מקור בכיר בצוות המטפל בנשיא התשיעי שמעון פרס, שמאושפז בבית החולים תל השומר בעקבות אירוע מוחי, מסר הערב (ראשון) למעריב אונליין כי חל שיפור קל במצבו. הבכיר הדגיש שכרגע פרס לא מחובר להנשמה, אלא למסיכה מיוחדת המאפשרת לו לנשום ביתר קלות ויש בכך שיפור ואינדיקציה כי הוא יוכל לנשום בצורה עצמאית.



מוקדם יותר במהלך היום בוצעה בדיקת הדמיה והערכה של מצבו הנוירולוגי של פרס, בה הוחלט לבצע הורדה הדרגתית בתמיכה הנשימתית של הנשיא התשיעי, זאת במקביל להורדת רמת ההרדמה. אז נמסר מלשכתו ומבית החולים כי מצבו ממשיך להיות קשה אך יציב וכי הצוות הרפואי ביצע הערכה ומעקב סביב מצבו הנוירולוגי והנשימתי שלו.



שמעון פרס. צילום ארכיון: אריק סולטן



המכשיר החדש אליו חובר פרס, להבדיל ממכשיר ההנשמה הקודם אינו מכשיר הנשמה פולשני או חודרני. המכשיר הנוכחי הוא בצורת מסיכת פנים והוא מסייע לאדם הנושם להכניס ביתר קלות אוויר לריאות. המכשיר יודע לזהות את כיוון הנשימה ולדחוף אוויר פנימה בהתאם. 

ההחלטה על הניתוק ההדרגתי ממכשירי ההנשמה התקבלה בסוף השבוע. אז נמסר מבית החולים כי הליך הניתוק צפוי להיות הדרגתי ועשוי לקחת מספר שעות. הבוקר עבר פרס בדיקת סי.טי נוספת, בה לא התגלתה החמרה במצבו. חשוב לציין כי החשש הגדול במצבים כמו של הנשיא התשיעי הוא מהחמרת הדימום, שגורם לבצקת שעלולה לסכן את החולה באופן חריף. עוד נמסר מבית החולים כי דימומו המוחי נעצר כבר לפני כמה ימים ויש בכך סימן מעודד. עם זאת, יש לציין כי עדיין נשקפת סכנה לחייו.



נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ביקר אמש את פרס בבית החולים. בהצהרה לתקשורת אמר ריבלין: "בשבת בטח נשאו בכל העולם תפילות מיוחדות לרפואתו של שמעון פרס. פרס הוא לא סמל, הוא נוכח כל כך מוחשי בכל ישותו גם לגבי הציבור בישראל. אני יכול לומר לגבי כנשיא שבא בעקבותיו וירש את מקומו, אני מוכרח לומר שהוא איש שנמצא בכל מקום בארץ ומעורב בכל נושא. לכן כולנו יחד נתפלל לשלומו".



הנשיא ריבלין בביה"ח, אמש. צילום: אבשלום ששוני




עוד אמר ריבלין: "באתי היום בערב לחזק את המשפחה וכמובן לעודד אותה ולהביע את הערצת העולם כולו, כולנו תקווה שנראה את הנשיא התשיעי מחלים". 



כזכור, הנשיא התשיעי, בן ה-93,  הובהל ביום שלישי לבית החולים לאחר שעבר אירוע מוחי. בתחילה היה חשש לחייו, אולם לאחר יממה מצבו התייצב. מאז הוא נמצא ביחידה לטיפול נמרץ במצב קשה אך יציב. כאמור, הערב אמר מקור בכיר כי ישנו שיפור קל במצבו.