"לישראל נכנסים מדי יום בין 50 ל-60 אלף שוהים בלתי חוקיים", כך מסר היום (שלישי) הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בדיון פגרה מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה בנושא הטיפול תופעת השב"חים. למרות שהרמטכ"ל התפנה מכל עיסוקיו כדי להופיע בפני הוועדה הגיעה לדיון חברת כנסת אחת בלבד מבין 12 חברי הוועדה, ח"כ מירב בן ארי (כולנו). זאת מלבד יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד).  

בפתח הדיון אמר כי הרמטכ"ל כי "הפלסטינים רואים בטרור כלי לגיטימי להשגת מטרותיהם. הטרור כתופעה הוא תופעה מתמשכת. הפלסטינים רואים בטרור כלי פוליטי, חברתי, דתי, כדי להגיע להישגים. לכן הוא תופעה יומיומית שאנחנו מתמודדים איתה ביהודה ושומרון ויש לה היבטים נוספים שעליהם אנחנו מדברים היום". 
בשלב זה העיתונאים הוצאו מן האולם והדיון הוכרז סגור. בהמשך אמר עוד הרמטכ"ל כי כ-61 אלף פועלים פלסטינים עוברים מדי יום במעברים לשטח ישראל, ועוד כ-40 אלף עובדים באזורי תעשיה בערים. בנוסף אליהם נכנסים בכל יום לישראל כ-50-60 אלף שוהים בלתי-חוקיים.
 

"מאה קילומטרים ללא גדר" 

"מבין בעלי האישורים לא היו מחבלים בגל האחרון ונראה לי אפילו בעשור האחרון. אנו עושים מאמץ רב לסגור את הפרצות בגדר, אך יש עדיין כמאה ק"מ ללא גדר ביטחונית. שני חלקים חסרים תוקצבו ב 260 מיליון שקלים עבור אזור תרקומיא וירושלים – וכבר החלו שם בעבודות, אך עדיין נותרו פרצות באזור בתיר ובגוש עציון", ציין הרמטכ"ל.
הוא הוסיף כי "צריך ליצור איזון בין צרכי המשק והפלסטינים לבין דרישות הביטחון. בגבול ישראל-לבנון נתפסו 14 מסתננים בשנים האחרונות וזו הדוגמא שיש ללמוד ממנה". הוא קרא לשפר את הליכי קבלת אישורי העבודה והקלת נוחות המעבר, ומנגד - ענישה מחמירה כנגד המעסיקים, המלינים והמסיעים של השב"חים.
יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד)  הדגישה כי ללא תקציב מאושר ומוגדר להשלמת הגדר הביטחונית – אין עדיין מלחמה אמתית במיגור התופעה. לדבריה, "בגל הטרור הפוקד אותנו השב"חים הם פעמים רבות המחבלים. נכון לחודש מרץ - 44% מהמפגעים בגבולות הקו הירוק היו שב"חים. מאידך - במקרים רבים השב"חים מסתננים מפני שאין להם אפשרות לעבוד אחרת, וגם קבלת רישיון עבודה היא תהליך קשה וסבוך". היא התריעה כי אי-אכיפה של העסקה עם רישיון ברמת המעסיקים היא זרז נוסף לתופעת השב"חים.
נציג מבקר המדינה, תא"ל (מיל.) יוסי ביינהורן, הוסיף כי לפני שש שנים התגלו בבדיקת המבקר, שורת ליקויים במעברים, ריבוי-סמכויות, מחסור בהנחיות מקצועיות, מחסור בכוח-אדם, ובעיות בניהול ובקרה של מורשי-מעבר. הוא ציין כי רוב הליקויים טרם תוקנו.