הרצל שאול, אביו של החייל אורון שאול ז''ל שגופתו מוחזקת ברצועת עזה, הלך לעולמו היום (שישי) ממחלה קשה בבית החולים תל השומר, כשאשתו זהבה ובניו אבירם ואופק לצידו. בחודשים האחרונים האחרונים פתחו משפחת שאול יחד עם משפחת גולדין במאבק ציבורי כדי להשיב את גופותיהם שמוחזקות על ידי החמאס בעזה ממבצע צוק איתן. הרצל שאול, נפטר בגיל 54, נולד בחצור הגלילית. עבד כמטפל בהוסטל בטבריה לנערים ונערות בסיכון. הלווייתו תיערך ביום ראשון בשעה 17:00 בבית העלמין פוריה עלית. האם זהבה והבנים ביקשו למסור: "אנו מודים לאלפי האנשים במדינת ישראל שחיבקו, ברכו והתפללו בשבועות האחרונים. האהבה הגדולה שהורעפה מכל קצוות הארץ עודדה וחיזקה את אבא בימיו האחרונים". 

 
אתמול בלילה, ביקש הרצל מבנו בכורו, 24, שיתחייב בפניו שלא ירפה עד שיחזירו את אורון לישראל: "מאוד רציתי והתפללתי לראות את אורון חוזר אבל לא היה לי כח יותר. התישו אותי ושברו אותי. אני מבקש שתתחייב בפניי שלא תישבר ותחזיר את אורון לאמא שלו. בתום דבריו אמר הרצל לאבירם: "תתקשר לרמטכ''ל ותזכיר לו שגולני שלחו את אורון לקרב בסג׳עייה, ושידאג שגולני יחזירו אותו הביתה". בתום השיחה בליל אמש נסע אבירם חזרה לפוריה ובנסיעתו צפונה נתבקש על ידי צוות הרופאים לחזור חזרה לבית החולים מאחר והרצל איבד את הכרתו.
 
בהתאם להנחיית הבן אבירם, נקפל את אוהל המחאה שבירושלים לאורך תקופת ימי האבל: "בעת הזו משפחתנו תתכנס  ותתאבל על מותו של אבינו היקר בביתנו שבפוריה עילית. אין זו העת למחאה"

בראיון לרון קופמן לפני כחודשיים וחצי התייחס הרצל שאול למחלתו: "באוקטובר 2015 חליתי בסרטן המעי הדק. הוברר לי שהטיפול האונקולוגי לגידול זהה לטיפול בסרטן המעי הגס. אבל המעי הדק לא בסל התרופות, רק המעי הגס. אז דרשו ממני לממן את הטיפול התרופתי. למזלי, משרד הביטחון התערב בכל הכוח, ואני מטופל. נותחתי, אבל עכשיו יש גרורה בכבד. שוב עברתי טיפול, ובהמשך יחליטו כמה אונות לכרות".

הפגנה להשבתו של אורון שאול. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.
הפגנה להשבתו של אורון שאול. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.


נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מסר עם היוודע מותו של הרצל שאול: "אנו כואבים יחד עם משפחת שאול את לכתו של הרצל, אבי המשפחה, שהיה מוקד של עוצמה ונחישות במאבק להחזרת אורון הביתה. בפגישתנו האחרונה קיוותי וייחלתי שהרצל יאסוף כוחות ויתגבר על מחלתו. ברגעים קשים אלו, נחמה ואני שולחים חיבוק וניחומים לזהבה ולילדים. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל שביכולתה כדי למלא את האחריות המוטלת עליה ולהביא את אורון למנוחת עולמים לצד אביו הרצל. יהי זכרו ברוך".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הביע צער עמוק על פטירתו הטראגית של הרצל שאול ומסר: "קיבלנו בצער רב את הידיעה על פטירתו של הרצל שאול, שסבל ממחלה קשה ונאבק בתקופה האחרונה על חייו. בפגישותינו עם הרצל ראינו אדם חזק, שהקדיש את כל זמנו ומרצו למאבק על בריאותו ולמאבק למען השבת גופת בנו אורון ז״ל. צר לנו על רעייתו המסורה זהבה, שחווה עצב נורא על אובדן בנה אורון וכעת מתמודדת עם כאב גדול עם פטירתו של בעלה האהוב. אנו מוסרים תנחומים גם לבנים אבירם ואופק, שחווים אובדן נורא בפעם השנייה תוך שנתיים.  אנו מבקשים להשתתף בצער המשפחה בשם כל עם ישראל ולהבטיח שנמשיך לפעול בכל המישורים להשבתו של אורון לקבר ישראל. מאמץ זה לא ייפסק עד שאורון ישוב הביתה". 
 
