חשש כבד מקריסת מערך התנועה והתחבורה הציבורית החל משעות הבוקר של היום (ראשון) בשל השבתת קווי הרכבת בין תל אביב לחיפה. שלשום, דקות לפני כניסת השבת, הורה משרד ראש הממשלה להפסיק את עבודות התשתית ברכבת, שהיו אמורות להימשך כ-25 שעות, ולאחר שחלק מהפסים הוצאו ממקומם על ידי כלים הנדסיים כבדים בקטע שבין תל אביב מרכז להרצליה. התוצאה היא השבתת תנועת הרכבות בשניים מהקווים העמוסים ביותר: תל אביב-חיפה, ומודיעין-נתב"ג-תל אביב, כבר מאמש.



תנועת הרכבות בין תל אביב לחיפה תושבת גם היום, הנחשב לעמוס ביותר בשבוע, והיא אמורה להתחדש רק בשבע בערב. תנועת הרכבות בקו מודיעין-נתב"ג-תל אביב חודשה הבוקר. בניסיון לתת מענה, לפחות חלקי, לנוסעים הרבים הודיעו במשרד הביטחון וברכבת ישראל על הפעלת הסעות מיוחדות מתחנות הרכבת לחיילים שישובו הבוקר לבסיסיהם.



העבודות על מסילת הרכבת בין תל אביב להרצליה. צילום: דוברות רכבת ישראל
העבודות על מסילת הרכבת בין תל אביב להרצליה. צילום: דוברות רכבת ישראל



בימי ראשון מורגש גם עומס כבד של רבבות נוסעים אזרחים, וברכבת הודיעו על ארגון מערך היסעים ובחברות האוטובוסים מתגברים את הקווים. חברת אגד תתגבר את הקווים חיפה-תל אביב בעשרות אוטובוסים. דובר החברה, רון רטנר, ציין כי התגבור ייעשה באמצעות חברת הבת אגד היסעים וכרוך גם בגיוס של נהגים מקרב עובדי המנהלה. עם זאת, באגד מעריכים שבגלל השבתת הרכבות יהיה צפוף יותר באוטובוסים.



"קו של כ-50 אלף נוסעים"



החשש הוא גם מפני פקקים כבדים בצירי התנועה, בעיקר בכביש החוף ובכניסות הצפוניות לתל אביב, בגלל מעבר של רבים מנוסעי הרכבת לכלי רכב פרטיים. חיילים, סטודנטים ואזרחים המשתמשים ברכבת הביעו חשש שתגבור מערך האוטובוסים לא יספיק, שיהיה כאוס בתנועה ורבים לא יגיעו ליעדיהם. מספר הנוסעים שייפגעו מההשבתה עלול להגיע לכרבע מיליון.



הפגנת מחאה בגלל דחיית עבודות הרכבת. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת מחאה בגלל דחיית עבודות הרכבת. צילום: אבשלום ששוני



"בקו תל אביב-חיפה של הרכבת נוסעים ביום ראשון כ-50 אלף נוסעים", הסבירה אמש מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר. "כדי ליצור מענה יש צורך במאות אוטובוסים כחלופה. ידוע שקיים מחסור באוטובוסים ובנהגים ובימי ראשון יש צורך לתת מענה גם להסעות למוסדות חינוך. רבים מנוסעי הרכבת יעברו לכלי רכב פרטיים ואני חוששת מעומסי תנועה כבדים בכניסות הצפוניות לתל אביב וגם חוששת שלחיילים, סטודנטים ואזרחים רבים לא יהיו אלטרנטיבות והם לא יוכלו להגיע בזמן ליעדיהם".



הדרמה הגדולה החלה ביום שישי, כשעתיים לפני כניסת השבת, כאשר רכבת ישראל ביצעה עבודות תשתית בין תחנת תל אביב מרכז (סבידור) לתחנת הרצליה, שבמהלכן כלים הנדסיים כבדים הסירו קטעים מהמסילה. העבודות אמורות היו אמורת להימשך במשך כ-25 שעות. אבל חמש דקות לפני כניסת השבת התקבלה כאמור ההנחיה להפסיק לאלתר את ביצוע העבודות והמסילות שכבר הוצאו מהתוואי נותרו בסמיכות לכלים ההנדסיים הכבדים המושבתים.