פעוטה כבת שבעה חודשים נמצאה בפעוטון "מחסני הילדים" לילדי זרים ברחוב התקווה בדרום תל אביב, כשהיא ללא רוח חיים. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו לה טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים דנה תוך שהם מבצעים בה פעולות החייאה. לאחר מכן נקבע מותה בבית החולים. מחקירת המשטרה עולה כי התינוקת הובאה בבוקר לפעוטון ע"י אביה, שסיפר כי היא נפלה ולכן היא בוכה. בשלב כלשהו בשעות אחר הצהריים, הבחינה המטפלת כי התינוקת לא נושמת והזעיקה את אביה של התינוקת ואת מד"א. המשטרה פתחה בחקירה לברור נסיבות האירוע והיא מתכוונת לחקור את האב. 



פראמדיקית מד"א בת-יה אספיר, שטיפלה בפעוטה, סיפרה: "כשהגענו למקום ראינו פעוטה כבת שבעה חודשים, מחוסרת הכרה וללא דופק וללא נשימה. כונני מד"א שהגיעו החלו בפעולות החייאה ואנחנו המשכנו ביחד איתם לבצע פעולות החייאה מתקדמת שכללו תרופות, עיסויים והנשמות, ובהמשך פינינו אותה לבית החולים תוך כדי המשך טיפול רפואי ופעולות החייאה". 




פעוטון לילדים זרים בדרום ת"א. צילום ארכיון: אבשלום ששוני




"אי אפשר לדעת מה גרם למותה"



האב הגיע עם צוות מד"א לבית חולים דנה לילדים, והצוות העיד עליו כי הוא היה שבור בעקבות המקרה. ד"ר אפרים שדות, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית חולים שבמרכז הרפואי איכילוב מסר ל"מעריב-אונליין" כי "לפי מה שהבנו, אנשי מד"א מצאו אותה ללא דופק וללא נשימה וביצעו בה פעולות החייאה מתקדמות. היא הגיעה למיון בבית חולים דנה, שם ביצענו כעשרים וחמש דקות ניסיונות החייאה וניסיונות החייאה מתקדמים. לצערי הרב לא הם צלחנו והילדה נפטרה זמן קצר לאחר שהגיע למיון".
עוד הוסיף: "במשפחה סיפרו לנו שהילדה נפלה בשעות הבוקר המוקדמות מהמיטה מגובה מאוד נמוך. אירוע ההחייאה היה לפחות שמונה שעות אחרי הנפילה. סיפרו לנו כי היא היתה לגמרי בסדר ואכלה כרגיל, לכן לא נראה שיש קשר בין הדברים. מעבר לזה, זו היתה תינוקת בריאה כך שקשה לדעת ממה נגרם מותה. היא עדיין בגיל של קבוצת סיכון למוות בעריסה, שזה מתחת לגיל שנה. זה כנראה קרה אחרי האוכל, וייתכן שהיתה הקאה של אוכל והפסקת נשימה וכניסת אוויר. אי אפשר לשלול חבלה, אבל לא רואים סימנים חיצוניים".
האם ייתכן שחוותה טלטול?
"זה משהו שאי אפשר לראות בבדיקה בעיניים ובדיקה ידנית, זה דורש בדיקות הדמיה. אני לא יכול לתמוך או לשלול את זה. העניין הועבר לטיפול המשטרה".
תנאי הטיפול בילדים להערכתך ב"מחסני הילדים" עשויים לתרום לטרגדיה כזו?
"לצערי זה מקום שמיועד לבעיות. בעקר בגלל הצפיפות. אני לא יודע מה היחס בין מטפלים לתינוקות אבל אני בטוח שזה יחס לא הגיוני, ואי אפשר לתת יחס לכל אחד מהילדים ולדעת מי חולה ומי לא חולה כשהוא מגיע לפעוטון כזה". 

בת שנה וחצי טבעה למוות באמבטיה


לפני כשלושה שבועות נקבע מותה של תינוקת בת שנה ושלושה חודשים שפונתה במצב קריטי לאחר טביעה באמבטיה בביתה בירושלים. מאמצי הרופאים ביחידה לטיפול נמרץ ילדים לא צלחו, ושבועיים לאחר האירוע נקבע מותה. האירוע החל כאשר הפעוטה נמצאה בביתה שברחוב ארץ חפץ בשכונת שמואל הנביא בירושלים, כשהיא מחוסרת הכרה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לה טיפול רפואי וביצעו בה פעולות החייאה, וכאשר הוחזר הדופק פינו אותה לבית החולים כשהיא במצב קשה. 



פרמדיק מד"א, דוד ילינק, שהגיע למקום סיפר אז: "כשנכנסתי לדירה ראיתי את כונני מד"א מבצעים פעולות החייאה בפעוטה כבת שנה וחצי שהייתה מחוסרת הכרה לאחר שככל הנראה טבעה באמבטיה. הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים וביצענו בה פעולות החייאה מתקדמות וממושכות שכללו תרופות, הנשמה ועיסויים וכאשר חזר הדופק פינינו אותה במהירות תוך כדי המשך טיפול רפואי לבית החולים כשמצבה קשה". כוחות משטרה הגיעו גם הם למקום ופתחו בחקירה בחשד לרשלנות נגד אמה.



פעוטה טבעה באמבטיה, ירושלים. צילום:תיעוד מבצעי מד"א



זירת האירוע בירושלים. צילום: תיעוד מבצעי מד"א