לקחים מאסון קריסת החניון: שר העבודה והרווחה, חיים כץ, זימן היום (שלישי) ללשכתו את ראשי מנהל תחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה. בתום הדיון, הנחה השר את הגורמים המקצועיים לקדם חקיקה שתגדיל באופן משמעותי את העיצומים הכספיים שיוטלו על מי שעובר עבירות בטיחות, לרבות הרחבת אחריות אישית בחוק על מנהלי חברות הבנייה ומנהלי אתרי בניה - לפיה תוטל עליהם אחריות אישית מלאה בכל הקשור למפגעי בטיחות באתר הבניה וכן החמרה בסעיפי העונשין והטלת חובה למינוי מנהל עבודה בחברה לפי סיווגה אצל רשם הקבלנים ולא על פי מספר העובדים המועסקים.



בנוסף הורה השר למנהלי אגף הבטיחות והבריאות התעסוקתית לצאת במכרז מיידי לאיסוף, ניתוח ועיבוד נתונים מאתרי בנייה באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים כגון רחפנים שיהוו תוספת משמעותית לבקרה על אתרי הבניה ובאמצעותם יתאפשר למשרד העבודה למקד את הפיקוח האנושי לאתרים שבהם קיים חשש למפגע בטיחותי.



"האחריות על חייהם ובריאותם של עובדים - בידי הממשלה"


השר כץ מסר כי "נושא בטיחות העובדים ובריאותם לא טופל ברצינות מזה שנים וחייב להיות מטופל ברצינות באמצעות ריכוז מאמץ של כלל משרדי הממשלה והגורמים הרלוונטיים, החל בפרקליטות והמשטרה ועד הקצאת משאבי האוצר ותקני נציבות. האחריות על חייהם ובריאותם של העובדים היוצאים בבוקר לעבודה, ואשר רוצים לשוב לביתם בערב, אינה עניינו של משרד כזה או אחר, אלא של ממשלה אחראית".



דו''ח הרחפנים, שינווט לחדר בקרה מיוחד יאפשר לזהות במהירות וביעילות מפגעים באתרי בנייה ויכלול מדדים כגון תמונות ומיקום המפגעים שזוהו, כמו גם פרטים על החברה המבצעת או מנהל עבודה, מיקום המבנה, כתובת, גוש וחלקה. הנתונים יועבדו והאתר יסווג באחת משלוש רמות בטיחות הבאות: גבוהה, בינונית, ונמוכה.



כץ הוסיף כי "המטרה היא בנייה איכותית לצד בטיחותית. רק הרתעה משמעותית, ענישה מחמירה וקיצור זמן התגובה להפרות בטיחות יביאו לשינוי משמעותי בשטח. הוריתי גם על הוספת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו לנו לייעל ולהדק את הפיקוח על אתרי הבנייה".



בעקבות קריסת החניון ברמת החייל, יתקיים ביום חמישי בשעה 10:00 דיון חירום של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת. בדיון ישתתפו נציגים ממשרדי הממשלה השונים והנהלת החברות אפריקה ישראל ודניה סיבוס.