משלחת ישראלית בכירה הגיעה לביקור במצרים, שם תיוועד עם בכירים בקהיר, כך דיווחו הערב (ראשון) אמצעי תקשורת מצריים. על פי הדיווח בתקשורת המצרית, הצוותים מישראל וממצרים ידונו בהצעת הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי בעניין חידוש תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, וכן בעניינים נוספים.


העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי" דיווח כי הצוות הישראלי הבכיר הגיע במטוס מיוחד משדה התעופה בן גוריון, ואמור היה לשהות בקהיר שעות ספורות בלבד.



בתחילת יוני קרא א-סיסי לישראל ולפלסטינים לשוב אל שולחן המשא ומתן. "במצרים עשינו צעד לפני 40 שנים (הסכם השלום בין ישראל למצרים) והתוצאות היו כבירות. אנו יכולים להביא לצעד נוסף באותה רמה באמצעות שכנוע", אמר נשיא מצרים בראיון מיוחד שהעניק לטלוויזיה המצרית לרגל שנתיים לעלייתו לשלטון.



א-סיסי הוסיף כי קהיר רוצה לקדם את תהליך השלום במזרח התיכון. "מושקעים מאמצים בינלאומיים בנושא והיוזמה הצרפתית עומדת על הפרק", אמר והוסיף כי "הסוגיה הפלסטינית נזנחה בשנים האחרונות בשל האירועים באזור, אך חשוב שנעלה את הסוגיה. אם נפתור אותה, כולנו נחיה במצב יותר טוב".


 


המשך התחממות היחסים בין המדינות


ביקור המשלחת הישראלית בקהיר מגיע חודשיים לאחר ביקורו של שר החוץ המצרי, סמאח שוקרי, בירושלים. בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשוקרי, השניים דנו בנוסף לנושא הפלסטיני, גם בשבויים ובנעדרים הישראלים בעזה. נתניהו ביקש את עזרתם של המצרים בנושא על מנת להשיבם לישראל. שוקרי השיב בחיוב לבקשתו. עוד דווח כי הפגישה התנהלה באווירה טובה והקיפה סוגיות אזוריות רבות והתמקדה בקידום השלום והביטחון אל מול הרשות הפלסטינית ומדינות האזור. לטענת הגורמים, ישנו גם שינוי לטובה מצד מצרים שבא לידי ביטוי בנכונות שלהם להחצין את היחסים הטובים עם ישראל.



רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי סאמח שוקרי, צילום: חיים צח, לע"מ
רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי סאמח שוקרי, צילום: חיים צח, לע"מ



במהלך הפגישה בין השניים אמר נתניהו כי "המדינות שלנו נמצאות במצב של שלום מאז שכוננו את הסכם השלום ההיסטורי לפני 37 שנה. הסכמי השלום בין ישראל למצרים וישראל לירדן הם אבני הפינה ליציבות באזור והם נכסים חיוניים עבור המדינות שלנו. הם גם אבני הפינה של שלום אזורי רחב יותר ויציבות רחבה יותר שאנו מקווים להשיג. למטרה זו, אני מברך את ההצעה האחרונה של הנשיא א-סיסי, של ההנהגה המצרית, במאמצים לקדם שלום עם הפלסטינים ושלום רחב יותר באזור".



עוד הוסיף: "היום אני קורא שוב לפלסטינים ללכת בעקבות הדוגמה האמיצה של מצרים וירדן ולהצטרף אלינו במשא ומתן ישיר. זוהי הדרך היחידה שאנחנו יכולים לטפל בכל הסוגיות העומדות בנינו ולהפוך למציאות את חזון השלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים. שר החוץ, אני מברך אותך, בידידות, לירושלים ואני מצפה לדיונים שלנו. ברוך הבא".



"המצב במזרח התיכון - מסוכן ובלתי יציב"


שר החוץ המצרי, סמאח שוקרי, אמר אז כי "הביקור שלי לישראל מגיע בצומת מכריע ומאתגר עבור המזרח התיכון. הסכסוך הפלסטיני-ישראלי משתולל במשך יותר מחצי מאה, גובה אלפי קורבנות ומוחץ את התקוות והשאיפות של מיליוני פלסטינים להקים את המדינה העצמאית שלהם המבוססת על גבולות 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה, כמו גם שאיפות מיליוני ישראלים לחיות בשלום, ביטחון ויציבות".



לדבריו, "המצב במזרח התיכון הופך לבלתי יציב ומסוכן יותר ויותר. במיוחד, בעוד תופעת הטרור ממשיכה לצמוח ולהתפשט בפריפריה, מהווה איום קיומי על עמי האזור ועל כלל העולם. אף אדם או קבוצת אנשים פטורה ממנו. אף אחד לא חסין בפני האיום הזה. קונפליקטים וסכסוכים מזויינים גם הם פרושים באזור ומביאים לסבל הומניטרי מדאיג ומאיימים על יציבות המזרח התיכון".