לומדים בארץ ומוכרים ע"י משרד החינוך הצרפתי: תוכנית ייחודית בכפר הנוער החקלאי "מקווה ישראל" מאפשרת לבני נוער עולים חדשים מצרפת, ללמוד בארץ ולקבל תעודת בגרות ממשרד החינוך הצרפתי. הרעיון לתוכנית זו הוא פרי שיתוף פעולה עם קריית החינוך מיימוניד רמב''ם בולוניי ביינקור בצרפת שמצאה בכפר הנוער ובבית הספר "אליאנס" בירושלים, ערכים זהים לשלה והחליטה על הקמת שלוחה ישראלית במקווה ישראל. לרגל שיתוף הפעולה, התקיים היום (רביעי) טקס הכרזת שם למדור הדתי בכפר, שיקרא "בית הספר מיימוניד רמב"ם - מקווה ישראל", על שם מקבילו הצרפתי, במעמד שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר. 



יעדי התוכנית הם לחבר בכפוף למודל הצרפתי את היצירתיות של הפדגוגיה הישראלית ואת העושר של המורשת והמסורת היהודית על ידי הקמת מסלול צרפתי בבית הספר הדתי של מקוה ישראל. בזכות שיתוף פעולה זה, נערים ונערות העולים מצרפת יוכלו כאמור, ללמוד בכפר הנוער, במסגרת לימוד המשלבת את תוכנית הלימודים של משרד החינוך הצרפתי ולהוציא תעודת בגרות ממשרד החינוך הצרפתי, דבר שיקל עליהם ויסייע בתהליך קליטתם בארץ. בנוסף, יגורו התלמידים אשר מגיעים מכל הארץ, בפנימייה שבכפר במטרה לאפשר השתלבות מיטבית בישראל.




ישתלבו במערכת החינוך הישראלית



התלמידים המשתתפים בתוכנית לומדים בכיתות י'-יב' באולפן עברית ומשתלבים גם במערכת החינוך הישראלית כשהם משולבים במגמות הלימוד השונות, בין היתר במגמת החקלאות. השנה יש 26 תלמידים במחזור א' של הפרויקט, מתוכם שבעה תלמידים נמצאים בתנאי פנימיה מכיוון שעלו לבד או גרים רחוק מהכפר והתקווה היא שהפרוייקט ילך ויגדל יחד עם תנופת העלייה לארץ. בבית הספר, אשר פועל מאז שנת 1870, קיימים כיום שלושה מדורים: מדור כללי-חילוני, מדור דתי ומדור צרפתי-ישראלי. 



השרה לנדבר אמרה בטקס כי "אין צרפתי שלא חושב ולא חולם לעלות לישראל, אך בדרך לישראל עומדים בפניהם קשיים והתלבטויות אשר בראש ובראשונה תלויים בפתרון בעיית החינוך ובהבטחת עתיד ילדיהם. אני רואה בברכה את הקמת המסגרת הזו שתקל על קליטת העולים הצעירים בתחילת דרכם בארץ".


עדן, תלמידה המשתתפת בפרויקט סיפרה על תחושותיה כעולה חדשה: "עליי ללמוד עברית ולגלות את התרבות והחברה הישראלית ולמרות שאני חוששת מהשוני, החינוך לחקלאות מרגש אותי ואין מקום טוב יותר להתחיל את סיפורי הישראלי כעולה חדשה מאשר פה".



מנכ"ל "מקווה ישראל", רונן צפריר, אמר כי "במקווה ישראל מחנכים לאהבת האדם, האדמה והמולדת. לצד זאת, אנחנו שואפים למצוינות של תלמידנו, תוך חינוך למסורת היהודית בפתיחות ובסובלנות. כעת, עם כניסתם של העולים הצרפתיים לבית הספר הדתי בכפר, נשלב בין הגישות והתרבויות הישראליות והצרפתיות, נעשה זאת בחכמה ובהתחשבות במטרה להפוך אותם לאזרחים ישראליים טובים, ציוניים וערכיים".