בית הספר הממלכתי דתי "הראל" בשכונת רמות אלון בירושלים ישבית היום (שני) למשך שעתיים את הלימודים – כפי שנעשה גם אתמול, משום שיום לפני פתיחת שנת הלימודים הודיע ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, על כוונתו להעביר כיתות וחצר מבית הספר "הראל" לבית הספר החרדי ״אוהל רחל״ הסמוך, עד שתושלם בניית מבנה קבע עבורם.



יום הלימודים נפתח במשמרת מחאה בשער בית הספר בשעה 8:30 והלימודים יחלו בשעה 10:30. מוועד ההורים נמסר כי מתכונת זו של עיצומים מוגבלים תימשך כל עוד נבדקות חלופות לפגיעה בבית הספר וכי הוא נערך לשביתה כללית החל מיום רביעי, בהתאם להחלטת העירייה שאמורה להתקבל מחר.


גלעד כהן, יו"ר ועד ההורים אמר ל"מעריב אונליין" כי לדעתו "המהומה לא הייתה קמה אם הדבר היה נעשה בזמן ראוי. נמשיך בשביתה עד שתתקבל הכרעה במקרה שלנו ואח"כ נשקול את הצעדים וככל הנראה תהיה השבתה מלאה במידה ונגיע למצב של מבוי סתום. אנחנו שואפים להגיע ככל האפשר להגיע להסדר ראוי לשני הצדדים - לנו ולצד הנגדי. המלחמה שלנו היא נגד העירייה ולא נגד אף אחד אחר, לא רוצים ליצור אמירה נגד מגזר כזה או אחר".




ההפגנה הבוקר בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם



"נלחמים על הבית"

טליה, אמא, לשלושה תלמידים בבית הספר "הראל", סיפרה הבוקר: "כרגע אני נלחמת על הבית. ההרגשה שלנו היא בעיקר של פגיעה באמון, באו בהיחבא, עשו פה סיור, בדקו את השטח מבלי ליידע אף אחד מהנציגים של הוועד, ההנהלה, אף אחד לא ידע שבאים לבדוק את בית הספר. הם קיבלו את ההחלטות ולנו הודיעו יום לפני תחילת שנת הלימודים, גם המנהל היה מופתע מהסיפור הזה. חשבנו שמדובר רק בחצר אבל אז גילינו שמדובר גם בכיתות לימוד".



לדבריה, "זה בית הספר הממלכתי הדתי היחיד שמשלב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, כך שכל כיתה מאוכלסת כל שעה בילדים אלה שזקוקים לשיעורים פרטנים והכיתות האלו מאוכלסות כל הזמן, אי אפשר לקחת אותן. נפגשנו עם ניר ברקת וחברי המועצה במוצאי שבת והוא ישב איתנו והקשיב לנו אבל לא הגענו לעמק השווה, הוא ביקש שנשהה את המהלכים שלנו עד שלישי ואמר שינסה למצוא חלופות אבל באותה השנייה אמר שההחלטה התקבלה. אנחנו מפוחדים, אני אישית באתי משכונות שהתחרדו ואני מפחדת, בתור ילדה נאלצתי לנסע לשכונות מרוחקות כדי להגיע לבית הספר. מהלכים כאלה יגרמו לכל האוכלוסייה הציונית, הלאומית והחילונית לצאת מירושלים. אנחנו משביתים בכל בוקר שעתיים מהלימודים ומחר נשמע את ההחלטות שהתקבלו ובהתאם לזה אנחנו נארגן הפגנה גדולה בכיכר ספרא".




צילום: מרק ישראל סלם




שביתה גם בטירה


בתוך כך, שביתה כללית תתקיים היום גם במערכת החינוך בטירה וזאת בתגובה להחלטת משרד החינוך שלא להעביר את ניהול בתי הספר התיכוניים מרשת "טומשין" לניהולה של רשת "עמל" למרות זכייתה במכרז לניהול בתי הספר. כבר אתמול הושבתו הלימודים בעיר על ידי ועד ההורים המרכזי ששלח מכתב למשרד החינוך ובו ביקש לזמן ישיבה דחופה עם ראש העיר, מנהל מחלקת החינוך, נציגי המורים וההורים, על מנת לדון בנושא.



חאלד מטר, מנהל מחלקת החינוך בעיר אמר כי "השביתה ממשיכה, היא לא תיפסק עד שהבעיה תיפתר, אנו לא רואים שלמשרד החינוך אכפת, הוא מושך אותנו. אני בקשר עם המשרד והבטיחו ביום חמישי ישיבה עם המנכ"לית וזה לא התקיים, הבטיחו לנו אתמול וזה לא התקיים, יש סחבת. המכרז פורסם לפני שבעה חודשים וניגשו אליו ארבע רשתות, בסיומו ועדת המכרזים הכריזה כי רשת 'עמל' זכתה אך לצערי הרב ראש העיר לא קיבל את ההחלטה". לדברי מטר, בין רשת "טומשין" למורים יש סכסוך, "הרשת קיפחה את זכויות המורים, במקום ללמד הם עסוקים במאבק ובא משרד החינוך ובלי לשאול אף אחד החליט להשאיר את המצב כמו שהוא".



תגובת עיריית ירושלים בנושא ביה"ס "הראל": "אין ולא יהיה שום כרסום במעמדו של בית הספר הממ"ד הראל. ברקת נפגש עם ההורים ומחויב להמשך הצלחתו וחיזוקו של בית הספר ופועל כדי לתת מענה לכלל צרכי החינוך בשכונה מכלל המגזרים באופן שאינו פוגע אחד בשני. בניגוד לקודמיו בתפקיד, מקפיד ברקת לאורך כל שנות כהונתו לשמור על בתי הספר של המגזר הציוני ולא להעבירם למגזרים אחרים, ובמקביל לצמצם פערים במגזר החרדי כדי שלכל תלמיד בירושלים יהיו קורת גג ומקום ראוי ללמוד בו. מדובר בפתרון זמני לשנתיים בלבד שהוא כורח המציאות במסגרתו תשותף החצר בין שני בתי הספר החרדי והדתי וכן ארבע כיתות מבית ספר הראל ישמשו זמנית את בית הספר אוהל רחל שסובל ממצוקה גדולה. בזמן זה יסתיים בינוי בית הספר החרדי שכבר תוכנן ותוקצב ועיריית ירושלים ערבה לכך שהמצב יחזור לקדמותו, בדיוק כפי שהיה במקרים דומים בעבר".



ממשרד החינוך נמסר בנושא מערכת החינוך בטירה: "המשרד נמצא במגעים עם העירייה ועם ועד ההורים כדי לפתור את הסוגיה בהקדם".