טיולי משפחות מספקים בדרך כלל תמונות ורגעים שאותם נוצרים מאוחר יותר, אבל במקרה הזה בני המשפחה היו מעדיפים לשכוח את הטיול לחלוטין. נער בן 13 מהצפון אובחן כחולה בקדחת המערות, לאחר שטייל עם בני משפחתו ליד כרם מהר"ל שבצפון. הנער הגיע למרכז הרפואי בני ציון כשהוא סובל ממחלת חום התקפית, המלווה בצמרמורת, שנגרמה כתוצאה מחיידק מסוג בורליה שעובר באמצעות כינים או קרציות הנמצאות במערות.



הנער אושפז בבית החולים למשך מספר ימים שבמהלכם קיבל טיפול אנטיביוטי, בסופו שוחרר לביתו במצב רפואי תקין. מדובר במקרה נדיר ולדברי מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת המטיילים במקום, ד"ר אלונה פז, "קיימות בארץ מערות שידועות כמסוכנות, אך זהו ככל הנראה מקרה ראשון במערות שבהר הגעש הכבוי שליד כרם מהר"ל. ידוע על מקרים נוספים שהתרחשו במערות אחרות בכרמל".



ד"ר פז ציינה גם כי "בסך הכל מדווח על מספר מקרים בודדים מדי שנה בישראל. האבחנה נעשית קודם כל באמצעות העלאת האפשרות כי מדובר בקדחת מערות בעקבות תשאול יסודי של החולה, ולאחר מכן בעזרת הכנה מיוחדת של משטח דם וזיהוי החיידק במיקרוסקופ". בבית החולים ציינו כי על המטיילים לדעת כי ישנן מערות המוגדרות כמסוכנות לציבור, לכן מומלץ לא לשוטט ולא להיכנס למערות שלא ידוע על מצבן.



קדחת המערות (הידועה יותר בעולם בשם "קדחת חוזרת אנדמית") מועברת באמצעות כיני גוף שתנאי האקלים השוררים במערות מתאימים להתפתחותן. כאשר הן חשות בשינוי ברמת ריכוז הפחמן הדו-חמצני שבאזורן הן יוצאות ונטפלות לכל יצור בעל כלי דם שנמצא בקרבת מקום. תסמינים אפשריים למחלה הם כאבי ראש עזים, כאבי שרירים וצמרמורת, חום גבוה ופריחה אדומה.