טירת צבי" ו"עוף טוב".



ממשרד הבריאות נמסר אז כי "בכל החזרה יזומה, וגם במקרה זה, כל חברה שקיבלה הודעה מספק החומר לגבי החזרתו, מחויבת לבדוק את המוצר שלה וליידע את הלקוחות שלהם סיפקה אותו. משרדנו מוודא ברגעים אלה כי כל העסקים המעורבים מבצעים את הפעולות הנדרשות, לרבות הודעה לציבור האלרגיים לבוטנים במקרים שיש בכך צורך".



6. חיידקים בפסטרמה של "עוף טוב": בחודש יוני 2011 הורשעה חברת "עוף טוב" במכירת מזון שאינו ראוי למאכל אדם, זאת לאחר שנמצאו בחודש 2007 בפסטרמה כפרית "עוף טוב" חיידקים מסוג ליסטריה וקוליפורמים בכמות העולה על המותר בחוק. משרד הבריאות יצא בהודעה לציבור בה הזהיר מפני אכילת המוצר וטען כי החיידקים המצויים בו עלולים לגרום לדלקת קרום המוח, פגיעה במערכת החיסונים בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת ואף להפלות בקרב נשים הרות.



המוצר הנגוע הגיע לידי הצרכנים ובית המשפט גזר על החברה לשלם לצרכן שהתלונן על המוצר פיצוי על סך 3,000 שקל וכן קנס על סך 6,000 שקל. מ"עוף טוב" נמסר בתגובה: "עוף טוב מתואמת עם משרד הבריאות, עושה את כל המאמצים לפתור את הבעיה ופונה לציבור להחזיר את המוצר". בנוסף, חתם מנכ"ל החברה על כתב התחייבות בסך 15,000 שקל שבמשך השנתיים מיום המקרה לא תמכור מוצרי מזון פגומים.