מצבו של הנשיא לשעבר, שמעון פרס, שמאושפז בבית החולים "תל השומר" בעקבות אירוע מוחי, מוסיף להיות קשה אך יש סימנים מעודדים לכך שישנה אפשרות כי הפגיעה המוחית אינה קשה. מלשכת הנשיא התשיעי מסרו הבוקר (חמישי) כי "לילה שקט עבר על הנשיא התשיעי שמעון פרס. אין שינוי במצבו, והוא ממשיך לקבל את הטיפול שקבעו רופאיו. בהמשך היום צפויות התייעצויות נוספות של הרופאים". 

נכון לאמש, משיבא הגיעו חדשות טובות. אופטימיות זהירה מאוד, זו ההגדרה המתאימה למצב. “שמעון פרס מראה סימנים קלים של התאוששות”, סיפר פרופ' עמית שגב, אחד הרופאים הבכירים שמטפלים בנשיא לשעבר, "הוא מגיב לסביבה. כשמורידים את ההרדמה, הוא מזיז ידיים ומנסה להוציא את צינור ההנשמה. הוא לא במצב של קומה עמוקה. ייעשו ניסיונות לגמול אותו ממכונת ההנשמה ואני כמעט בטוח שזה יצליח”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אמש לבית החולים כדי לדרוש בשלומו של פרס. "אני חושב שאני מדבר בשם כל עם ישראל, וגם בשם רבים מחוץ לישראל, שמרגישים הקלה מסוימת", אמר. "אצלי ואצל רעייתי ההקלה גדולה כי הערב הוא יותר טוב מאתמול בערב, ובעזרת השם מחר בערב הוא יהיה יותר טוב מהיום בערב".

בנימין נתניהו ביקר את הנשיא לשעבר שמעון פרס. צילום: משה כהן
בנימין נתניהו ביקר את הנשיא לשעבר שמעון פרס. צילום: משה כהן


פרופ' שגב, המכהן כמנהל מכון הלב, הסביר: "כל חולה שמגיע אלי לצנתור ולפעולה מורכבת אחרת, אני אומר לו שהוא חייב לבוא עם מחשבות חיוביות. זה 50% מהטיפול. גישה שלילית מחלישה. זה חלק מההחלמה ולפרס יש את זה. הרצון לחיות והגישה החיובית הפייטרית הם פקטור מרכזי בהחלמה של חולים, בעיקר במצבים קריטיים".

הוא מסביר שיש קשר בין בעיית הלב שפרס סבל ממנה בשנה האחרונה למה שקורה לו עכשיו. "שבץ מוחי נובע מכמה סיבות", אומר פרופ' שגב. "הוא יכול לנבוע מתסחיף שברוב המקרים בא מהלב, כשהסיבה השכיחה ביותר היא מהפרעת קצב פרוזדורים ופרפור פרוזדורים שממנו סבל פרס, וזה גם הכי שכיח בגיל המבוגר. הסיבוך הכי משמעותי של התופעה הוא אירוע מוחי תסחיפי. זה גם מה שאנחנו חושבים שיש לפרס".

"חשוב לציין שכשיש פרפור פרוזדורים, הדרך למנוע אירוע תסחיפי הוא על ידי מדללי דם. שימוש במדללי דם מפחית באופן משמעותי את הסיכון הזה. יש מגוון תרופות, בהן קומדין, שהיא תרופה ותיקה, ושלוש תרופות חדשות, בטוחות ויעילות יותר, שמפחיתות את שיעור הדימומים המוחיים. פרס קיבל את אחת התרופות החדשות ששמרה עליו בתחילת השנה בצורה מצוינת.

"בגלל הנמק באזור המוח, כלי הדם נעשים שבירים ופריכים ומתחילים לדמם. התרופה של המדלל מעודדת את הדימום אבל היא לא בהכרח הגורם הראשוני שהביא לדימום. הגורם במקרה של פרס הוא אירוע מוחי שנגרם דווקא מקריש דם ונוצר דימום משני כתוצאה מנמק שהוא שכיח ככל שאנשים מבוגרים יותר. הדימום מעלה את סיכון החיים אבל בסביבות 40% לא שורדים. גם אם הם שורדים, הם נשארים עם נזק מוחי כזה או אחר. ככל שבן אדם מבוגר יותר הסיכוי שלו להשתקם מאירוע מוחי נמוך יותר".
 

"מורידים את מינון תרופות ההרדמה"


מי שמחפש עוד סיבה לאופטימיות יכול למצוא אותה בדברים שאמרה אתמול איילת פריש, יועצת התקשורת והאסטרטגיה של פרס, המכנה אותו "האבא השני שלי". בראיון לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ברדיו ללא הפסקה 103FM היא סיפרה: "אני צמודה למיטתו. עדיין מצבו קשה, אך יציב. המדד שהשתנה, וכולנו מתפללים שילך ויתרחב, הוא העובדה שמורידים לו את מינון תרופות ההרדמה והוא מגיב טוב. הוא פקח את העיניים, התרומם והצביע על מכשיר ההנשמה. אנחנו מכירים אותו כל כך טוב. היה כל כך ברור שהוא אומר לרופא האישי שלו: 'רפי, תעיף את זה מהגרון שלי'. רק שהוא לא יכול לדבר, כמובן, כי הוא עם מכונת הנשמה בתוך הגרון".