מעצרים, אלימות, וידויי אבנים: פעילי ימין הגיעו היום (שני) לכפר ערה על מנת למחות מול בית הוריו של נשאת מלחם, שביצע את פיגוע הירי ברחוב דיזינגוף בתל אביב ורצח שלושה בני אדם. בראש המפגינים עמדו ברוך מרזל, עו"ד איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין. המפגינים צעדו בכפר אל בית משפחתו של המחבל, והמשטרה נערכה מבעוד מועד בכוחות גדולים לקראת הצעדה בכפר.



למרות שבהפגנה נטלו חלק רק כ-50 בני אדם, ביניהם חברי ארגון "עוצמה יהודית", במקום התפרסו מאות שוטרי יס"מ ומג"ב, שאבטחו את הצעדה גם בכפר ערה וגם בכפר ערערה הסמוך, בו נלכד וחוסל המחבל לאחר ימים של חיפושים. מטרת האבטחה הייתה לחצוץ בין המפגינים לתושבי הכפרים. במהלך הצעדה יידו שני תושבי הכפר ערערה אבנים ועוד שניים זרקו מקלות, אבל נעלמו. שני מיידי האבנים נעצרו.





"מי שמסייע למחבל הוא בעצמו למחבל"




לדברי המפגינים, המחאה עצמה התקיימה בעקבות ההבנה שתושבי הכפר סייעו למחבל לאחר הפיגוע. כזכור, באירוע נרצחו שלושה בני אדם: אלון בקל ז"ל, שמעון רוימי ז"ל ונהג המונית אמין שעבאן, שנרצח בעת מנוסתו של מלחם בחזרה לכפר. אנשי "עצמה יהודית" ביקשו רישיון לקיים את ההפגנה אך נדחו מטעמים של ביטחון הציבור, עקב כך הם פנו לבג"ץ, שקבע כזכור כי יש לאשר את קיום הצעדה ולא למנוע אותה תוך שמירה על ביטחון הציבור, ועל המפגינים נאסר להתקרב למרחק של 150 מטר מהבית של המחבל.



המפגינים צעדו, יש לומר, במרבית שלבי הצעדה ללא התרסה נגד התושבים המקומיים, ואחד מהם אמר כי ההפגנה נועדה להבהיר לאותם תושבים ובני משפחה כי "מי שמסייע למחבל הוא בעצמו למחבל. ולכן אין לו מה לחפש כאן". אחר אמר כי ההפגנה היא צורת התבטאות של הימין, אבל גם של הרוב הדומם בישראל, נגד סייענים למחבלים, ובעד הדרישה לסלקם מן הארץ.  עוד בטרם יצאה ההפגנה לדרך, איימו תושבים בכפר ערה וערערה להסלים את העימות.



חיסול המחבל נשאת מלחם. צילום ארכיון

 


חבר הכנסת עיסאוי פריג' (מרצ) התייחס לעימותים בכפר ערה ואמר היום כי "בריוני הימין הקיצוני שהגיעו הם שליחיו של נתניהו שמבקש להבעיר את היחסים בין יהודים וערבים בישראל ולהיבנות מהבעירה". בביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוסיף פריג' כי "נתניהו ורוני אלשיך, הם שנתנו אור ירוק לאלימות בעצם אישור האירוע".