פגיעה בטבע או בדיוק ההיפך? בארגון מגדלי הדבורים מתלוננים שלמעלה מאלף עצי אקליפטוס נכרתו על ידי רשות שמורות הטבע באיזור פלמחים. הסערה פרצה כאשר דבוראים באיזור פלמחים הבחינו בכלים כבדים שלטענתם ביצעו כריתה מאסיבית של עצי האקלפיטוס. מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור, ציין שעצי האקליפטוס משמשים כספקי הצוף הפוריים ביותר לכוורות הדבורים. לדבריו, עץ אקליפטוס אחד מספק צוף לכוורת שלמה שתפוקתה מגיעה לכמות דבש של 50-30 ק"ג.



אבידור טוען עוד שבשנה האחרונה בוצעו על ידי רשות הטבע והגנים כריתות יזומות של למעלה מאלפיים עצי אקליפטוס בוגרים בנחל אלכסנדר ובדרום רמת הגולן וכי לענף הדבש נגרם בשל כך נזק כבד. "לא ייתכן שהממשלה תאשר כריתת עצים צופניים בתקופה בה מושבות דבורים שלמות נכחדות עקב מחסור במזון הדבורים – הצוף", טען עוד יו"ר ארגון מגדלי הדבורים, בועז כנות.



רשות הטבע והגנים: "האקליפטוסים ייבשו את נחל שורק"


ברשות הטבע והגנים דחו את הטענות והבהירו שמדובר בעבודות לשיקום נחל שורק, שהתייבש בשל עצי האקליפטוס וכי מדובר בכריתה של כאלף מתוך כ-30 אלף אקליפטוסים. "לאחר מחקר וניטור ארוך טווח שבוצע על ידי מומחי הרשות בתחום האקולוגיה בבתי הגידול של איזור הנחל וסביבותיו, הכינה הרשות בעזרת מיטב המומחים תכנית לשיקום בית הגידול הטבעי שהיה בעבר ונעלם", נמסר.



עוד הוסיפו ברשות הטבע והגנים: "הכוונה היא להחזיר למקום מיני צומח ובעלי חיים כמו צולל הביצות, חתול הביצות, ומינים של צמחים, עצים ובלעי חיים רבים נוספים, שהיו בעבר באיזור ונכחדו ממנו. לצורך כך, הקציבה הרשות תקציב גדול לביצוע השיקום וכן פעלה וקיבלה את כל ההיתרים הנדרשים על פי חוק לביצוע העבודה. במקביל, בוצע תיאום מלא עם ארגון מגדלי הדבורים וסיור בשטח שבו הוצג הפרויקט לאנשי מועצת הדבש".



במועצת הדבש דחו את הטענות וטענו מנגד שהכריתה בוצעה בניגוד לסיכומים לשינוי תכנית כריתת העצים.