ממשיך להילחם: שר הבריאות יעקב ליצמן הבהיר אתמול (שלישי) כי מי שסבר שהוא ויתר על מלחמתו בג'אנק פוד – טעה. "התחלתי קמפיין בנושא ויש שחושבים שאני לא מתכוון ללכת עד הסוף", אמר, "אני אבהיר – הולכים עם זה עד הסוף. אי אפשר לצאת לרחוב עם רובה ולמנוע אכילת ג'אנק פוד, אבל צריך לעשות סדר באוכל, והדרך לעשות זאת היא בחינוך - להתחיל בבתי ספר. אנו פועלים עם שר החינוך לאסור מכירת דברים מתוקים בתוך בית הספר".



ליצמן מתכוון להחיל את המגבלות בהדרגה כבר משנת הלימודים הקרובה. "העברנו הנחיות תזונתיות לכל מערכת החינוך", אומרת מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות, רונית אנדוולט, פרופ' לתזונה באוניברסיטת חיפה. "בשנת הלימודים הקרובה משרד הבריאות לא מאשר שום דבר שיש בו תוספת סוכר וגם לא מזון מעובד. אנחנו אוסרים על מכירה של שתייה ממותקת. ברגע שמדובר בחוק גם העיריות יוכלו לסייע בפיקוח. מפקחי משרד החינוך יהיו אחראים לבדוק מהקייטרינג ועד לשלב ההגשה והפיקוח יהיה גם על כך שהאוכל יוגש בצורה תקינה ושקיוסקים לא ימכרו מה שאנחנו אוסרים. למערכת החינוך אושרו שנתיים להטמיע את הנושא וכבר היום הקפיטריות יצטרכו למכור רק אוכל בריא לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים. על אלה שמחוץ לבתי הספר אין לנו שליטה".



אנדוולט מסבירה כי ייאסר למכור גם בורקסים וכל מוצרי הקמח הלבן. כן יותר למכור מים, קמח מדגן מלא, פירות, ירקות ויוגורטים. "אחרי התלבטות אפשרנו למכור בתיכונים קפה ותה", אמרה. "נחנך את הדור הזה לתזונה בריאה. הילדים שיתרגלו לאכול בריא, יוכלו להיות גם סוכני תזונה בריאה מחוץ לבית הספר. המהלך יוריד את מגפת ההשמנה ואת התחלואה".



ג'אנק פוד, לא בבית ספרנו. צילום: אינגאימג'
ג'אנק פוד, לא בבית ספרנו. צילום: אינגאימג'



"כשהייתי תלמידה הבאנו סנדוויצ'ים מהבית"


את רוב ההורים מדאיגים לא פחות מחירי המזון בקפיטריות. "המחירים יקרים", אומרת ציפורה חלפין, אם לשני תלמידים בבאר שבע. "זה 20 שקל בממוצע ביום לכל ילד ולהורים רבים אין. כשהייתי תלמידה אנחנו הבאנו סנדוויצ’ים מהבית וגדלנו כמו שצריך, בלי ג’אנק פוד יקר".



טופז, תלמידת כיתה י"ב בתיכון בבאר שבע, הפסיקה לקנות במזנון שבבית הספר. "האוכל יקר ומלא שמן", היא אומרת, "ואפילו על רוטב לסלט לוקחים כסף".



זיכיונות להפעלת מזנונים בבתי ספר ניתנים לאחר מכרז שנערך אחת לשלוש שנים. הזכיין נדרש להציג רישיון עסק שניתן לאחר בדיקות תברואה ובטיחות ומחירי המזון נקבעים בהחלטה משותפת עם הנהלת בית הספר, ועד ההורים ומועצת התלמידים והם נמצאים תחת פיקוח.



"המחירים הוגנים לגמרי", אומר אחד הזכיינים, "וגם אסור לשכוח שאנחנו לא עובדים כל השנה כי יש חופשות". על הטענות שהאוכל משמין הוא אומר: "אנחנו צריכים לספק צרכים של מאות ילדים שיוצאים בבת אחת להפסקה וזה לא פשוט. עושים מאמצים שיהיה גם אוכל איכותי וגם לא משמין".



שלושת המוצרים המבוקשים ביותר בקרב בנים הם כריך שניצל, שתייה קלה וצ’יפס. בנות מעדיפות כריך גבינה, שוקו (קפה) וצ’יפס. כל מזנון נדרש להעניק מספר מנות חינם לתלמידים ממשפחות מעוטות יכולת בתיאום עם יועצת בית הספר ובאמצעות קופונים כדי שלא ניתן יהיה לזהות את הילדים המקבלים ארוחות חינם.