אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את עבודות התשתית ברכבת ישראל דקות לפני כניסת השבת - ועל כן נאלצה רכבת ישראל להשבית את תנועת הרכבות בין חיפה לתל אביב עד 19:00 - הוא מנסה למזער הנזק הצפוי הבוקר, ובעיקר להקל על החיילים שצריכים להגיע חזרה לבסיסם.



לוחות הזמנים להסעות החלופיות
לוחות הזמנים להסעות החלופיות



במהלך השבת הודיעו נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן כי משרד הביטחון יפעיל הסעות לחיילים מתחנות הרכבת שאינן פועלות. נתניהו אומנם עצר את עבודות הרכבת כדי למנוע חילול שבת, אך מתברר שמערך ההסעות המאולתר עולה כרבע מיליון שקל. עשרות עובדים ואנשי צבא קבע גם נאלצו לעבוד בשבת כדי לתאם לוגיסטית את מבצע ההסעות הגדול.



בבסיסי צה”ל נערכים לעומס הצפוי הבוקר בהסעות. כבר אמש הודיעו מפקדים לחיילים שצריכים להגיע לבסיסים כי עליהם לברר על ההסעות שיועמדו לרשותם. המפקדים גם הבהירו שחיילים שיאחרו להגיע לבסיסים בגלל הכאוס הצפוי לא יענשו, ובצה”ל מקווים שהמשבר ייפתר בימים הקרובים.



אלא שהורים רבים לא סומכים על הפתרון המאולתר שמציעים נתניהו וליברמן. “אני לא מחכה לשום הסעה, הודעתי לבוס שאני מאחרת ולוקחת את הילד לבסיס”, אמרה אמש נעמה מנתניה, שבנה משרת בצפון.




"לא מבינה למה אנחנו הקורבן במאבקים פוליטיים"



גם ארנון דהאן מצפת סיפר ל"מעריב-השבוע" כי בכוונתו להסיע את בנו ליחידה. “לא אתן לו להיגרר דרך חמש תחנות הסעה שונות כדי להגיע לבסיס בדרום”, אמר. “מצפת לבאר שבע זה ייקח לו יום שלם. לקחתי חופש ואסיע אותו”.



הבעיה היא שלא כל ההורים יכולים להתפנות בהתרעה קצרה כדי להסיע את ילדיהם. וכך, רבים מהחיילים יאלצו להילחם על מקום בהסעות כדי לא לאחר.



"גם בפעם הקודמת שהשביתו את הרכבות אמרו שהמפקדים לא יענישו", סיפרה ח', חיילת בחיל הים. "בסוף הם כן הענישו. אולי לא מקבלים על זה כלא, אבל פרצוף עקום ותורנות נוספת בהחלט כן. אני לא מבינה למה אנחנו הקורבן במאבקים הפוליטיים?"



אותה שאלה שואלים גם במפלגות האופוזיציה, שגם מתגייסות לסייע לקורבנות המשבר. במחנה הציוני הודיעו כבר שלשום על כוונת פעיליו להפעיל הסעות לחיילים. יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר כי הנחה “לסייע בביצוע הסעות לחיילים. חיילי ישראל ששומרים על ביטחוננו הפכו כלי ניגוח במשחקי האגו של שרי הממשלה הזאת”.



הפגנה נגד הפסקת עבודות הרכבת בשבת. צילום: אבשלום ששוני
הפגנה נגד הפסקת עבודות הרכבת בשבת. צילום: אבשלום ששוני



הרצוג הוסיף: “לא משנה להם שהרכבת היא כלי תחבורה המספק לאלפים פתרון זול ויעיל - העיקר להכניס עוד אגרוף פוליטי ותקשורתי אחד לשני, גם על חשבון החיילים”.



ואילו במפלגת יש עתיד הקימו אתר אינטרנט ייעודי שיחבר בין חיילים, קשישים וכל אזרח הנזקק להסעה, לבין מתנדבים שיסייעו להם להגיע ליעדם. בהודעת המפלגה נאמר: "שמענו את קולות האזרחים והחיילים שלא יודעים איך יצליחו להגיע ליעדם הבוקר והחלטנו להתגייס למענם. לא יכול להיות שאזרח יצטרך לוותר על יום עבודה, שלקשישים לא יהיה איך להתנייד ושחייל יצטרך לקצר את חופשתו בביתו עם ההורים והמשפחה, בגלל ריבים פוליטיים בממשלה. אנו נדאג למצוא פתרון לכל חייל שצריך הסעה, לכל קשיש ולכל אזרח שיש לו בעיה להגיע ליעדו".