רגע לפני ראש השנה תשע"ז, המשרד להגנת הסביבה מכריז על צעד שאולי יעזור לתושבי חיפה לנשום טוב יותר בשנה הבאה. המשרד הודיע הבוקר (שני) כי הוא מחמיר את התנאים לבז"ן (בתי הזיקוק), זאת על רקע הסתרת מידע במהלך פברואר 2015 סביב תקלה במפעל כאו"ל (כרמל אולפינים) מקבוצת בז"ן, שהובילה לעלייה חדה בזיהום באזור.



השר להגנת הסביבה זאב אלקין (ליכוד), אמר כי "יש משבר אמון לאור הסתרת המידע על-ידי בז"ן. נפקח ונאכוף ומפעלים שיסתירו מידע – ישלמו את המחיר. אנו מעבירים לראשיו ולראשי מפעלים אחרים מסר ברור וחד: לא נסכים לקבל פליטות עודפות, לא נקבל הסתרת מידע מהמשרד ומהציבור, ונפקח ונאכוף שלא תחרגו – ובכל מקרה שכן, לא נהסס לפעול נגדכם ביד קשה. החמרנו את הדרישה לדיווח ושקיפות מול הציבור בעקבות הדיון הציבורי המבורך שהתקיים. חשוב לחשוף בפני הציבור את המתרחש במפעל באופן רציף".



המשרד השלים היום את היתר הפליטה של מפעל בתי זיקוק לנפט במפרץ לחיפה, לפי הוראות חוק אוויר נקי. על פי הודעת המשרד, בהיתר הפליטה גובשה תכנית הפחתה לצמצום פליטות מהמפעל הכוללת: שיפור מכלי האחסון, שדרוג והתקנת מתקנים להפחתת פליטות ועמידה בתקני פליטה מחמירים יותר משנדרשו בצו האישי. בהיתר באה לידי ביטוי דרישה לעמידה בסטנדרטים מהמחמירים ביותר באירופה.



במשרד להגנת הסביבה מפרטים בנוגע להגבלות הבאות: "בהמשך לבקשות ארגונים ירוקים והציבור, החליט המשרד כי עד לתחילת 2017 ייקבע 'תקן בועה' חדש, שתפקידו יהיה להגביל את כמות הפליטה השנתית המרבית ממתחם בז"ן כולו. התקן החדש יפורסם בתחילת השנה הבאה ויגביל את כמות הזיהום המרבית הכוללת מהמפעל. בנוסף, מאז הדיון הציבורי, ערך המשרד החמרות נוספות בטיוטת ההיתר, וכן דרש הוספת אמצעי פיקוח מתקדמים, שנדרשים בפעם הראשונה ממפעל בישראל, בצורת הקמת מערכת חישה מרחוק וניטור מזהמים חדשה על גדר המפעל. בנוסף, ייסד המשרד נוהל חדש לדיווחים על תקלות לציבור, בעוד שעד כה, דרישות הדיווח היו רק לכוחות החירום ולמשרד בעת הצורך".



"בעזרת התקן החדש תוגבל כמות הזיהום השנתית של כל מפעל", מדגיש סגן השר ירון מזוז, "מה שיביא לצמצום הזיהום במתחם כולו. אנחנו כאן כדי לשנות את המציאות שתושבי מפרץ חיפה ומדינת ישראל הורגלו אליה".



"כל הפחתה - פחות ילד חולה"


מנגד, בארגוני הסביבה החיפאים' שהמשרד התגאה כי היו חלק בלתי נפרד מהחמרת הדרישות מבתי הזיקוק, מגיבים בספקנות. בעמותת "אזרחים למען הסביבה" אומרים לאחר עיון ראשוני בהיתר החדש, כי "לאחר הכותרת שמוציא המשרד (המשרד מחמיר וכו'), היינו מצפים לראות החמרה ממש, הטלה של קנסות חמורים על האירועים של השנים האחרונות ולא רק על האירוע החמור מפברואר 2015. קבוצת בז"ן אחראית לרשימה ארוכה וקשה של עברות על הצו האישי החל משנת 2012, שעליהן לא בוצעה כלל אכיפה. היינו מצפים שבז"ן יידרשו להכנת תכנית למערך ניטור שאותה יגישו עד סוף שנת 2016 ושתופעל כבר בראשית 2017 ולא בעוד שנתיים".



מפעלים באזור חיפה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



ד"ר רויטל גולדשמיד, ראש ארגון "מגמה ירוקה" בחיפה, אומרת ש"אנחנו שמחים לגלות את כוחו של הלחץ הציבורי, אך השינויים הקוסמטיים שנעשו בהיתר אינם מספיקים לשינוי מציאות בחיפה. המשרד מדבר על חיבור ארבעה מכלי אחסון למתקני טיפול, כשהמציאות היא ש-150 המכלים במתחם אינם מחוברים למערכת, וכ-40 אחוז מארובות המפעל לא מחוברים למתקני טיפול. אין בהיתר שפורסם קריטריונים שיאפשרו לציבור לעקוב ולהצליב מידע של פליטות בפועל מול מסמך החוק, וזאת למרות הבטחות המשרד בשימוע הציבורי לפני פרסום ההיתר. אין בהיתר התייחסות והגבלות למתקנים העומדים לקום אשר יוסיפו פליטות מעבר להיתר שניתן. אין בהיתר דרישה לדיגום וניטור כל החומרים המסרטנים שנפלטים מארובות המפעל ומוזכרים בתסקיר הסביבה של בז"ן. כך שהמציאות הזיהומית המתקבלת על פני השטח איננה משקפת את כל האמת".



גולדשמיד מוסיפה ופונה באופן אישי לאנשי המשרד: "אנו מצפים משולי נזר, סמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה ומגיא לאסט, אחראי היתרי פליטה, להבין כי כל הפחתה של מיקרוגרם חומרים מסרטנים משמעותו - ילד אחד חולה פחות במרחב חיפה".



מחברת בתי הזיקוק לנפט נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן עומדת ותמשיך לעמוד בכל הדרישות והתקנים המחמירים ביותר, המציבים אותה בשורה אחת עם בתי הזיקוק המתקדמים ביותר בעולם המערבי. בזכות השקעות שבוצעו, הופחת באופן משמעותי היקף הפליטות הלא מוקדיות בכאו"ל לאורך השנים. גם כשהתגלתה התקלה, אשר דווחה למשרד תוך נקיטת פעולות מתקנות מידיות, לא הייתה חריגה מהתקן. קבוצת בזן תמשיך לפעול בהתאם לכל הוראות החוק והתקנות ותפעל להמשך הגברת השקיפות של פעילותה, מתוך מחויבות לתושבי האזור ולהגנה על הסביבה".