הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (חמישי) את נתוני ההוצאה הלאומית לחינוך במוסדות חינוך בישראל בשנת 2013 ולפיהם ישראל משקיעה 6.8% מהתל"ג (תוצר לאומי גולמי), לכאורה גבוה יותר מהממוצע במדינות ה-OECD שעומד על 5.8%, אך הפערים עדיין גדולים.



הנתונים של הלמ"ס לקוחים מתוך פרסום של ה-OECD: Education at a Glance 2016 ושם מודגש כי בהשוואת ההוצאה הלאומית לחינוך יש להתחשב בעובדה שאחוז הצעירים באוכלוסייה בישראל גבוה יחסית לזה שבארצות החברות ב-OECD - בישראל מצד אחד אחוז התושבים שעובדים ויכולים לממן את החינוך קטן יחסית ומצד שני אחוז התלמידים גבוה יחסית. כתוצאה מכך ההוצאה לתלמיד בישראל קטנה יותר (בשנת 2013 אחוז האוכלוסייה בגיל 24-0 בישראל הגיע ל-43.4%, לעומת 26.8% בממוצע במדינות OECD).



בישראל מוציאים 2,653 דולר פחות על תלמיד 


השוואת ההוצאה הממוצעת לתלמיד במחירים בין-לאומיים קבועים מראה כי בישראל ההוצאה הממוצעת לתלמיד בכל דרגי החינוך נמוכה מהממוצע במדינות החברות ב-OECD, למעט מוסדות לחינוך גבוה. בנוסף, בישראל ההוצאה לתלמיד במוסדות חינוך יסודי ועד חינוך גבוה, עמדה על 7,840 דולר והייתה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD שהיה 10,493 דולר.



ההוצאה לתלמיד בחינוך היסודי הייתה דומה לצרפת וספרד ונמוכה מהממוצע במדינות החברות ב-OECD ב-18%. גם בחינוך העל-יסודי ההוצאה לחינוך לתלמיד בישראל הייתה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD: בהונגריה ובמקסיקו ההוצאה הייתה נמוכה מזו שבישראל, הוצאה גבוהה במיוחד לתלמיד הייתה באוסטריה, בארצות הברית, בנורווגיה, בהולנד ובבלגיה.



במוסדות לחינוך גבוה בישראל התמונה פחות עגומה ושם ההוצאה לחינוך לתלמיד הייתה נמוכה ב-4% בלבד מהממוצע במדינות ה-OECD. חלקן של הוצאות המגזר הממשלתי לחינוך מסך כל הוצאות המגזר הממשלתי בישראל היה 11.5% - גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD שהיה 11.3%. כמו כן, חלקן של הוצאות המגזר הממשלתי לחינוך יסודי, על-יסודי ומכינות קדם-אקדמיות מתוך כלל הוצאות המגזר הממשלתי בישראל היה 9.3%, גבוה מהממוצע שעמד על 8.2%.