המשטרה חושדת כי רשלנות היא שהובילה לקריסת החניון ברמת החייל הבוקר (שני), במקרה בו נהרגו שני בני אדם ו-23 נפצעו
קריסת החניון
. עם זאת, כרגע לא ברור לחוקרים למי יש להפנות את החשדות. בנוסף, אנשי מחלקת ההנדסה של עיריית תל אביב נמצאים במקום, אולם עדיין לא יכולים להיכנס בשל פעולות החילוץ המתבצעות במקום. 

במשטרה ובעירייה יבדקו כעת את תיק הבנייה של האתר, על מנת לראות אם הבנייה בפועל נעשתה על פי האישורים שהונפקו. בעיריית עצמה לא מוכנים כרגע להרחיב, מאחר ומדובר בחקירה שמתנהלת. ייתכן כי במסגרת החקירה יהיו נחקרים רבים, כולל המהנדס והקבלן שפעלו בשטח. 



ואילו בינתיים, מנהל אשכול הבטיחות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, רן כהן, אמר בראיון ברשת ב', כי מבנה החניון קרס בשל כשל תכנוני או מעבודות ביצוע שנעשו בסתירה לתכנון.



על פי העירייה, החניון נמצא בשטח עירוני, אולם באחריות חברת אפריקה ישראל, שתפעיל אותו למשך 20 שנה ולאחר מכן הוא יעבור לניהול חברת אחוזת חוף העירונית. 



חברת 'דניה סיבוס', המבצעת את עבודות הבנייה במקום, היא חברה בת של אפריקה ישראל. בעקבות קריסת המבנה מסרה החברה, כי "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון 'הברזל' ברמת החייל בתל אביב, על ידי דניה סיבוס, קרסו חלקים מהחניון. למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה. ברגעים אלה דניה סיבוס ואפריקה ישראל נכסים מפנות את כל מאמציהן על מנת לתת מענה מהיר בשטח ומתמקדות בטיפול בנפגעי אירוע חמור זה".



"באתריה של מבצעת העבודות נמצאו ליקויי בנייה משמעותיים"


ממשרד העבודה נמסר: "'דניה סיבוס' היא חברה שיש לה אזהרות רבות על עבירות בטיחות. ערכנו לפני חודש וחצי מבצע אכיפה נגד שתי חברות עברייניות ואתרים שלהם נמצאים בתכנית העבודה של מנהל הבטיחות לשבוע הבא. האתר הספציפי ברמת החייל נבדק בחודש יולי האחרון ולא נמצאו בו עבירות בטיחות. גם עכשיו אנחנו לא יודעים אם מדובר באירוע בטיחות בעבודה. קרתה כאן תאונת עבודה כי ישנם עובדים שנפגעו במהלך עבודתם, אבל הנסיבות שהובילו לתאונה לא בהכרח קשורות לעולם הבטיחות בעבודה והדברים האלה נמצאים בחקירת משטרה.



במשרד העבודה מדגישים כי חברת "דניה סיבוס", מבצעת העבודות באתר, היא חברת בנייה גדולה שבחלק מאתריה נמצאו ליקויי בנייה משמעותיים ולפיכך תוכנן באתרים שלה מבצע אכיפה שהיה אמור להתחיל בשבוע הבא.



במשרד העבודה מועסקים רק 17 פקחים שאחראים על כ-15 אלף אתרי בנייה בישראל. מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית פרסם רק בראשית אפריל האחרון (כשעוד היה תחת משרד הכלכלה, כיום במשרד העבודה והרווחה), את דו"ח תאונות העבודה הרבעוני לחודשים ינואר-מרץ 2016. מהדוח עולה, בהתאם לדיווחי משטרת ישראל, כי רק במהלך הרבעון הראשון של 2016, נהרגו 15 עובדים במהלך עבודתם (לעומת עשרה בתקופה המקבילה אשתקד), שמונה מהעובדים נהרגו באתרי בנייה (לעומת ששה אשתקד).



ראש מנהל הבטיחות, ורדה אדוארדס ציינה אז: "האחריות על בטיחות העובדים במפעל או מקום עבודה אחר, חלה על המעסיק או על הקבלן מבצע הבנייה במקרה של אתר בנייה. המעסיקים צריכים לדעת כי שמירה על חיי העובדים, בטיחותם ובריאותם, הנה חובה שנאכפת באופן מחמיר והיא אינה אופציה. אנו פועלים בנחישות למניעת תאונות העבודה ונמשיך לסייע למשטרה בחקירות אירועים קשים".



במנהל הבטיחות מדגישים כי במקרה של אירוע מוות במקום עבודה, נמצא האירוע באחריות משטרת ישראל, אשר מבצעת במקום חקירה של האירוע. "במסגרת זו, משטרת ישראל אמורה לפעול ככל הנדרש לניהול החקירה, לרבות סגירת זירת האירוע. במידה וסבורה משטרת ישראל כי מדובר בתאונת עבודה, היא מעבירה דיווח על האירוע למנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומבקשת חוות דעת מקצועית של מפקחי המנהל באשר לגורמים שהובילו לפגיעה. מפקחי מנהל הבטיחות מגיעים לזירת התאונה, ובודקים את היבטי הבטיחות באתר, ובמידת הצורך דורשים בצו הפסקת העבודה עד להבטחת בטיחותם של העובדים באתר".