שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) התייחס היום (שני) לפרשת חיידקי הסלמונלה בטחינת הנסיך. לדבריו, "לא היה מחדל של משרד הבריאות בנושא החיידקים. עם זאת, נבחן לשנות נהלים ולדרוש חובת הצהרה על זיהומים בתוך המפעלים". ליצמן התייחס להבדלים בין טחינת הנסיך ליוניליוור, שגם במוצריה נמצאו חיידקים: המקרה של יוניליוור שונה מזה של טחינת הנסיך. יוניליוור לא שיקרו. היתה שם רשלנות אבל לא שיקרו. מפעל הנסיך שיקרו".



אתמול קבע משרד הבריאות כי "חברת טחינת הנסיך התנהלה בדרך רשלנית, לא אחראית, לא ראויה ולא מקצועית" ואסר עליה  לייצר ולשווק את מוצריה. בנוסף, הוטלה על החברה, חובה להשמיד את המוצרים המזוהמים. עוד נמסר ממשרד הבריאות, כי "הליך החקירה טרם הסתיים וכי בוצע דיגום נוסף במפעל ובדיקות בדרכי השיווק. בסיום הליך החקירה ישקול משרד הבריאות את הצעדים המשפטיים המתחייבים ממנו". 



ליצמן, שדיבר היום בישיבה של הוועדה לבחינת עתיד הביטוח, התייחס לטענות נגדו כאילו ויתר על הרפורמה בביטוח הסיעודי, לאחר שהנשוא לא נכלל בחוק ההסדרים. "העיתונאים מחפשים כותרות. מעולם לא ויתרתי על נושא הסיעוד. זה שקר. אני נלחם על ביטוח סיעודי ממלכתי. מבחינתי זו מלחמת עולם", אמר". 



הרפורמה אמורה להיות מוחלת, לפי התחייבויותיו של ליצמן ודרישותיו מראש הממשלה בנימין נתניהו, כבר מעוד חמישה חודשים, ולמרות זאת היא כלל אינה נכללת עדיין בחוק ההסדרים שיובא לאישור הכנסת עם תקציב המדינה הדו שנתי במושב הקרוב של הכנסת, כשבינתיים המו"מ בין משרדי האוצר והבריאות מתמהמה. 



לבטל את התלות בביטוחים הפרטיים


על פי התכנית של ליצמן, הרפורמה אמורה לכלול בין היתר הכפלה של שעות הזכאות לטיפול סיעודי לעד 30 שעות בשבוע, כשהמימון יבוא מבסיס התקציב ולא רק באופן חלקי מקופת הביטוח הלאומי כמו היום. בנוסף, הכוונה היא לבטל את התלות הכמעט מוחלטת בשוק הביטוח הפרטי ובכספי האזרחים עצמם להשלמת שעות הטיפול הדרושות, תמריצים לקופות החולים לעריכת ביקורי בית אצל קשישים זכאי חוק סיעוד, הפסקת חישוב הכנסות ילדיהם של קשישים כקריטריון לקביעת זכאות לשעות סיעוד או גובה קצבת סיעוד, ריכוז בידי המדינה של הכאוס הביורוקרטי בשוק הפרטי של הגופים העוסקים בסיעוד והכפפתם לפיקוח משרד הבריאות ולייצר רצף טיפולי אחיד לאדם הסיעודי בכלל ולקשישים סיעודיים בפרט. 



בתגובה לדבריו של ליצמן, אמר ח"כ איציק שמולי (המחנה ציוני) כי "חבל לי שליצמן מנסה לקחת את הוויכוח לפסים אישיים ואני לא אגרר לשם. אני דווקא מאוד מעריך אותו כשר מצוין ומשוכנע במחויבותו לעניין הסיעוד, אבל העובדה שהנושא נותר מחוץ לתקציב היא מאכזבת ומכעיסה ואין מה לטשטש או להסתיר זאת. כרגע אין מה לטפח עוד תקוות שווא אצל הקשישים הסיעודיים ומשפחותיהם שהמהלך מעבר לפינה - ובאמת שהגיעה העת למעשים. מאות אלפי סיעודיים סובלים ממערך סיעודי מסורבל ויקר וללא הרפורמה הענף כולו יתמוטט להם על הראש. אנחנו לא מסתמכים יותר בלעדית על הצהרות הממשלה ונאתגר את הממשלה באמצעות חקיקה פרטית במטרה לכפות על הממשלה את מה שהיא עצמה התחייבה לו".



ח"כ שמולי. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש9 0
ח"כ שמולי. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש9 0



העימות בין ליצמן לשמולי כבר גלש לפסים אישיים לאחר שחבר הכנסת מתח על השר ביקורת בעקבות אי הכללת הביטוח הסיעודי בתקציב המדינה. "נסיגת משרד הבריאות מהבטחתו לקדם בתקציב הקרוב ביטוח סיעודי ממלכתי מאכזבת ומכעיסה" אמר שמולי, והוסיף, "אין צורך דחוף יותר במערכת הבריאות ובשל עסקאות פוליטיות של הרגע האחרון הרפורמה החשובה ביותר נותרה בחוץ ומאות אלפי סיעודיים בישראל ישלמו על כך ביוקר. אנחנו לא נוותר ונקדם בכנסת חקיקה פרטית אשר תחייב את הממשלה לעמוד במה שהיא עצמה התחייבה לו - ביטוח סיעודי ממלכתי", אמר שמולי.



בתגובה אמר ליצמן כי "כמה שאיציק שמולי חשב שהוא ייקח את זה כבייבי שלו, אני טיפלתי בזה לפני שהוא חלם להיכנס לכנסת".