כוחות פיקוד העורף איתרו וחילצו היום (שבת) את גופת הנעדר האחרון בין הריסות החניון שקרס ביום שני ברמת החייל בתל אביב. צוות של מד"א קבע את מותו של הנעדר והעביר את הגופה למכון לרפואה משפטית באבו כביר לצורך זיהויה. בכך עולה מניין ההרוגים באירוע לשישה. אמש אותרו שתי גופות של נעדרים. לצורך איתור הגופה השתמשו המחלצים באמצעי טכנולוגי מיוחד שהובא למקום.



מנכ"ל מד"א, אלי בין סיכם את השבוע הקשה ואמר כי "הסתיים מסע חילוץ הלכודים מאסון קריסת החניון. עם קבלת הקריאה במוקד החירום 101 של מד"א, הזנקנו למקום כוחות רבים שהגיעו במהירות, העניקו טיפול רפואי מהיר ומקצועי לפצועים ופינו אותם לבתי החולים באזור. הניסיון הרב שיש לכוחות מגן דוד אדום באירועים מסוג זה לצד התמדה בהכשרות ותרגילים בא לידי ביטוי בשטח ואפשר לנו להגיע למקום האירוע במהירות, לסייע בחיפוש ובאיתור הפצועים הלכודים, הצוותים הוכיחו את נחישותם להציל חיים ופעלו תוך סיכון, כתף אל כתף יחד עם כוחות החירום והחילוץ של הכיבוי, פיקוד העורף ומשטרת ישראל. לאחר שהות ממושכת ורצופה של ימים בשטח, בהם כוחות מד"א עמלו ביתר שאת במטרה לסייע ולאבטח רפואית את כוחות החילוץ שחילצו את גופות הנעדרים אנחנו מסיימים את המשימה החשובה כשהתוצאה קשה מאוד. בשם עובדי ומתנדבי מד"א אני משתתף בצער משפחתם של ההרוגים ומאחל החלמה מהירה לפצועים".



ביום רביעי הותרו לפרסום שמות שלושת ההרוגים הראשונים שאותרו: אולג יעקובוב (60) מתל אביב, דניס דיאצ'נקו (28) אזרח אוקראינה, ועאהד אלחאג' (34) מבית רימא. בקריסת החניון, שהוגדרה כאירוע רב נפגעים נפצעו יותר מ-20 אנשים. 


 


ביום חמישי נערך דיון חירום בנושא תאונות העבודה בענף הבניה בעקבות קריסת החניון. הדיון מתקיים ביוזמת יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו), וחברי הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת). לדיון הוזמנו כל הגורמים העוסקים בנושא בנייה, פיקוח על בנייה ואכיפה, ובהם משטרת ישראל, נציגי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה, הקואליציה למאבק בתאונות בענף הבניין, ארגון הממונים על הבטיחות והגיהות בישראל, הפורום האזרחי למניעת תאונות עבודה, מכון התקנים ועוד.



בין המוזמנים לדיון נמצא גם רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת דניה סיבוס, שבנתה את החניון. ח"כ אחמד טיבי, ממובילי המאבק נגד תאונות העבודה, פנה לגינזבורג ואמר: "שמעתי אותך מתראיין והרגשתי מאוד לא נוח. אני מציע לך להיות יותר צנוע כאשר אתה מדבר למחרת מוות ואסון כבד כזה באתר עבודה שאתה אחראי עליו. מציע לך לקחת יועץ תקשורת ובצדק כי התדמית שלך בשפל".



גינזבורג אמר כי חברת דניה סיבוס חרטה בשנים האחרונות את תחום הבטיחות כדי שכל העובדים יחזרו הביתה לביתם. "יש לנו 12 ממוני בטיחות שכירים ב-60 אתרים ברחבי הארץ, שחתומים על אתרים בהם הם עובדים מול משרד העבודה". הוא התייחס לציטוט שפורסם בשמו לפני מספר שנים, לפיו החברה לקחה אדריכל ינהל את הפרויקט ברמת החייל על מנת לחסוך עלויות", שעל פי חוק, המתכנן הראשי בכל פרויקט בארץ הוא אדריכל והוא לוקח בעלי מקצוע, ביניהם מהנדס קונסטרוקציה. "כל מנהלי הפרויקטים בדניה סיבוס הוא מהנדסים מוסמכים הם אחראיים לביצוע השלד ולעתים אחראי גם על הביקורת".



עוד אמר גינזבורג, כי לאחר האסון הוחלט בחברה לעצור את העבודה בכל האתרים, על מנת לבדוק אם הם תקינים להמשך העבודה ולהבעיר לעובדים הדרכה. על כך אמר לו יו"ר הוועדה אלאלוף, כי "כדאי לעשות את הבדיקות הללו כי כרגע נראה שהאחריות היא עליך". גינזבורג ענה לו כי "ביקשנו חוות דעת נוספת לגבי הפרויקטים שתוכננו אצלנו".