המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (רביעי) על כוונתו להטיל עיצום כספי בסך 3,624,400 שקלים על מפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. זאת לאחר שבדיקות של המשרד שנערכו בין החודשים נובמבר 2015 למרץ 2016, גילו ארבע הפרות שונות בתנאי היתר הפליטה של המפעל. השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר הערב בעקבות ההחלטה: "לא ייתכן שחיפה כימיקלים תפר את החוק בצורה כל כך חמורה, מבלי לשלם על כך מחיר כבד. המפעלים חייבים להבין שלא משתלם לזהם".



לחיפה כימיקלים נתונה הזכות לערער על גובה הקנס ונסיבות המקרה, והסכום הסופי עשוי להשתנות בהתאם בהתאם לתקנות אוויר נקי לסכום מינימלי של שני מיליון שקלים.



"לא משתלם לזהם". השר זאב אלקין. צילום: אבשלום ששוני



בדיקות הפתע שהובילו לגילויים


כאמור, ההחלטה התקבלה בעקבות הפרות שונות שהתגלו בתנאי היתר הפליטה של המפעל. בנובמבר 2015, נמצא כי החברה חרגה בשיעור של כ-500% מערך הפליטה המרבי המותר למזהם פחמן חד חמצני (CO) ובעקבות החריגה, נשלח לחברה מכתב התראה. חודש לאחר מכן, ערכו נציגי המשרד שתי בדיקות פתע נוספות במפעל, ומצאו בארובה אחת חריגה בשיעור של 54%-40% מהריכוז המרבי המותר לתחמוצות חנקן (NO2) וכן חריגה בארובה אחרת בשיעור של 99%-43% מהריכוז המרבי המותר לתחמוצות חנקן. בחודש מארס 2016 ערך המשרד בדיקת פתע נוספת ובה נמצאה חריגה בארובה, בשיעור של 34%-22% מהריכוז המרבי המותר לתחמוצות חנקן.



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר הערב כי "המשרד רואה את ארבעת המקרים החמורים הללו כהפרה של היתר הפליטה. לחברה נתונה הזכות להגיש למשרד את טענותיה בכתב עד סוף ספטמבר ולאחר מכן, בהתאם לנסיבות המקרה, ייקבע הסכום הסופי של העיצום הכספי".



מחיפה כימיקלים נמסר כי מדובר בנתונים שנמסרו לחברה בגין בדיקות שנערכו לפני כשנה, ואשר יש לחברה יסוד סביר להניח כי בדיקות אלה נעשו באופן שאינו תואם את שיטות המדידה הראויות. עוד נמסר כי "בכוונת חיפה כימיקלים לערער על קביעות המשרד לאיכות הסביבה ולהציג נתונים שונים מאלה הכתובים בהודעות לעיתונות".