שנת הלימודים הקרובה תעמוד בסימן השקעה חסרת תקדים בחינוך המיוחד ובהנגשת מוסדות החינוך, כך עולה מדברים שאמר אתמול שר החינוך, נפתלי בנט, בוועדת החינוך של הכנסת. גולת הכותרת היא תוספת תקציבית בסך 400 מיליון שקל לחינוך המיוחד, שמיועדת, בין היתר, לטובת הארכת שנת הלימודים עד 15 באוגוסט.



השר סקר את הישגי המשרד, שבהם מהפכה בתחום המתמטיקה והמדעים, הוספת סייעת שנייה בגני ילדים וצמצום מספר התלמידים בכיתות א'.


"השנה עברנו לצמצום מספר הילדים בכיתות ב'. אנחנו נעמוד ביעד", הוא הבטיח והוסיף כי "תוך ארבע שנים ממוצע הילדים בכיתה יהיה כ־28 ילדים".


על הנגשת מוסדות החינוך אמר כי "בשבועות האחרונים יצאנו לדרך על מנת להנגיש מסלולים בטיולים, הבאנו מיליארד שקלים להנגשה".



בנט הודיע כי היעד של משרד החינוך הוא 18 אלף בוגרי 5 יחידות לימוד במתמטיקה בתוך 4 שנים ללא הורדת רף הבחינה. לדבריו, לשנת הלימודים תשע"ז מתוכננת תוכנית דומה לתגבור לימודי האנגלית (תוספת של 2,000 שעות לכלל מוסדות הלימוד לצורך לימוד השפה האנגלית) וצמצום הפערים בין פריפריה למרכז.



מנכ"לית המשרד, מיכל כהן, מסרה כי הערכות מערכת החינוך כוללת בין היתר את היפוך הפירמידה והמשך ההשקעה בגיל הרך, רפורמת הסייעת השנייה, ובגילאים הצעירים - הרחבת רפורמת כיתה קטנה לשכבות א' ו־ב'. כמו כן, המשרד ימשיך בהטמעת רפורמת הלמידה המשמעותית, רפורמת הבגרויות תכיל את כלל שכבות התיכון (י'־יב'), וכן בעידוד המצוינות וקידום התוכניות הלאומיות לחיזוק לימודי האנגלית והמתמטיקה.



משקיעים בבדואים ובחרדים


כשנשאל שר החינוך מדוע 5,000 ילדים מהמגזר הבדואי לא לומדים במוסדות חינוך, השיב בנט כי בשנה הבאה יוקצבו 50 מיליון שקל לטובת הסעות התלמידים למוסדות החינוך בנגב. "אני גאה לעמוד בראש מערכת שדואגת לכל האוכלוסיות", אמר השר.



עוד אמר כי המאבק בנשירת תלמידים יגדל משמעותית וכן ציין את התחלת לימודי השפה העברית בכיתה א' במוסדות החינוך במגזר הערבי. שר החינוך התייחס גם למגזר החרדי ואמר: "חשוב לי לפוגג את מה שנאמר במהלך החודשים האחרונים. מתוך 440,000 התלמידים החרדים יש 40,000 במוסדות הפטור שפטורים מלימודי ליבה. החוק שחוקק בכנסת הקודמת לא נכנס מעולם לתוקף, אלא היה אמור להיות מיושם רק בשנת 2018. אני לא שותף ליללות האבל על חוק שלא נכנס לתוקף. בפועל, אנחנו בעבודה פרטנית מול הרשתות החרדיות שרוצים להכניס 5 יח"ל במתמטיקה ובאנגלית. המפתח להצלחה בחינוך החרדי הוא לא לדבר על זה אלא לעשות את זה". על כך העירה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) ש"הסיבה לדחיית חוק לימודי ליבה ל-2018 הייתה על מנת למצוא מורים ולהכשירם".



עוד ציין שר החינוך כי משרדו יפעל ביד קשה במאבק באפליה בקבלה למוסדות חינוך בכלל וחרדיים בפרט. "ננקוט באפס סובלנות כלפי מוסדות שיפלו בקבלת תלמידים, כולל שלילת תקציבים".



"משרד החינוך ערוך ומוכן לפתוח את שנת הלימודים הבאה", הודיע בנט. "אחרי שנה וחצי בתפקידי אני יודע להגיד שביום הראשון ללימודים ימתינו לילדי ישראל אנשים מסורים ואכפתים. בשנה שחלפה הוכחנו יכולת לקחת יעד משמעותי ולשנות לגמרי את כיוון הספינה, עשינו זאת עם מתמטיקה והשנה אנחנו מדגישים את נושא האנגלית. אין עתיד תעסוקתי לילד אם אין לו בסיס בשפה האנגלית. אנו ממשיכים השנה עם רפורמת הכיתה הקטנה, עם סייעות נוספות בכל גני הילדים, עם צעדים רבים לצמצום פערים ועם הטמעת חומרי לימוד בנושא יהדות ספרד והמזרח".



המורה שלא ויתרה עלי 


כשאני חושבת על מורה ששינתה את חיי, אני חושבת על המורה לדרמה עליזה צדוק ז"ל. אי שם, בכיתה ג' או ד', החלטתי להצטרף ללהקת הריקוד של בית הספר ומי שעמדה בראשה הייתה גברת צדוק. אנחנו כינינו אותה "עליזה חצי-חצי" או "קרואלה דה-ויל". למה? כי עליזה צבעה את השיער שלה בשני צבעים (ולפעמים שלושה) ועישנה סיגריות למכביר. היה לה קול צרוד, פה גדול וכישרון עצום.



ידעתי ישר שעליזה התאהבה בי כמו שאני התאהבתי בה. מרוב אהבתה הייתה משבצת אותי בכל הריקודים השווים, ומשקיעה בי יותר זמן לחזרות. שם, בדירתה הצנועה בפסגת זאב, הייתי מגיעה כדי ללמוד על החיים. נהניתי להגיע אליה הביתה יותר מכל דבר אחר. נכון, היא גם הייתה קשוחה איתי (עם כולנו), אבל למדתי להעריך את הקשיחות הזו עם הזמן. שנים אחר כך היא השתלמה לי.



כשראש הממשלה יצחק רבין ז"ל נרצח היינו צריכים להרים מופע לזכרו. בדיוק יצא הביצוע של מיטל טרבלסי לשיר "הו, רב חובל" בתרגומה המרגש של נעמי שמר ז"ל. עליזה החליטה לתת לי את הדיסק הביתה כדי שאתחבר לשיר ולמילים, וכך אתאמן על הריקוד בבית. זה היה עוצמתי. היינו צריכים ללכת עם ארון, ללבוש את דגל המדינה ולהכתים את ידינו בדם. ככה הייתה עליזה - דרמטית מאוד. אני זוכרת שסיימנו את המופע - היו דמעות בעיני.



לפני מספר שנים התבשרתי שעליזה נפטרה. כאב לי לשמוע על לכתה בטרם עת, אבל אז הבנתי שבתוכי היא חיה כל הזמן, מניעה אותי בתהליך ומשפרת אותי. עליזה הייתה מורה עם נפש צעירה והייתה לי זכות גדולה ליהנות ממה שהיא עשתה.




הטור המלא של מורן שמואלוף יפורסם ב"מעריב-ירושלים"