שר הביטחון, אביגדור ליברמן מסר: "משרד הביטחון ועם ישראל מרכינים את ראשם עם פטירתו של הרצל שאול ז״ל. נפגשתי עם הרצל לפני כחודש. הרצל עשה כל שביכולתו על מנת להשיב את בנו אורון ז"ל וצר לי שהוא לא זכה לכך לפני מותו. ממשלת ישראל מחוייבת להשיב את גופותיהם של סמ״ר אורון שאול וסגן הדר גולדין ז״ל ולהביאם לקבר ישראל. יהי זכרו ברוך". הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי איזנקוט שלח את תנחומיו למשפחת שאול על פטירתו של האב: "הרצל היה ראש משפחה למופת. אני שולח חיבוק חזק לזהבה ולבני המשפחה ברגעים קשים אלו. לפני כשבוע פגשתי בפעם האחרונה את הרצל והבטחתי לו שנמשיך לעשות הכל על מנת להשיב את אורון והדר הביתה, לקבר ישראל". 

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון עם משפחת שאול. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.
שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון עם משפחת שאול. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

משה (בוגי) יעלון' שר הביטחון בתקופת מבצע צוק איתן, ספד להרצל, אותו כינה עמוד התווך של המשפחה: "הרצל שאול, אביו של סמל ראשון אורון שאול ז"ל, הלך היום לעולמו לאחר שנכנע למחלת הסרטן. הרצל היה איש אציל, אנושי ויוצא דופן, שביחד עם רעייתו זהבה בנו בית לתפארת, וגידלו וחינכו שלושה ילדים לתרום למדינת ישראל. הנסיבות הכואבות הפגישו בינינו לפני כשנתיים, ומאז היינו בקשר קרוב וחם מאוד". 

יעלון הוסיף: "המאבק בסרטן והגעגועים העזים לאורון, היו חלק מחייו של הרצל וחלק מחייה של המשפחה בחודשים האחרונים. אך גם ברגעים הקשים והכואבים הללו גילה הרצל תעצומות נפש, והיה מופת עבורי, ועבור כל מי שזכה להכירו. זהו יום קשה ועצוב מאוד למשפחת שאול, שאיבדה את עמוד התווך של המשפחה, מדינת ישראל לא תרפה עד שתשיב את אורון ואת הדר לקבר ישראל. זו מחויבותה לבנים ולמשפחות. זו מחויבותנו להרצל. זו גם מחויבותי האישית".

אורון שאול ז''ל. צילום: באדיבות המשפחה
אורון שאול ז''ל. צילום: באדיבות המשפחה

יושב ראש האופוזיציה,  חבר הכנסת יצחק הרצוג ספד להרצל שאול, אביו של אורון שאול וכתב: "עצב גדול על לכתו של הרצל שאול אביו של לוחם צוק איתן אורון שאול. כמה עצב וכאב ניבט מעיניו בפגישתנו האחרונה לפני מספר שבועות ויחד איתם, כמה עוצמה וביטחון בצידקת מאבקה של המשפחה הצנועה הזו שרק רוצה לראות שוב את בנה, לזכות בחסד האחרון הזה שאנחנו כמדינה חייבים להעניק להם. אני מבטיח כי אמשיך לפעול בכל כוחי כדי לממש את משאלתו של הרצל. תנחומיי לזהבה היקרה ולמשפחת שאול כולה, יהי זכרו ברוך".

חברת הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי) התייחסה למותו של אביו של אורון שאול: "העיניים לא יכולות להשאר יבשות לנוכח העובדה שמשימת חייו של הרצל לא הושלמה בעודו בחיים. הרצל הותיר לנו צוואה מוסרית והיא להביא לקבר ישראל את הבן החייל אורון שאול. עם ישראל שמחבק את משפחת שאול מאז צוק איתן, ממשיך לעטוף בחום ובכאב  את המשפחה בשעתם הקשה".                         

אורון שאול ז''ל נפל בקרב בשכונת סג'עייה במהלך מבצע צוק איתן. לקראת חתימת הסכם הפיוס עם טורקיה באחד מראיונותיו האחרונים, דיבר האב עם ניסים משעל בתכניתו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "שמענו שהולך להיחתם הסכם עם טורקיה", אמר האב, "שבו יש מחוות לחמאס ללא החזרת הבנים אורון והדר הביתה, למרות שבשנתיים שחלפו היו לנו המון פגישות עם שרים, חברי כנסת והרבה פגישות עם ראש הממשלה, בהן הובטח לנו שבכל הסכם שייחתם, בעדיפות ראשונה החזרת אורון והדר. לנו אין בעיה שיהיה הסכם, אבל זו הזדמנות פז להחזיר את אורון והדר הביתה, כמו שהבטחת (ראש הממשלה) לנו, תעמוד בהבטחה שלך".