נאבקים בזנות: עשרות מפגינים התאספו הערב (חמישי) מחוץ לבית הבושת בו עבדה ומצאה את מותה, בדיוק לפני שנה, ג'סיקה, אישה צעירה שהתאבדה בתלייה. המפגינים ייצאו בדרישה מהממשלה לעשות יותר למען שיקומן של נשים בזנות כמו ג'סיקה, שעלתה לישראל כנערה צעירה חסרת כל והתגלגלה לזנות כדי לשרוד וכך נשארה במעגל ההרסני 15 שנים עד להתאבדותה. לאחר מכן הם יצעדו לכיכר אתרים, שם יקיימו אירוע זיכרון. 



לרוע מזלה, כמו מאות נשים אחרות בישראל, ג'סיקה התגלגלה לעסוק בזנות, והאירוע הטראגי אירע בחדר המגורים שלה בבית בושת ברחוב הירקון 98 בתל אביב. חברותיה סיפרו אז שהייתה בוכה הרבה, צורכת אלכוהול בצורה מזיקה וקמה לעבוד ללא חשק. ההד התקשורתי שיצרה התאבדותה הביא אמנם לבסוף לסגירת המקום, אך מאז ידועים עוד שני מקרים של התאבדות נשים שעסקו בזנות והתווספו לרשימה העצובה. 



עשרות אנשים התאספו לזכר ג'סיקה
עשרות אנשים התאספו לזכר ג'סיקה





הדרך למיגור הזנות - הפיכת צריכתה לעבירה פלילית


מנהלת מטה המאבק בסחר בנשים ובזנות, ראומה שלזינגר, שהיא ממארגנות ההפגנה הערב, אמרה ל"מעריב אונליין"' כי הפתרון למצב הוא הנחה של הצעת חוק, שכבר מוכנה, להפללת לקוחות זנות לצד סיוע תקציבי משמעותי לנשים במעגל הזנות. "המאבק הציבורי בשנה האחרונה הצליח להביא לשינוי. הירקון 98 נסגר לבסוף והמשטרה פעלה מאז לסגירת בתי בושת ומועדונים נוספים בתל אביב ובחיפה. אבל כדי לפתור את הבעיה מהשורש צריך להתמודד עם הביקוש. עם החוליה שמניעה את התעשייה - הצרכנים והלקוחות".



שלזינגר מתכוונת להצעת חוק שגובשה עוד בכנסת הקודמת על ידי חברות הכנסת זהבה גלאון (מרצ) ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) בתמיכת חברות כנסת נוספות, שמעולם לא הגיעה לכדי הכרעה בכנסת, זאת אף שבאפריל האחרון הודיעה שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) על הקמת צוות שיבחן את ההשלכות והיישום של הפללת לקוחות זנות. במשרד הרווחה מפתחים בשנה האחרונה את תכניות השיקום לנשים בזנות, ונראה כי הקרקע בשלה לחוק אבל הסחבת נמשכת. "לנשים שנמצאות במעגל הזנות אין עוד זמן להמתין. כמו שאנחנו שומעים ורואים - בינתיים המחיר שהאנשים שכלואים במעגל פשוט גבוה מדי", אומרים במטה המאבק בסחר בנשים ובזנות.



ח"כ שולי מועלם-רפאלי תגיע גם היא להפגנה, עם ח"כ גלאון וח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), מהחתומות על הצעת החוק. רפאלי מבהירה: "אשתתף באירוע 'זוכרים את ג'סיקה' לזכרה ולזכר קורבנות הזנות בכלל, כשאני ממשיכה לקדם גם בכנסת הנוכחית ביחד עם ח"כ גלאון את חוק הפללת הלקוח, המחשיב את צריכת הזנות כעבירה פלילית, כי זה פתרון הבסיס למיגור תעשיית הזנות הנצלנית והפוגענית. רק לאחרונה ערכתי סיור של נשים רבניות במרכז "סלעית", מערך הטיפול לנשים במעגל הזנות בת"א, כאחת הדרכים לקידום המודעות גם בציבור הדתי לחשיבות במיגור הזנות".



תמונת אילוסטרציה. צילום: אינגאימג'
תמונת אילוסטרציה. צילום: אינגאימג'




"גוף של אישה הוא לא מוצר צריכה"

בצרפת, שוודיה, קנדה ואירלנד ויתרו על ניסיונות כושלים למיסוד הזנות וכבר אימצו את המודל להפללת הלקוח. בישראל לא חל איסור על הענקה או רכישה של שירותי מין וזאת למרות האיסור בחוק על הפעלת בתי בושת ומכוני ליווי כמו גם על ניצול קטינים לזנות, סרסרות, סחר בבני אדם לצורכי זנות, שידול ופרסום שירותי זנות. החוק הנוכחי נכה משום שללא איסור על הפעילות עצמה, בפועל היא משגשגת ואיתה גם בהכרח עבירות סחר בנשים ועבירות של התעללות.



"הניסיון ממדינות שאימצו את מודל הפללת הלקוח מלמד שאפשר להגיע למצב בו צריכת זנות היא לא לגיטימית בחברה. היא לא חלק מהנורמה. אנחנו רוצים להגיע למצב בו הדור הבא, הנערים והנערות הצעירים, ידעו שלקנות מין זה לא לגיטימי. ששימוש בגוף של אדם אחר הוא לא לגיטימי, שגוף של אישה, גבר, נער או נערה זה לא מוצר צריכה", אומרת שלזינגר ומוסיפה: "הציבור בשל לשנות את החקיקה בנושא הזנות בדומה למה שקורה בעולם".



על פי נתוני הסקר הלאומי על תופעת הזנות בישראל שערך השנה משרד הרווחה, כ-12 אלף נשים בישראל חיות בזנות, 97% מהן ישראליות ורובן המכריע אמהות שמצוקת הפרנסה והעוני דחקה אותן למעגל הזנות. כ-80% מהנשים במעגל הזנות הביעו את רצונן לצאת מהזנות ושלזינגר מדגישה: "זהו נתון שצריך להדליק נורה אדומה לכולנו. הזנות היא הברירה האחרונה של נשים שאין להן אפשרות אחרת לשרוד".



אירוע הזיכרון הערב מאורגן גם על ידי חברותיה של ג'סיקה ונשים שיצאו ממעגל הזנות, בסיוע ארגוני הקואליציה למאבק בזנות והמטה למאבק בסחר בנשים. כיכר אתרים, בה פועל מועדון החשפנות הפופולארי ה"פוסיקט", נבחר משום שלטענת המארגנות המועדון "מהווה שער כניסה לעולם הזנות עבור צעירות רבות ומשמש זירת זנות בפני עצמו". באירוע יובאו עדויות של נשים ששרדו את תעשיית הזנות והצליחו להשתקם.